InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Verplichting om winterbanden te gebruiken

Verplichting om winterbanden te gebruiken

Verplichting om winterbanden te gebruiken Een winterband is nodig als u veilig op de weg wilt rijden als de weersomstandigheden en temperatuur daartoe aanleiding geven. De veiligheid met een winterband wordt vergroot doordat er bij de slechtere weersomstandigheden, die zich veelal in de winter voordoen, een betere grip op het wegdek gerealiseerd kan worden. Bovendien wordt de remafstand bij een nat wegdek met een lage temperatuur aanzienlijk verkort, als er gebruik wordt gemaakt van een winterband. Een zomerband zal bij een temperatuur die onder de 7 graden uitkomt, snel hard kunnen worden en bij een winterband is dit, door een speciale samenstelling van het rubber van de banden, niet het geval. Ook het profiel van de winterband verschilt ten opzichte van de band die in de zomer wordt gebruikt. Zo zijn er meer inkepingen te vinden in het profiel en zijn ook de groeven dieper, waardoor water beter en sneller kan worden afgevoerd. Bekende merken van een winterband zijn onder meer Vredestein, Toyo, Dunlop en Bridgestone

Is een winterband verplicht of wordt deze geadviseerd?

Een winterband is lang niet in alle landen verplicht, in die zin dat er geen wettelijke verplichting voor de winterband in de wet is opgenomen. Landen waar de winterband gedurende een bepaalde periode in de winter wel verplicht is volgens de wet, zijn onder meer Finland en Oostenrijk. Sommige andere landen stellen de verplichting dat de auto over een winteruitrusting moet beschikken als de weersomstandigheden dit vereisen, zoals bij sneeuwval en ijzel. In die zin rust er dus wel een indirecte verplichting om de auto van winterbanden te voorzien, die afhankelijk is van het weer. De autobestuurder kan in Duitsland bijvoorbeeld aansprakelijk gehouden worden als er zich een ongeluk voordoet bij winters weer en de auto niet van winterbanden is voorzien. Bij het reizen naar het buitenland in de winter, kan men dus maar het zekere voor het onzekere nemen en de auto voorzien van winterbanden. Als het goed is wordt er bij aanvang van het slechtere weer in Nederland, aan het einde van de herfst, overigens ook overgestapt op een winterband door de verstandige autobestuurder.

Waar zijn winterbanden verplicht?

De verplichting om de auto te voorzien van winterbanden tijdens een bepaalde periode of als de weersomstandigheden dit eisen, is niet in elk land afzonderlijk in de wet op het gebied van verkeer opgenomen. De landen die wel de verplichting tot het gebruiken van winterbanden expliciet hebben opgenomen, zijn onder meer Oostenrijk en Finland.

Oostenrijk

In Oostenrijk moeten autobestuurders gedurende de periode van 1 november tot 15 april winterbanden gebruiken als er tenminste sprake is van winterse weersomstandigheden. Bovendien moeten de winterbanden in Oostenrijk een profiel hebben van minimaal 4mm.

Finland

In Finland geldt de verplichting van het gebruiken van winterbanden gedurende de periode van 1 december tot 1 maart. Dat er in de overige landen geen expliciete bepaling voor winterbanden in de wet is opgenomen, doet er echter niet aan af dat de auto wel moet beschikken over een winteruitrusting als zich winterse weersomstandigheden voordoen.

Winterse weersomstandigheden en winterbanden

In landen zoals Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië moet de autobestuurder wel aan de verplichting voldoen om de auto van een winteruitrusting te voorzien als de weersomstandigheden hierom vragen. Het niet beschikken over winterbanden kan risico’s met zich meebrengen en dan niet alleen risico’s met betrekking tot de veiligheid, maar ook financiële risico’s. Als namelijk blijkt dat er een ongeluk veroorzaakt wordt door een auto die niet voorzien is van winterbanden, en dat ongeluk plaatsvindt tijdens winterse omstandigheden dan kan dit leiden tot aansprakelijkheidstelling bij ongevallen. Ook als ander verkeer gehinderd wordt door een auto die door het ontbreken van winterbanden niet een normaal tempo kan aanhouden op de weg, kan er een financiële maatregel volgen in de vorm van een boete. De exacte regels verschillen natuurlijk per land, dus is het verstandig om de verplichtingen voor wat betreft de winteruitrusting, waaronder dus de winterbanden ook vallen, per land waar men reist en zal verblijven te bekijken.

Nut van de winterbanden

In Nederland is het gebruik van winterbanden weliswaar niet verplicht gesteld, maar kan het aan te raden zijn om wel gebruik te maken van winterbanden. In de eerste plaats wordt door het gebruik van winterbanden de grip op weg sterk verbeterd, ook bij weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel. De winterbanden zijn al functioneel als deze bij temperaturen die beneden de 7 graden uitkomen, worden gebruikt. Er zijn veel verschillende soorten winterbanden en waar de winterbanden wel verplicht zijn, direct dan wel indirect, kan de keuze voor de soort winterbanden daarvan afhankelijk zijn. Zoals al eerder gemeld geldt in Oostenrijk een minimum profiel waar de winterbanden aan moeten voldoen. Gaat de reis door sterk besneeuwd gebied, dan kan de keuze voor de winterbanden daar uiteraard op afgestemd worden door bijvoorbeeld te kiezen voor winterbanden met een extra breed profiel.

Aandachtspunten bij aanschaf van een winterband

Er zijn veel verschillende soorten winterbanden, zodat bij de aanschaf rekening gehouden kan worden met het type auto, snelheid van de auto, de velgen en de maat. Hieronder volgen enkele aandachtspunten voor de aanschaf van een winterband:
  • Koop alle winterbanden gelijk.
  • Vergeet niet om ook een reserve winterband te kopen.
  • Houd ook rekening met de aanschaf van nieuwe ventielen.
  • Stap op tijd over op winterbanden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ASSY, Pixabay
  • www.bandenmaat.com
  • www.bandenvoordeel.com

Reageer op het artikel "Verplichting om winterbanden te gebruiken"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autobanden
Schrijf mee!