Online inruilwaarde auto: haal er alles uit wat erin zit
Als je wilt weten wat de inruilwaarde van je huidige auto is, kun je online terecht. Echter: er zijn sites die de inruilwaardeberekening als lokkertje gebruiken om jou ertoe te brengen je auto online in de verkoop te zetten. Er zijn dealers die de waarde van inruil berekenen als je specifiek een auto van hen koopt. En er zijn natuurlijk onafhankelijke sites. Waar kun je terecht, wat heb je aan de online taxatie, en waar moet je vooral níet zijn? Lees verder...
Je wilt een nieuwe auto kopen. Of je bent gewoon nieuwsgierig wat je huidige auto zou opleveren in het 'economisch verkeer'. Zo veel mensen, zo veel behoeftes. En zo veel websites. Waar moet je zijn en waar niet? Het volgende moet je echt weten voor je ook maar denkt over inruilen van je auto.
De 'loksites': uit op jouw klandizie
Het is prettig dat bij het intoetsen van zoektermen als 'inruilwaarde auto' de websites aan je beeldscherm voorbij rollen. Het zijn er heel wat! Dat is echter niet meteen een voordeel. De ene site is de andere niet. Laten we even beginnen bij de websites waar je niet moet zijn - althans, niet als je alleen even een waarde wilt bepalen. Het is namelijk vrij gebruikelijk onder websites die tweedehands auto's online in de verkoop zetten voor eigenaars, om als lokkertje een zogenaamde waardebepaling aan te bieden. Echter: al snel stuit je op irrelevante vragen. Wanneer je vragen tegenkomt als 'wat is de waarde die u voor uw auto zou willen ontvangen' of 'wilt u nu beeld van uw auto uploaden of later', moet een lampje gaan branden. Tenzij je de auto meteen in de verkoop wilt doen via deze site, kun je beter even verder kijken. Zeker aangezien je de waarde van je auto mogelijk niet te zien krijgt voor je de deal die stiekem beoogd werd - maar niet door jou - al met de website hebt gesloten.
De autodealer: ook uit op jouw klandizie
Dan is er de waardeschatting via de autodealer. Vaak werkt dat zó, dat je op de site van een bepaald automerk de gegevens van je auto invult, om vervolgens een waardeschatting bij inruil te krijgen. Autodealers zijn in de regel niet de eerste website-eigenaars die over je scherm rollen bij zoekwoorden als 'inruilwaarde auto' - het gaat meestal om een button die verschijnt wanneer je op de site van de betreffende dealer naar een leuk nieuw modelletje zoekt. Je ziet dan een button met een tekst als 'bereken ter plekke wat uw auto bij inruil waard is, als u deze auto koopt.' Daarmee wordt dus meteen gelinkt naar de auto die je eventueel in beeld hebt als opvolger van de te verkopen auto. Nog een ander aspect is het 'direct-serve' - of het gebrek eraan, in dit geval. Er zijn sites die binnen luttele seconden al een indicatieve waardebepaling voor je online zetten. Bij de dealer die de hier geschetste procedure volgt, zit er echter vaak een drempel tussen je offerte en de daadwerkelijke ontvangst. De dealer stuurt je namelijk liever een persoonlijke offerte naar je mailadres. Let wel: het is vaker wel dan niet verplicht om bij het opvragen van de inruilwaarde je telefoonnummer op te geven, én dat mailadres is helemaal onvermijdelijk. Het mag je niet verwonderen dat de dealer in de 'persoonlijke offerte' dan ook vermeldt dat er binnenkort contact met jou wordt opgenomen om de offerte door te spreken. De vraag is: wil je dat?
De meest gemaakte vergissing: eerste bod accepteren
De meest gemaakte vergissing onder mensen die hun auto willen inruilen, is het meteen accepteren van het eerste bod. Zie het eerste bod altijd als opening van de onderhandelingen! Zeker in de huidige tijd, nu de automarkt zich beweegt tussen grillig en hopeloos, moet je wel onthouden dat jij een machtspositie hebt. Dat geldt niet als je alleen een auto wilt verkopen. Dat kan erg lastig zijn. Maar we hebben het hier over inruil, en dan ligt de zaak anders. Een simpel rekensommetje bepaalt wie sterk staat in de onderhandelingen. Stel, de deal is rond. Wie heeft er dan het meeste geld aan overgehouden, en wie een product - in dit geval een auto? Juist, het saldo is gewoonlijk in het voordeel van de ander. Degene die er geld aan overhoudt is de verkoper van de nieuwe auto, die immers duurder is dan de inruilauto. Mocht je juist van een duurdere naar een goedkopere (tweedehands?) auto gaan, dan is de slotsom omgekeerd. Cash is king, zo heet dat in economisch moeilijke tijden. Dus, onderhandel! Niet een beetje, maar stevig. En zet hoger in naarmate de bovengenoemde rekensom groter is. Als de dealer duizenden eurootjes van jou in de beurs wil steken, mag daar een hele leuke bonus op de gangbare inruilwaarde bovenop komen!
De onafhankelijke waardebeoordelaar
Die goede oude ANWB! Wat een zaligheid dat je hier nog gewoon zonder enige adder onder het spreekwoordelijke gras aan een waardebepaling kunt komen. De ANWB legt geen drempel tussen de felbegeerde informatie over de waarde van je auto, en jouw gretige ogen. Niemand 'dreigt' met een fijn verkooptelefoontje. Je wordt niet doorgesluisd naar stiekeme verkooptypes die je auto meteen in hun database willen plaatsen. Nee, je geeft je info en de inruilwaarde komt op het scherm. Is er geen slecht nieuws? Jawel. Als je pakweg op Marktplaats of een andere occasionsite hebt gesnuffeld naar de waarde van je auto, kom je van een koude kermis thuis. De ANWB geeft je - logisch ook - de inkoopwaarde van je auto. Op Marktplaats etcetera vind je juist de verkoopwaarde, en die ligt hoger. Er zijn dan ook mensen die besluiten om, als de onderhandelingen met eventuele kopers/inruilers niet naar wens verlopen, de auto zelf op Marktplaats te zetten en dan als aparte handeling een andere auto te kopen. Heb je de tijd en liefst ook de technische kennis, dan is dat geen gekke optie. Trouwens: laat dit je er nooit van weerhouden om ook zonder inruilauto flink te onderhandelen over korting op je nieuwe auto!
Een online waardebeoordeling is een ongeziene beoordeling
Besef dat de online indicatie niet meer dan dat is: een indicatie. De realistische waarde van de auto kan alleen bepaald worden door jouw auto daadwerkelijk door een deskundige te laten beoordelen. Een van de mogelijkheden is het opdracht geven aan de ANWB Autoverkoopservice om een zogenaamd waarderapport van je auto te laten opmaken. Aan de hand van dat rapport, ontvang je vervolgens zelfs een gegarandeerd bod op je auto. Het kost een paar tientjes, maar je kunt wel relatief soepel en snel van je auto af.
De beste prijs
Zelfs als een autodealer met ronkende taal komt over de superdeluxe, hyperspeciale aanbieding die in een offerte aan jou is gedaan, moet je er niet vanuit gaan dat je van die dealer een hogere inruilwaarde krijgt dan via een onafhankelijke online waardebeoordelaar te krijgen is. Zeker niet in die eerste online offerte. Sterker nog: uw redacteur heeft de proef op som genomen en het resultaat van het verschil tussen die fijne, riante, gepersonificeerde offerte van de autodealer en de waardebepaling van de ANWB was voor haar auto (houd je vast).... 38 harde euro's. In het nadeel van de offerte van de dealer wel te verstaan.
Stappenplan inruil auto
- Bezoek meerdere websites die een inruilwaarde verstrekken, zodat je enig idee hebt voordat je de onderhandelingen ingaat.
- Gebruik de informatie en prijzen die de diverse websites je opgeleverd hebben als beginpunt van eventuele onderhandelingen. Neem daarin mee dat je auto door (eerdere) schades in realiteit minder waard kan zijn, of juist door extra opties die online niet in te voeren waren, méér waard kan zijn.
- Voer nooit onderhandelingen met één aanbieder. Stop je eieren zogezegd in meerdere mandjes. Dit maakt onafhankelijker, en je kunt in de onderhandelingen ook nog eens fijntjes dingen opmerken in de trant van: ja maar, bij dealer Beun de Haas kreeg ik wel airco erbij...
- Gretigheid kost je geld. Als je haast hebt, laat dat dan niet zien; als je onzeker bent over onderhandelen, bluf dan een beetje; maar wees realistisch. Als een bepaalde deal niet zo voordelig is als je hoopte maar wel op diverse adressen ongeveer hetzelfde is, accepteer dan wat de feiten zijn en stel je verwachtingen bij.
- Ruil je auto nooit op één dag in. Dit is een besluit om met veel informatie te onderbouwen, om een nachtje - of meer - over te slapen, én om pittig over te onderhandelen.