InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Velgen en naafdoppen voor autowielen

Velgen en naafdoppen voor autowielen

Velgen en naafdoppen voor autowielen Mooie velgen maken de auto mooier. Door te kiezen voor speciale velgen, kunt u uw auto net een wat luxere uitstraling geven, maar er zijn ook velgen die het sportieve karakter van een auto zullen benadrukken. Standaard velgen doen overigens normaal niets af aan de auto, maar voegen ook niets extra's toe. Daarnaast spelen de naafdoppen die zich in het midden van de velgen bevinden ook een belangrijke rol voor de uitstraling.

Kopen velgen voor de autobanden

Als u nieuwe niet originele velgen wilt laten monteren, kijk dan eerst of deze velgen wel dezelfde specificaties hebben dan wat de fabrieksgegevens zeggen. U kunt het ook eventueel opvragen bij de desbetreffende dealer. Deze fabrieksgegevens houden de breedte van de diameter in, de steek en de ET-waarde. De ET-waarde staat voor de punt in het hart van het wiel tegenover het montagepunt. Wijkt deze waarde teveel af, dan kunnen de lagers onder een te grote druk komen te staan en neemt de slijtage van de banden extreme vormen aan. Als u besluit om lichtmetalen velgen te nemen is het aan te raden om slotbouten te gebruiken ter voorkoming van diefstal.

Onderhoud van de velgen

Velgen zijn onderdelen van de auto die bewegen en dat houdt in dat er al snel iets kan beschadigen. Op een bepaald moment kan er vervorming van de velgen optreden en dan is het tijd om uw auto te laten uitlijnen of balanceren. Kromme velgen kunnen namelijk tot meer schade leiden. Daarnaast is het van belang om de velgen ook regelmatig schoon te maken. Het is dan wel aan te raden geen schoonmaakmiddel te gebruiken wat bijtende zuren bevat. De schoonmaakbeurt kan het beste gedaan worden buiten het zonlicht om. De schoongemaakte plekken drogen anders veel te snel, zodat eventuele vuilresten maar ook het schoonmaakmiddel zichtbaar blijft. Gebruik hiervoor gewoon een doek of een spons. Onderhoud aan de velgen is met name belangrijk om te voorkomen dat het vuil vroeg of laat door de lak heen dringt.

Speciale reiniging van de velgen

Naast onderhoud is ook speciale reiniging belangrijk, zeker als u speciale velgen heeft. Hiervoor zijn dan ook speciale velgenreinigers te verkrijgen.

Schoonmaaktips velgen

Daarnaast kunt u ook bijvoorbeeld een middel als Clean & Go Bandenschuim op uw velgen spuiten. Dit geeft een diepzwart en zijdemat glanzend resultaat op uw bandoppervlak. Wilt u de reiniging voor de volgende keer nog eenvoudiger maken, dan gebruikt u SONAX Velgenverzegeling. Het geeft vervolgens een transparante en een glasharde beschermlaag die bovendien vuilafstotend werkt. Enkele andere veelgebruikte reinigers zijn onder meer S100 Total reiniger, ALU velgenreiniger, ALU glans, ovenreinigingsmiddel en een remmenreiniger.
In de wintermaanden wordt er aangeraden om siliconenspray of zuurvrije vaseline te gebruiken als preventie middel. Gebruikt u agressieve reinigingsmiddelen dan is het verstandig om wegwerphandschoenen te dragen.

Naafdoppen of naafkapjes

De meeste aluminium velgen hebben een ronde opening ter hoogte en grootte van het naafgat. Hier hoort een naafdop te zitten, enerzijds om de naaf te beschermen tegen vuil van buitenaf en anderzijds verfraait een mooie naafdop natuurlijk de velg. Naafkapjes zijn er met opdruk van het merk maar ook in blanco uitvoering en ze zijn in vele maten verkrijgbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joenomias, Pixabay
  • www.tuning-gids.nl
  • www.naafdoppenshop.nl

Reageer op het artikel "Velgen en naafdoppen voor autowielen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 03-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autobanden
Schrijf mee!