InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Aankoop en gebruik van sneeuwkettingen

Aankoop en gebruik van sneeuwkettingen

Aankoop en gebruik van sneeuwkettingen In de winter trekken veel mensen naar sneeuwgebieden om lekker een weekje te gaan skiën of snowboarden. Hierbij kun je denken aan Oostenrijk, Zwitserland en het noorden van Italië. De meeste mensen gaan er met hun eigen auto heen en moeten dus voorbereid zijn op een pak sneeuw en gladheid op de weg. Winterbanden zijn in de winter daarom ook een must, maar ga je naar sneeuwgebieden dan doe je er verstandig aan om je winterbanden nog eens extra te verpakken met sneeuwkettingen.

Het gebruik van de sneeuwketting

In sommige landen zijn winterbanden alleen niet genoeg en moeten deze ook nog eens voorzien zijn van sneeuwkettingen. Dit geldt voornamelijk in gebieden waar ieder jaar veel sneeuw valt. Om op alles voorbereid te zijn kan men de navolgende tips over het gebruik van sneeuwkettingen in acht nemen.
  • Wanneer je op vakantie gaat naar ski- en snowboardgebieden is het verstandig om de sneeuwkettingen bovenop de bagage te leggen, zodat deze snel gepakt kunnen worden wanneer ze echt nodig zijn of wanneer men een bord ziet dat men verplicht is met sneeuwkettingen te rijden.
  • Wordt het te glad of kom je een verkeersbord tegen, wacht dan niet te lang met het monteren van de sneeuwkettingen. Dit kan je een ongeluk of een flinke boete opleveren.
  • Moet je onderweg de sneeuwkettingen om de winterbanden doen, rijd dan naar een parkeerplaats of stopplaats. Ga niet langs de snelweg de sneeuwkettingen monteren, want dit is levensgevaarlijk.
  • Het maakt niet uit wat de verkeersborden zeggen, rijd nooit harder dan veertig kilometer per uur met sneeuwkettingen om de winterbanden.
  • Als er geen sneeuw ligt is het verstandig niet met sneeuwkettingen te rijden. Dit verkort de levensduur van de sneeuwkettingen aanzienlijk. Bovendien zijn veel sneeuwkettingen niet goedkoop, dus ben er zuinig op.
  • Bij sommige auto’s en winterbanden is er niet voldoende ruimte voor een sneeuwketting. In dat geval is een AutoSock wielhoes zeker de overweging waard.

De aanschaf van sneeuwkettingen

Het soort sneeuwketting dat je nodig hebt, is afhankelijk van de soort wielen die je hebt. Zo hebben veel auto’s vanaf fabricage al zulke grote banden en wielen, dat de normale sneeuwkettingen die te verkrijgen zijn niet eens passen. In dat geval moet je speciale sneeuwkettingen laten maken die wel geschikt zijn voor de winterbanden van jouw auto. Ook zou je kunnen kiezen voor een kleinere maat winterbanden zodat de normale sneeuwkettingen wel op de band gemonteerd kunnen worden. Weet je niet wat je moet doen? Raadpleeg dan het boekje van je auto, want dan weet je zeker dat je het goed doet.

Waar kun je sneeuwkettingen kopen?

Sneeuwkettingen zijn bij vrijwel iedere autogarage en andere autozaken te verkrijgen. Ook op internet zijn er genoeg aanbieders van sneeuwkettingen te vinden. Een voorbeeld hiervan is de website van Sneeuwkettingen. De site van Sneeuwkettingen is een site voor sportliefhebbers waar je alle sneeuwkettingen van diverse aanbieders vindt. Het maakt niet uit in welk seizoen we zitten, de sneeuwkettingen zijn het hele jaar door op voorraad te verkrijgen. Naar Nederland en België is de gemiddelde verzendtijd één tot twee dagen. In Naarden is de winkel van Sneeuwkettingen gevestigd, dus woon je in de buurt dan kun je ook de sneeuwkettingen zelf afhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard…
Waar zijn winterbanden verplicht?Waar zijn winterbanden verplicht?Steeds meer automobilisten in ons land verruilen in de winter hun autobanden voor winterbanden. Gebleken is dat het gebr…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Sneeuwkettingen: hoe leg je een sneeuwketting om?Sneeuwkettingen: hoe leg je een sneeuwketting om?Wie met de auto op wintersportvakantie gaat is verplicht om sneeuwkettingen mee te nemen en vaak is de noodzaak er zeker…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aankoop en gebruik van sneeuwkettingen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autobanden
Schrijf mee!