InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Een Segway kopen

Een Segway kopen

Een Segway is een vervoermiddel die veel word gebruikt in grote bedrijfsruimten. Niet alleen bedrijven kopen een Segway maar tegenwoordig ook steeds meer particulieren. Een Segway is niet alleen een handig vervoermiddel maar ook een leuke gadget die je snel van A naar B kan brengen. In dit artikel vind je informatie over de Segway en waar je op moet letten wanneer je een Segway gaat kopen.

Hoe werkt een Segway?

Een Segway is een vervoermiddel op 2 wielen die elektrisch word aangedreven door een accu. Men kan op de Segway gaan staan en wanneer het stuur naar voren word geduwd gaat de Segway voorruit. Des te meer het stuur naar voren word geduwd, des te harder zal de Segway rijden. Door een zelf gebalanceerd systeem die in de Segway ingebouwd zit zal de Segway vrijwel nooit omvallen. Het gebalanceerde systeem bestaat uit een dynamische stabilisatie wat de Segway altijd in evenwicht houd. De dynamische stabilisatie verplaatst constant het lichaamsgewicht die op de Segway staat. Dit gebeurd al gauw 100 keer per seconde zodat er altijd een perfecte balans aanwezig is. De Segway is zowel binnen als buiten te gebruiken. De Segway zijn in 3 varianten gebouwd met elke variant zijn eigen snelheid. De varianten zijn onderverdeeld onder een zwarte, gele en rode sleutel. De tweede generatie van de Segway is de snelheidsbegrenzer in te stellen waarmee de Segway is op te voeren tot een maximale snelheid van 20km/u.

SegwaySnelheid
Zwarte sleutel6 km/h
Gele sleutel12,9 km/h
Rode sleutel16 km/h
Tweede generatie20 km/h

Segway regels

Er bestaan enkele regels om de Segway te gebruiken. In 2009 is er een kentekenplaat ingevoerd echter deze is sinds 1 januari terug gedraaid omdat er in de praktijk bleek dat de voordelen van een kenteken niet opwegen tegen alle rompslomp voor de eigenaren van een Segway. Er dient aan de volgende regels gehouden te worden bij een Segway:
  • Minimale leeftijd van 16 jaar
  • Rijden op het fietspad
  • Maximaal 25 KM/uur
  • Segway moet beschikken over een voor en achterlicht
  • Verzekeringsplicht

Er is voor de Segway geen helm en een rijbewijs nodig.

Uitzonderingen regels

  • Indien gehandicapt is het mogelijk om ook onder de 16 jaar een Segway te besturen. Er moet dan wel een Valyspas, OV-Begeleiderskaart, of WMO-pas aanwezig zijn.
  • Gehandicapten mogen op de stoep rijden met een maximale snelheid van 6 KM/uur.

Segway kopen

De prijzen van een Segway liggen zo rond de 3000 euro en 7000 euro afhankelijk welk model er word gekozen. Segways bestaan uit verschillende modellen namelijk:
  • Standaard model voor stad en bedrijf
  • Een model voor hobbelig terrein
  • Een model voor op de golfbaan waarbij meteen de golfsticks meegenomen kunnen worden

Er kunnen veel kosten bespaard worden door een Segway tweedehands te kopen. Let daarbij wel op of het apparaat helemaal in orde is en laat je van te voren informeren waar je zoal op moet letten als je van plan bent om een tweedehands Segway aan te kopen.
© 2011 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://segway.goedbegin.nl http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-segway-en-wat-zijn-de-verkeersregels.html

Reageer op het artikel "Een Segway kopen"

Reacties

Rudi Deschepper, 03-01-2013 13:48 #2
Waar kan ik een tweedehands Segway aanschaffen?

Marcel D'hoker, 03-09-2012 20:54 #1
Graag de mogelijkheden en prijzen.
Marcel

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 31-01-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!