InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het nieuwe rijden

Het nieuwe rijden

Het nieuwe rijden Het nieuwe rijden is een term die vaak in de media wordt genoemd, maar wat is het en wat houd het nu eigenlijk precies in. Het nieuwe rijden kunt u veel geld besparen op de uitgave aan brandstof en het is veel milieuvriendelijker. Het wordt ook wel het groene rijden genoemd, iedereen kan hier aan meedoen. U kunt zonder geld te investeren veel zuiniger rijden, het kost u een klein beetje tijd en wat aanpassingen in uw rijgedrag. Een rustige rijstijl is goedkoop, veilig en milieuvriendelijk.

Het nieuwe rijden

Met het nieuwe rijden is het mogelijk om op een eenvoudige manier vele liters brandstof te besparen, uw auto zal veel zuiniger rijden dan voorheen en nog een bijkomend voordeel is dat het veel minder vervuilend is voor het milieu. Maar wat betekend het nieuwe rijden en welke aanpassingen zijn er nodig om het beste resultaat te behalen. Uw rijstijl moet worden aangepast, vooral geen haast hebben en een bewuster rijgedrag is van belang. U kunt zonder geld te investeren veel zuiniger rijden, het kost u een klein beetje tijd en wat aanpassingen in uw rijgedrag. Het leuke is dat u het nieuwe rijden in iedere auto kunt doen. Het verschil in resultaat is wel afhankelijk van het type auto dat u rijdt, maar u zult merken dat het zeker een positieve invloed heeft op uw brandstofverbruik.Tegenwoordig zijn er auto's te koop met een A-label, deze auto's zijn vaak wegenbelastingvrij en hebben een kleine motor, verbruiken weinig brandstof en zijn goedkoper in de verzekering.

Bandenspanning

Bij het nieuwe rijden is het belangrijk dat uw bandenspanning juist is, zachte banden zorgen voor extra veel wrijving en kost meer energie, dit heeft veel invloed op uw brandstofverbruik. De bandenspanning moet wel regelmatig gecontroleerd worden. De banden van uw voertuig zullen altijd iets druk verliezen en als u het niet regelmatig op peil brengt zult u op een gegeven moment met zachte banden rondrijden. Dit is onveilig en uw auto verbruikt ook nog eens onnodig veel brandstof. U kunt de bandenspanning zelf met een bandenspanningsmeter meten of u controleert de banden bij een benzinepomp of garage. Belangrijk is het te weten hoeveel druk er in de banden moeten, dit is bij elke soort autoband weer verschillend. De hoeveelheid luchtdruk dat in uw autoband moet staat vermeld in uw auto instructieboekje, bij uw bezinestation staat er bij de luchtpomp een schema met alle merken en types met de daar bijbehorende juiste bandenspanning.

Rustig rijden

Een rustig rijgedrag, zonder haast te hebben kunt u een aanzienlijke brandstof besparing opleveren. Het is voor uzelf aangenamer en veel veiliger. Minder kans op snelheidsovertredingen en veel minder slijtage aan uw voertuig, denk hierbij aan uw banden,remmen en motor. Uw auto zal op de snelweg het meest zuinig rijden als u niet harder rijdt dan +/- 100 km/pu, bij 120km/pu is uw verbruik al ruim 40 procent hoger. Het brandstofverbruik bij 140km/pu is ruim 70 procent hoger. U moet wel met een veilige snelheid met het verkeer meerijden en niet te langzaam rijden, maar het is zeker de moeite waard om op uw snelheid te letten.

Anticiperen en vooruit kijken

Het is altijd verstandig en veilig om vooruit te kijken en vroegtijdig te anticiperen tijdens het autorijden. Dit heeft veel invloed op uw rijstijl, u zult er rustiger door rijden en dit heeft weer een gunstige uitwerking op uw brandstofverbruik. Een rustige en gelijkmatige manier van autorijden zorgt weer voor minder slijtage aan uw voertuig, minder brandstofverbruik en het is veel veiliger.

Uitrollen

Tijdens het rijden in het verkeer zijn er tal van momenten dat u de auto kunt laten uitrollen in de versnelling waar u op dat moment rijdt. De motor verbruikt dan veel minder brandstof, de remmen en banden slijten veel minder hard dan dat u steeds op het laatste moment hard moet remmen. Het zorgt ook voor een rustig rijgedrag.

Op tijd schakelen

Heel hard wegrijden en lang doortrekken in de versnellingen heeft een heel ongunstige invloed op het brandstofverbruik.
Zo vroeg mogelijk schakelen, tussen de 2000 en 2500 toeren opschakelen. Rij 50km/pu in de 4e versnelling en ga naar de 5e versnelling bij 80km/pu.

Bij wachten motor af

Moet u langer dan een minuut wachten zet dan de motor af, bv bij een brug of spoorwegovergang. Ook als u iemand moet ophalen en u staat voor de deur te wachten kunt u de motor uitzetten. Bij stationair draaien van de motor wordt ongeveer een halve liter brandstof per uur verbruikt, dit lijkt niet veel maar op jaarbasis kunnen dit vele liters zijn.

Het zal wat tijd en moeite kosten om deze nieuwe rijstijl aan te leren, zorg altijd dat u wel met het verkeer kan meerijden. Ga niet om extra zuinig te rijden gevaarlijk langzaam rijden. Het werkt motiverend om bij te houden wat het nieuwe rijden u nu in geld en extra vrije kilometers oplevert. Bij verkeerslichten die op rood staan NIET uw motor uitschakelen, dit kan u in een gevaarlijke situatie brengen. Probeer een goede mix te vinden tussen zuinig en veilig autorijden voor het beste eindresultaat
© 2011 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Zuinig rijden: het nieuwe rijden in een oude autoZuinig rijden: het nieuwe rijden in een oude autoDoor het nieuwe rijden verbruik je minder brandstof. Dat is zuiniger en dus beter voor het milieu en voor de portemonnee…
Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenZuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenDe auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendeli…

Reageer op het artikel "Het nieuwe rijden"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 15-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!