Auto zelf importeren tot 40% goedkoper!

Ook interessant: Nieuws & Opinie
BPM: Belasting Personenauto's en Motorrijwielen
BPM is een belasting die voor iedere geregistreerde personenauto in Nederland moet worden betaald. Bij een nieuwe personenauto wordt de betaling van de BPM automatisch via de autodealer en importeur geregeld. De dealer neemt de BPM mee in zijn factuur aan de koper van de auto en draagt deze BPM vervolgens via de importeur af aan de belastingdienst. Bij het importeren van een personenauto of motorrijwiel moet men zelf aangifte doen. Vanaf 1 januari 2007 moet een particuliere koper van een nieuwe bestelauto ook zelf aangifte doen. Ondernemers hebben namelijk recht op een vrijstelling van BPM voor een bestelauto, mits zij als BTW-ondernemer bij de belastingdienst bekend zijn en de auto minimaal voor 10% zakelijk gebruiken.Berekening BPM
De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto. Deze netto catalogusprijs staat gelijk aan de catalogusprijs (de adviesverkoopprijs van de fabrikant of importeur) minus de omzetbelasting.
BPM is dus afhankelijk van de prijs van de auto, maar ook afhankelijk van het feit of het wel of geen dieselmotor heeft. De BPM bedraagt 45,2% over de netto catalogusprijs. Voor auto's met een dieselmotor moet bij deze 45,2% nog 328 euro bij opgeteld worden, en voor overige auto's mag 1540 euro worden afgetrokken.
Voorbeeld
Aankoop van een nieuwe personenauto met dieselmotor met een netto catalogusprijs vóór belastingen van € 34.000
- De BPM bedraagt: € 15.696 (45,2% van € 34.000, plus 328 euro)
- De BTW bedraagt: € 6.460 (19% x € 34.000)
- De totale prijs inclusief BPM en btw = € 56.156
BPM & Europese Unie
Het lijkt onduidelijk of de BPM in Nederland, in strijd is met het Europees Recht. Het Europees Parlement zou willen dat de BPM op den duur wordt afgeschaft. Het kan de Nederlandse staat echter niet dwingen de BPM af te schaffen. Volgens het Europese Parlement zou de BPM regeling binnen tien jaar geleidelijk moeten worden afgeschaft en plaats moeten maken voor belastingheffing op basis van de CO2-uitstoot van auto’s. Dit zou de automobilist beter moeten stimuleren om zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s aan te schaffen.
Een onderdeel van de BPM is de BPM-afschrijvingstabel voor import-auto’s, die bepaalt dat ook over tweedehands geïmporteerde auto’s BPM wordt berekend. De BPM-afschrijvingstabel is volgens een uitspraak uit 2006 van de rechtbank in Arnhem in strijd met het Europese recht. Het Gerechtshof van Leeuwarden oordeelde echter dat de tabel niet strijdig is met datzelfde recht. Een verzoek aan het Europese Hof zich over de zaak te buigen, is echter niet ingediend aangezien de Nederlandse overheid graag de beschikking over het door BPM gegenereerde inkomen behoudt.
Ondanks dat de regeling BPM mogelijk in strijd is met Europees recht, blijft de regeling in stand.
De BPM levert de staatskas 3,2 miljard euro per jaar op.
Met doe-het-zelfimport tot wel 40% besparen
Door de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en hogere nieuwprijzen, zijn auto's in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Steeds meer Nederlanders lijken dan ook de voordelen te ontdekken van zelfimport. Door zelf te importeren kan men tot wel 40% besparen op de aanschafprijs!Bij de import van een auto heft de douane alsnog belasting personenauto's en motorvoertuigen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de BPM-afschrijvingstabel. Hoe ouder de auto, hoe lager het tarief dat de douane in rekening brengt. Bij een auto van een maand is de leeftijdskorting 4%, maar bij auto's van twee tot drie jaar oud, loopt het percentage al snel op tot 37%. Bij auto's van negen jaar of ouder geldt een bpm-korting van 90%. De leeftijdskorting is gemakkelijk zelf te berekenen op o.a. anwb.nl
Om het financiële voordeel van zelf-importeren duidelijk te maken, volgt hier een eenvoudig voorbeeld:
Audi A4 avant 2.5 TDI (120kw) | |||
---|---|---|---|
bouwjaar April 2004 | Kilometerstand 122.000 | [/TD][TD] | |
Prijsvergelijkbare auto in Nederland | autodealer | € 30.000 | incl bpm & btw |
Prijs in Duitsland | € 13.804 | [/TH][TH]verkoopprijs in Duitsland | |
kosten RDW | € 94 | [/TD][TD] | |
rest BPM | € 5.450 | [/TD][TD](leeftijdskorting 75%) | |
importbureau | € 250 | [/TD][TD](o.a. aangifte bpm) | |
nummerplaten | € 40 | [/TD][TD] | |
Totaalprijs import auto | € 19.638 | WINST = € 10.362 |
- De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was slechts € 13.804 in Duitsland!
- De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was € 30.000 in Nederland!
Zelf importeren: 5 tips
De anwb geeft de volgende adviezen:1 | Neem de tijd voor een goede voorbereiding. Kijk op rdw.nl voor alle informatie over het zelf importeren van een auto. |
2 | Weet wat u koopt. Een onafhankelijke aankoopkeuring brengt mogelijke mankementen aan de auto aan het licht en kan vervelende verrassingen besparen. |
3 | Wilt u de auto zelf naar Nederland rijden, zorg dan tijdig voor tijdelijk exportkenteken. Meestal kan de verkopende garage het voor u regelen, anders moet u zich wenden tot de plaatselijke verkeersambt. Zorg ook voor een tijdelijke autoverzekering. |
4 | Onderhandel altijd over de garantie. Dealergarantie is mooi, maar niet praktisch bij een kleine reparatie. Korting in plaats van garantie is bijvoorbeeld ook onderhandelbaar. |
5 | Maak de juist BPM berekening vooraf, inclusief accesoires. De douane telt ook de accesoires boven op de kale catalogusprijs. Dat kan een behoorlijk verschil in BPM betekenen. |