Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?
Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands auto maar ook nieuwe auto's zijn vaak goedkoper. Steeds meer mensen importeren dan ook een auto uit Duitsland, omdat de kosten na aftrek van invoerrechten en BPM veel lager zijn dan bij aankoop van dezelfde auto hier. Waar moet je op letten, als je een auto importeert vanuit Duitsland en hoe bereken je wanneer en of je in dat geval goedkoper uit bent?
Mensen importeren tegenwoordig vaak nieuwe en gebruikte auto's uit Duitsland. Dat is voordeliger dan een auto hier kopen; tenminste wanneer je het goed aanpakt. Ook vinden mensen het soms een uitdaging om in het buitenland een auto op de kop te tikken, die hier in Nederland niet of heel moeilijk te krijgen is. Wanneer je een auto wilt gaan kopen in Duitsland is het goed om met een aantal dingen rekening te houden en te weten hoe je moet berekenen wat de aankoop je gaat kosten en vanaf welke aankoopprijs je voordeliger uit bent in Duitsland.
Waar moet je op letten bij aankoop van een auto in Duitsland: Checklist
- Bereken de prijs van de auto, rekening houdend met BPM en BTW (bij zowel nieuwe als tweedehands auto)
- Vergelijk de prijs met wat je hier in Nederland voor eenzelfde auto zou betalen
- Laat de auto verzekeren wanneer je hem zelf vanuit Duitsland naar Nederland wilt rijden
- Laat het voertuig eerst keuren door de RDW en rijdt niet langer dan 14 dagen in Nederland rond met een buitenlands kenteken, voordat je een Nederlands kentekenbewijs aanvraagt
Wat moet je aan kosten betalen bij aankoop van een auto in Duitsland?
Wanneer je een auto koopt in het buitenland zijn er verschillende belastingen verschuldigd:
- BPM Belasting (personenauto's en motorrijtuigenbelasting): Dit type belasting moet je betalen, voordat je de auto daadwerkelijk inschrijft en voordat je er legaal in Nederland mee mag rondrijden. Deze belasting moet worden berekend op de netto cataloguswaarde van de auto. Oftewel: De belasting wordt berekend op de inkoopprijs en niet op de verkoopprijs van de auto in kwestie.
- Omzetbelasting of btw (19% van de cataloguswaarde van de auto)
Invoerrechten zijn alleen verschuldigd bij het kopen van een auto buiten de EU en hoef je bij het importeren van een auto vanuit Duitsland dus niet te betalen.
Hoe moet je de verschuldigde BPM en btw betalen?
De belasting wordt ofwel door de importeur betaald ofwel door jou zelf wanneer je zelfstandig een auto aanschaft in het buitenland. Wanneer je zelf de belasting moet gaan betalen, moet je wel ook zelfstandig aangifte doen en hiervoor een aangifteformulier BPM aanvragen bij de Belastingdienst.
Pas nadat de belasting is betaald, wordt de auto op kenteken gezet en dat moet ook zo snel mogelijk na aankoop gebeuren. Je mag niet in Nederland op de openbare weg, voordat je de BPM hebt betaald en rondrijdt met een geldig kentekenbewijs. Ook moet de auto, wanneer hij tweedehands is, eerst zijn gekeurd door de RDW voor je er officieel de weg mee op mag.
Hoe kun je de BPM voor het voertuig berekenen?
Stap 1: Vaststellen van netto cataloguswaarde
Zoals gezegd wordt BPM geheven over de catalogusprijs van de auto na aftrek van btw. Wat je overhoudt is de netto cataloguswaarde, hierop moet je de BPM gaan berekenen. Ook accessoires en extra's zijn BPM-plichtig en die moeten dus worden opgeteld bij de totale waarde van de auto. Bij een tweedehands auto heb je of een koerslijst nodig of je moet afschrijving gaan berekenen om te komen tot een inschatting van wat de auto nu nog waard is. Een derde mogelijkheid is de forfaitaire tabel van de Belastingdienst, waarin je de benodigde gegevens kunt opzoeken.
Stap 2: Vaststellen van de BPM op de netto cataloguswaarde
Kijk naar de rekenvoorbeelden op de website van de Belastingdienst of maak gebruik van de calculator op de site van de VWE om op een eenvoudige en overzichtelijke manier op de netto cataloguswaarde de verschuldigde BPM te kunnen berekenen.