InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto zelf importeren tot 40% goedkoper!

Auto zelf importeren tot 40% goedkoper!

Auto zelf importeren tot 40% goedkoper! Door de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en hogere nieuwprijzen, zijn auto's in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Steeds meer Nederlanders lijken dan ook de voordelen te ontdekken van zelfimport. Door zelf te importeren kan men wel tot 40% besparen op de aanschafprijs! Ook interessant: Nieuws & Opinie

BPM: Belasting Personenauto's en Motorrijwielen

BPM is een belasting die voor iedere geregistreerde personenauto in Nederland moet worden betaald. Bij een nieuwe personenauto wordt de betaling van de BPM automatisch via de autodealer en importeur geregeld. De dealer neemt de BPM mee in zijn factuur aan de koper van de auto en draagt deze BPM vervolgens via de importeur af aan de belastingdienst. Bij het importeren van een personenauto of motorrijwiel moet men zelf aangifte doen. Vanaf 1 januari 2007 moet een particuliere koper van een nieuwe bestelauto ook zelf aangifte doen. Ondernemers hebben namelijk recht op een vrijstelling van BPM voor een bestelauto, mits zij als BTW-ondernemer bij de belastingdienst bekend zijn en de auto minimaal voor 10% zakelijk gebruiken.

Berekening BPM

De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto. Deze netto catalogusprijs staat gelijk aan de catalogusprijs (de adviesverkoopprijs van de fabrikant of importeur) minus de omzetbelasting.

BPM is dus afhankelijk van de prijs van de auto, maar ook afhankelijk van het feit of het wel of geen dieselmotor heeft. De BPM bedraagt 45,2% over de netto catalogusprijs. Voor auto's met een dieselmotor moet bij deze 45,2% nog 328 euro bij opgeteld worden, en voor overige auto's mag 1540 euro worden afgetrokken.

Voorbeeld

Aankoop van een nieuwe personenauto met dieselmotor met een netto catalogusprijs vóór belastingen van € 34.000
  • De BPM bedraagt: € 15.696 (45,2% van € 34.000, plus 328 euro)
  • De BTW bedraagt: € 6.460 (19% x € 34.000)
  • De totale prijs inclusief BPM en btw = € 56.156

BPM & Europese Unie

Het lijkt onduidelijk of de BPM in Nederland, in strijd is met het Europees Recht. Het Europees Parlement zou willen dat de BPM op den duur wordt afgeschaft. Het kan de Nederlandse staat echter niet dwingen de BPM af te schaffen. Volgens het Europese Parlement zou de BPM regeling binnen tien jaar geleidelijk moeten worden afgeschaft en plaats moeten maken voor belastingheffing op basis van de CO2-uitstoot van auto’s. Dit zou de automobilist beter moeten stimuleren om zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s aan te schaffen.

Een onderdeel van de BPM is de BPM-afschrijvingstabel voor import-auto’s, die bepaalt dat ook over tweedehands geïmporteerde auto’s BPM wordt berekend. De BPM-afschrijvingstabel is volgens een uitspraak uit 2006 van de rechtbank in Arnhem in strijd met het Europese recht. Het Gerechtshof van Leeuwarden oordeelde echter dat de tabel niet strijdig is met datzelfde recht. Een verzoek aan het Europese Hof zich over de zaak te buigen, is echter niet ingediend aangezien de Nederlandse overheid graag de beschikking over het door BPM gegenereerde inkomen behoudt.

Ondanks dat de regeling BPM mogelijk in strijd is met Europees recht, blijft de regeling in stand.
De BPM levert de staatskas 3,2 miljard euro per jaar op.

Met doe-het-zelfimport tot wel 40% besparen

Door de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en hogere nieuwprijzen, zijn auto's in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Steeds meer Nederlanders lijken dan ook de voordelen te ontdekken van zelfimport. Door zelf te importeren kan men tot wel 40% besparen op de aanschafprijs!

Bij de import van een auto heft de douane alsnog belasting personenauto's en motorvoertuigen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de BPM-afschrijvingstabel. Hoe ouder de auto, hoe lager het tarief dat de douane in rekening brengt. Bij een auto van een maand is de leeftijdskorting 4%, maar bij auto's van twee tot drie jaar oud, loopt het percentage al snel op tot 37%. Bij auto's van negen jaar of ouder geldt een bpm-korting van 90%. De leeftijdskorting is gemakkelijk zelf te berekenen op o.a. anwb.nl

Om het financiële voordeel van zelf-importeren duidelijk te maken, volgt hier een eenvoudig voorbeeld:
Audi A4 avant 2.5 TDI (120kw)
bouwjaar April 2004Kilometerstand 122.000
Prijsvergelijkbare auto in Nederlandautodealer€ 30.000incl bpm & btw
Prijs in Duitsland€ 13.804 verkoopprijs in Duitsland
kosten RDW€ 94
rest BPM€ 5.450 (leeftijdskorting 75%)
importbureau€ 250 (o.a. aangifte bpm)
nummerplaten€ 40
Totaalprijs import auto€ 19.638WINST = € 10.362
(brandstof/transport/verzekeringskosten niet meegenomen in berekening)

  • De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was slechts € 13.804 in Duitsland!
  • De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was € 30.000 in Nederland!

Zelf importeren: 5 tips

De anwb geeft de volgende adviezen:
1Neem de tijd voor een goede voorbereiding. Kijk op rdw.nl voor alle informatie over het zelf importeren van een auto.
2Weet wat u koopt. Een onafhankelijke aankoopkeuring brengt mogelijke mankementen aan de auto aan het licht en kan vervelende verrassingen besparen.
3Wilt u de auto zelf naar Nederland rijden, zorg dan tijdig voor tijdelijk exportkenteken. Meestal kan de verkopende garage het voor u regelen, anders moet u zich wenden tot de plaatselijke verkeersambt. Zorg ook voor een tijdelijke autoverzekering.
4Onderhandel altijd over de garantie. Dealergarantie is mooi, maar niet praktisch bij een kleine reparatie. Korting in plaats van garantie is bijvoorbeeld ook onderhandelbaar.
5Maak de juist BPM berekening vooraf, inclusief accesoires. De douane telt ook de accesoires boven op de kale catalogusprijs. Dat kan een behoorlijk verschil in BPM betekenen.
© 2007 - 2017 Alex, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto importeren uit Duitsland goedkoperHet importeren van een auto uit Duitsland is goedkoper dan een occasion kopen in Nederland. Je hoeft namelijk niet de vo…
Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands aut…
Auto importeren vanuit DuitslandAuto importeren vanuit DuitslandHet kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederla…
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Een auto kopen in het buitenland is meestal een stuk voordeliger dan hier in Nederland. Met name wanneer het gaat om een…

Reageer op het artikel "Auto zelf importeren tot 40% goedkoper!"

Reacties

Zoeker, 20-10-2014 00:20 #14
De prijzen liggen op dit moment juist hoger dan Nederland en vooral LPG.
Lijkt erop dat de gouden jaren voorbij zijn aangezien de bpm roet in het eten gooit.

Hans, 30-08-2014 15:42 #13
Ik wil een auto in Duitsland kopen, en gaan gebruiken in Portugal op een Portugees kenteken. Hoe moet ik dat doen en wat voor kosten (o.a. belastingen e.d.) zijn daar mee gemoeid. Groet Hans

Willem Vermeulen, 19-08-2014 22:46 #12
Ik wil een Ford Fiesta 1.6 tdci SportVan importeren vanuit Spanje naar Nederland.
Nu moet ik de cataloguswaarde opgeven op het bpm aangifte formulier. Hoe kan ik dit bepalen voor een auto die niet in Nederland verkocht wordt? De auto is standaard voorzien van accessoires waarvan ik de meerprijs niet weet omdat ze bij dit speciale model geleverd werden. Kan iemand mij helpen of moet ik naar een Ford importeur voor deze info?

Stefan Grip, 26-08-2013 21:58 #11
Ik wil een volkswagen transporter importeren als een particulier bestelbus. Is dit mogelijk? Er word in NL onderscheid gemaakt tussen een particuliere bestelbus en een zakelijke bestelbus. Hopelijk kunt u mij hier antwoord op geven.

Groeten Stefan

Hagens, 15-01-2013 12:45 #10
Jonathan, neem even contact op met Marco van Automotive import in Amsterdam. Die hebben het voor mij netjes geregeld. Tel. 020 7070631

Pjcm hagens

J. Hermans, 11-01-2013 14:25 #9
Hallo,
ik overweeg een vw golf Cabrio 1.4 automaat te gaan kopen van ongeveer twee jaar oud in Duitsland en deze rechtstreeks vanuit Duitsland importeren naar Spanje. Hoe zit het dan met de BPM en BTW? en wat moet ik in Spanje dan nog betalen?

Wie heeft de oplossing?
Jonathan

Sanae, 15-05-2012 11:11 #8
Hallo ik wil een Volkswagen polo van bouwjaar 2007 kopen uit Duitsland. Een benzine heeft 70.000 kilometer gereden. Voor 6.000 euro. Hoeveel invoerkosten moet ik betalen? Ik kan niet op internet vinden hoe ik deze berekening moet maken ik snap het niet. Groet senna

Wiwes, 04-03-2012 18:42 #7
Hallo,
Ik wil een saab 93 sport sedan bouwjaar 2007 53000 km op de teller importeren.
De auto staat te koop voor een netto en bruto prijs. 11.890 euro Bruto / Netto: 9992 bijgeschreven 19% MwSt.
Kunt u mij vertellen wat mij de auto in het totaal gaat kosten als ik deze naar nederland haal inclusief alle bijkomende kosten svp? Kan nl op dit moment geen wijs worden uit alle verhalen op het internet om tot een concreet kostenplaatje te kunnen komen.

Wat zijn nog meer zaken waar ik op moet letten bij de aankoop?

Alvast bedankt voor uw tegenbericht en genomen moeite!

Alvast hartelijk dank!

Willem de Wolf, 12-09-2011 22:35 #6
L.S.! Ik heb een 2e hands personenbusje op het oog met een verhaal waarvan ik probeer te achterhalen of het klopt. Kunt u mij helpen? Het verhaal is als volgt: de bus heeft verplaatsbare stoelen en is (daardoor) geschikt voor invaliden- en/of rolstoelvervoer. Hierdoor zou de bus niet in Spanje ingevoerd kunnen worden door de huidige eigenaar/verkoper, reden waarom de bus nu in NL weer te koop is. Heeft u enig idee? Voor uw aandacht en moeite alvast hartelijk dank!

Paumen, 19-06-2011 13:46 #5
Ik heb even gezocht naar een lijst waar de kortingen op de BPM staan omschreven maar kan hierover niets vinden. De catalogisprijs wordt hiermee bedoelt de prijs waar dat betrefende type auto in Nederland voor wordt verkocht.

Khalid C., 28-08-2009 13:12 #4
Ik zie wel vaker een auto in Duitsland staan die voor een export prijs verkocht wordt. Meestal is er hierover geen btw betaald. Betekent het dat ik deze btw dan wel in Nederland moet betalen? Is dit uberhaubt af te leiden door de RDW? Is het aan te raden, op het oog is het 1000 tot 2000 euro goedkoper, maar betaal ik dat terug aan de RDW?

J. de Jong, 08-12-2008 11:13 #3
Wij hebben een tweedehands auto gezien in Belgie (bij een particulier), hoe kunnen we zelf vooraf bereken of het gunstig is om de auto in te voeren.
- Je hebt dan de catalogusprijs nodig, hoe vinden we die + de prijs van de extra opties op de auto.
- En hoe weten wat het enegrielabel is?
- Waar kunnen we een tijdelijke exportkenteken regelen?
- En moeten wij nu ook 19% omzetbelasting betalen? Of alleen BPM.

Het zou gaan om een Audi A4 Avant uit 1997, diesel.

J. van der Ham, 07-12-2008 09:30 #2
Ik wil een auto vanuit Portugal naar Nederland rijden en dan op Nederlands kenteken zetten.
Hoe moet ik dat aanpakken? Het is een Citroen Saxo uit 1998 met vijf deuren.( benzine ) Reactie infoteur, 07-12-2008
Geachte J. van der Ham,

Bij auto's van negen jaar of ouder geldt een bpm-korting van 90%. Voor de saxo uit 1998 is dus sprake van de korting op bpm van 90%.

Bereken de uiteindelijke kostprijs van de saxo uit Portugal zoals de voorbeelden in dit artikel. Is de kostprijs van de saxo uit Portugal inclusief de bijkomende kosten van importeren lager dan de kostprijs van een saxo uit 1998 te koop in Nederland, dan is het een voordeel om zelf te importeren.

Wilt u de auto zelf naar Nederland rijden, zorg dan tijdig voor een tijdelijk exportkenteken. Meestal kan de verkopende garage het voor u regelen, anders moet u zich wenden tot de plaatselijke verkeersambt.

Zorg ook voor een tijdelijke autoverzekering voor de reis van Portugal naar Nederland.

In Nederland aangekomen meldt u de auto aan bij het RDW en dient u het restant bpm, de kosten RDW, de kosten voor het importbureau en de kosten voor Nederlandse nummerplaten te voldoen.

Ik wens u veel succes.

Met vriendelijke groet,
Alex

E. van Brandwijk, 11-06-2008 16:26 #1
Ik wil een auto importeren vanuit Duitsland en dan naar Spanje rijden en op Spaans kenteken laten zetten. Wij hebben een appartement in Spanje en overwinteren daar. Zou dit voordelig zijn? Reactie infoteur, 11-06-2008
Geachte heer / mevrouw Brandwijk,

Het zelf importeren van een auto is met name interessant omdat de standaard verkoopprijs van een auto in bijvoorbeeld Duitsland veel lager is dan de verkoopprijs in Nederland. Onder andere de BPM, extra milieuheffingen, co2taxen, slurptaxen, fijnstofdifferentiatie, btw en belastingen maken de auto extra duur in Nederland. Maar ook alleen de standaard prijs is veel hoger in Nederland dan in andere Europese landen, afgezien van de kosten met betrekking tot Nederlandse belastingen en kosten.

Indien u de auto in Nederland op kenteken wenst te zetten, is het importeren van een auto voordeliger. Indien u echter de intentie heeft de auto in Spanje op kenteken te zetten, is het in mijn optiek verstandig eerst de Spaanse belastingen en heffingen/kosten te controleren. De kans bestaat dat het importeren vanuit Duitsland naar Spanje een hogere kostprijs laat zien, dan dezelfde auto in Spanje aan te schaffen. Dat is sterk afhankelijk van de belastingen (er is géén sprake van bpm in Spanje). Indien er geen aanmerkelijke besparing op kosten zoals belastingen kan worden geconstateerd, kunnen de kosten voor transport een hogere kostprijs veroorzaken. Om teleurstellingen te voorkomen, adviseer ik u de kosten zoals ik heb vermeld in het artikel en overzicht, te baseren op Spaanse gegevens inzake belastingen en bijkomende kosten.

Indien u dan alsnog een winst uit de berekening kan opmaken, die voor u de moeite waard is, zou het verstandig zijn de auto te importeren.

Met vriendelijke groet,
Alexandra

Infoteur: Alex
Laatste update: 08-03-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 14
Schrijf mee!