InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?

Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?

Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands auto maar ook nieuwe auto's zijn vaak goedkoper. Steeds meer mensen importeren dan ook een auto uit Duitsland, omdat de kosten na aftrek van invoerrechten en BPM veel lager zijn dan bij aankoop van dezelfde auto hier. Waar moet je op letten, als je een auto importeert vanuit Duitsland en hoe bereken je wanneer en of je in dat geval goedkoper uit bent? Mensen importeren tegenwoordig vaak nieuwe en gebruikte auto's uit Duitsland. Dat is voordeliger dan een auto hier kopen; tenminste wanneer je het goed aanpakt. Ook vinden mensen het soms een uitdaging om in het buitenland een auto op de kop te tikken, die hier in Nederland niet of heel moeilijk te krijgen is. Wanneer je een auto wilt gaan kopen in Duitsland is het goed om met een aantal dingen rekening te houden en te weten hoe je moet berekenen wat de aankoop je gaat kosten en vanaf welke aankoopprijs je voordeliger uit bent in Duitsland.

Waar moet je op letten bij aankoop van een auto in Duitsland: Checklist

  • Bereken de prijs van de auto, rekening houdend met BPM en BTW (bij zowel nieuwe als tweedehands auto)
  • Vergelijk de prijs met wat je hier in Nederland voor eenzelfde auto zou betalen
  • Laat de auto verzekeren wanneer je hem zelf vanuit Duitsland naar Nederland wilt rijden
  • Laat het voertuig eerst keuren door de RDW en rijdt niet langer dan 14 dagen in Nederland rond met een buitenlands kenteken, voordat je een Nederlands kentekenbewijs aanvraagt

Wat moet je aan kosten betalen bij aankoop van een auto in Duitsland?

Wanneer je een auto koopt in het buitenland zijn er verschillende belastingen verschuldigd:
  • BPM Belasting (personenauto's en motorrijtuigenbelasting): Dit type belasting moet je betalen, voordat je de auto daadwerkelijk inschrijft en voordat je er legaal in Nederland mee mag rondrijden. Deze belasting moet worden berekend op de netto cataloguswaarde van de auto. Oftewel: De belasting wordt berekend op de inkoopprijs en niet op de verkoopprijs van de auto in kwestie.
  • Omzetbelasting of btw (19% van de cataloguswaarde van de auto)

Invoerrechten zijn alleen verschuldigd bij het kopen van een auto buiten de EU en hoef je bij het importeren van een auto vanuit Duitsland dus niet te betalen.

Hoe moet je de verschuldigde BPM en btw betalen?

De belasting wordt ofwel door de importeur betaald ofwel door jou zelf wanneer je zelfstandig een auto aanschaft in het buitenland. Wanneer je zelf de belasting moet gaan betalen, moet je wel ook zelfstandig aangifte doen en hiervoor een aangifteformulier BPM aanvragen bij de Belastingdienst.

Pas nadat de belasting is betaald, wordt de auto op kenteken gezet en dat moet ook zo snel mogelijk na aankoop gebeuren. Je mag niet in Nederland op de openbare weg, voordat je de BPM hebt betaald en rondrijdt met een geldig kentekenbewijs. Ook moet de auto, wanneer hij tweedehands is, eerst zijn gekeurd door de RDW voor je er officieel de weg mee op mag.

Hoe kun je de BPM voor het voertuig berekenen?

Stap 1: Vaststellen van netto cataloguswaarde

Zoals gezegd wordt BPM geheven over de catalogusprijs van de auto na aftrek van btw. Wat je overhoudt is de netto cataloguswaarde, hierop moet je de BPM gaan berekenen. Ook accessoires en extra's zijn BPM-plichtig en die moeten dus worden opgeteld bij de totale waarde van de auto. Bij een tweedehands auto heb je of een koerslijst nodig of je moet afschrijving gaan berekenen om te komen tot een inschatting van wat de auto nu nog waard is. Een derde mogelijkheid is de forfaitaire tabel van de Belastingdienst, waarin je de benodigde gegevens kunt opzoeken.

Stap 2: Vaststellen van de BPM op de netto cataloguswaarde

Kijk naar de rekenvoorbeelden op de website van de Belastingdienst of maak gebruik van de calculator op de site van de VWE om op een eenvoudige en overzichtelijke manier op de netto cataloguswaarde de verschuldigde BPM te kunnen berekenen.
Gerelateerde artikelen
Auto importeren vanuit DuitslandAuto importeren vanuit DuitslandHet kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederla…
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Een auto kopen in het buitenland is meestal een stuk voordeliger dan hier in Nederland. Met name wanneer het gaat om een…
Importeren van een gebruikte autoImporteren van een gebruikte autoU bent opzoek naar een specifieke auto, maar deze is in Nederland niet, of slechts tegen hoge aanschafprijs verkrijgbaar…
Auto nieuw kopen en volledig afrijden?Een auto is duur in aanschaf en in onderhoud. Eigenlijk wilt u zo weinig mogelijk uitgeven aan een auto, maar het moet n…
Bronnen en referenties
  • VWE: Bureau voor voertuigdocumentatie en informatie
  • Belastingdienst- Douane voor Particulieren: BPM

Reageer op het artikel "Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?"

Reactie

Jeroen, 18-04-2015 16:55 #1
Ik hoorde laatst dat het in Duitsland oppassen is met 2e hands auto's en de km-stand. In Duitsland hebben ze namelijk (volgens horen zeggen) geen verplichte "autopas" waarop de geschiedenis terug te vinden is. Terugdraaien van ht km's is een koud kunstje en voor de particulier nauwelijks tot niet te achterhalen. Dus oppassen!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 10-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!