De ligfiets is ideaal om grote afstanden af te leggen

De velomobiel is een ideaal vervoermiddel om het ganse jaar door lange afstanden mee te kunnen afleggen. Ook in de winter bij vriestemperaturen is dit een goed alternatief om de wagen thuis te laten.

Op de fietsweg of autobaan

De ligfiets met drie wielen mag zowel op de fiestweg als op de autobaan rijden. dat voorziet de wet voor voertuigen met meer dan twee wielen. De wet voorziet geen maximum snelheid voor fietsers die op eigen lichaamskracht bewegen, de snelheidsbeperkingsborden gelden enkel voor motorvoertuigen: snorfietsen, bromfietsen, tractors. wagens, trucks, gehandicaptenvervoer. De reden is dat een fiets wordt verondersteld niet sneller dan 15-20 Km/uur te kunnen rijden, dus deze vallen allemaal buiten de snelheidsbeperkingen.

Hoe fietst een ligfiets

De ligfiets weegt meer dan een koersfiets of mountainbike. Het versnellen van de ligfiets is daarom trager. Daarentegen gaat door de kleinere luchtweerstand van de ligfiets, de maximum snelheid veel hoger liggen. Het is immers bij de hogere snelheden dat de luchtweerstand echt voelbaar is. De gemiddelde snelheid van een ligfiets is afhankelijk van het type, en kan 35-40 Km/uur en meer bedragen. Wanneer je bergaf fietst kan de snelheid snel oplopen tot 70 Km/uur of meer. Dit zijn duizelingwekkende snelheden waarbij de fiets instabiel kan worden en zijwind begint mee te spelen.

Bergop daarentegen kan lastig zijn, de derailleur van deze fiets is meer berekend om een hogere snelheid te kunnen aanhouden en heel lang te kunnen fietsen. In de ligfiets kan ook bagage meegenomen worden. Bij een gewone fiets kan maximum je eigen gewicht gebruiken om energie op de pedalen te plaatsen. Bij een ligfiets heb je de zit waar je met je bekken kan steunen en dus veel meer druk kan zetten dan je eigen gewicht.

Comfort

De ligfiets is heel comfortabel; de sterke ligstoel is volledig gevormd naar het model van de rug, zodat je zeer lange tijden in de fiets kan vertoeven. Verder heeft hij een zeer kleine maar gevoelige stuurstang. De wielen zijn zoals bij een wagen, voorzien van veren en schokbrekers, zodat hij een goede wegligging heeft. De wielen zijn ook voorzien van trommelremmen die een zeer korte remafstand waarborgen.

Signalisatie

De ligfiets is voorzien van een lood of nikkel metaal hydride batterij, knipperlichten, voor -en achterlichten meestal met led technologie en achteruitkijkspiegels. Ook een claxon of fietsbel is gemonteerd

Sociaal

Het sociale aspect van de ligfiets is complex. Veel mensen schrikken bij het zien aankomen van de ligfiets. Meestal is bij het rijden met deze fiets heel veel sociaal contact. De mensen komen meestal gewoon aangewandeld en zoeken gewoon een manier om in gesprek te komen.

onderhoud

Bijna alle onderdelen die de fiets kenmerken, zoals de ketting, versnelling, pedalen, krank, zitten binnenin geïntegreerd.
Daardoor is de fiets zeer slijtagevast. Er kan immers geen vuil in de ketting komen, waardoor deze langer meegaat.
Bij een lekke band is het anders, je moet je ligfiets op een doek, op de zijkant langs de weg leggen. Daarna vergt het wel wat handigheid en organisatie om de binnenbanden te wisselen.

De Winter

Koude temperaturen zijn geen reden om niet te gaan fietsen met de ligfiets. Een hinderpaal is wel sneeuw en/of ijzel.
Aangevroren sneeuw is echt moeilijk te berijden en kan je beter vermijden. Maar als alles droog is, is het fantastisch fietsen.
aangewezen zijn wel een betere bril en betere kleding vooral dan rond de nek en schouder en een buff voor de mond.
Over de schoenen trek je best een kous overaan omdat in de ligfiets aan de voorkant onderzijde twee langwerpige gaten hebt die dienen om de fiets achteruit te kunnen duwen met de voeten. De ligfiets heeft dan ook meestal twee freewheels waardoor ook zoals bij een gewone fiets je niet achteruit kan rijden.

Geluid

Omdat je voor 95 procent in dit type ligfiets binnenin zit, is er veel geluid te horen van de carrosserie al naargelang het type van constructie. Heb je een uit aluminium plaat vervaardigde ligfiets dan ga je meer geluid hebben dan een carbon type.
Ook heb je minder geluid van buitenaf, zeker als je ligfiets een volledig gesloten systeem is. De twee achteruitkijkspiegels zijn dan ook onmisbaar.

Veiligheid

De ligfiets kan aan veel hogere snelheden rijden dan een klassieke fiets, daarom zijn er speciale aandachtspunten die de fietser in acht moet nemen. Fietsen op een fietssnelweg is altijd aangewezen. Probeer deze wegen zoveel mogelijk te gebruiken. Wanneer je fietst op een normale fietsweg, dan houd je rekening met de kant waar de auto's geparkeerd staan.
In de situatie waar (van links naar rechts) auto's, fietsweg en dan bebouwing is moet je absoluut je snelheid minderen.
Je rijdt als het ware door een tunnel en je kan geen kant op als iemand op de fietsweg komt. Doe je deze wegen frequent, dan is het heel raadzaam om een vlag met stok te plaatsen op de achter zijde van de fiets. Een voertuig dat in deze situatie 40 Km/uur rijdt verwacht niemand. Heb je de situatie "fietsweg, auto's, bebouwing dan heb je langs links goed zicht en kan de snelheid wat omhoog, maar met de oversteek moet je snelheid minderen. Inhalen van andere fietsers moet tegen een snelheid die maar net iets hoger is.
© 2010 - 2024 Guido_g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is een ligfiets?Een ligfiets is een bijzonder soort fiets waarop je niet zoals gebruikelijk met je zitvlak op een zadel zit, maar in een…
Het ontstaan en de ontwikkeling van de fietsHet ontstaan en de ontwikkeling van de fietsNederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerder…
10 redenen om te fietsenWaarom zou ik gaan fietsen? Er zijn heel veel redenen om te gaan fietsen. Het is bijvoorbeeld goedkoop, veilig en gezond…
Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?Met een loopfiets stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind. Het leert zijn evenwicht controleren en de overst…

De rolweerstand van fietsbandenDe rolweerstand van fietsbandenDe rolweerstand is het energieverlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming. Anders gezegd…
Nederlandse fietsindustrie in de 19de eeuwNederlandse fietsindustrie in de 19de eeuwNederland heeft één van de succesvolste fietsindustrieën ter wereld. Relatief gezien is deze later op gang gekomen dan d…
Guido_g (4 artikelen)
Laatste update: 25-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.