Winterbanden; alleen maar voordelen
Winterbanden of sneeuwkettingen? Wat zijn winterbanden? Winterbanden duurder dan gewone banden? Waar zijn winterbanden verplicht? Is het nodig in Nederland met winterbanden te rijden? Hieronder vindt u de antwoorden op deze vragen.
Winterbanden of sneeuwkettingen?
Met deze vraag wordt een tegenstelling gesuggereerd die niet bestaat.
Winterbanden zijn niet alleen "sneeuwbanden", maar voldoen tevens goed op natte wegen. Ook kan het nodig zijn in het buitenland -bij extreme weersomstandigheden- om, ondanks het rijden met winterbanden, de sneeuwkettingen om te leggen.
Bij normale sneeuwval is het rijden met winterbanden onmisbaar. De band heeft op een besneewd wegdek veel meer
grip dan zomerbanden. Ook op stijgende wegen krijgt men niet zo gauw problemen, al moeten we hier wel bij aantekenen dat, vooral klimmend, snelheid gehouden moet worden. Uit stlstand omhoogrijden kan problematisch zijn.
Wat zijn winterbanden?
Het woord zegt het al dat er verschil is tussen zomer- en winterbanden. Als de temperatuur lager wordt, verliest de zomerband zijn eigenschappen, vooral wat betreft de grip op de weg. Bij temperaturen van boven de 7 graden Celsius heeft de zomerband namelijk de meeste grip. Wordt de temperatuur lager dan is de kans op slippen groter. Als de weg nat is, beijzeld of besneeuwd, dan wordt het slipgevaar alleen maar groter.
De winterband heeft een andere materiaalsamenstelling dan de zomerband. De winterband is veel zachter bij lagere temperaturen. Daardoor behoudt de band, ook bij winterse omstandigheden en temperaturen, meer grip op de weg. Niet alleen het
zachtere materiaal, maar ook het
profiel is duideliijk anders dan van de zomerband. Bij een zomerband is de wettelijk vastgestelde minimale profieldiepte 1,6 mm.; de winterband is wettelijk gezien "afgesleten" bij een profieldiepte van 4 mm. De profielgroeven van de winterband voeren het water veel beter af. Dit heeft een positief effect op het totale rijgedrag. Door de grotere profieldiepte (en breedte) heeft de band tevens veel meer grip op sneeuw.
Winterbanden duurder dan zomerbanden?
Natuurlijk is de aanschaf van een extra set banden, al of niet met bijbehorende wielen, duur. Dat wil echter nog niet zeggen dat u veel duurder uit bent. U moet zich wel realiseren dat u de zomer- en winterband tegen elkaar "oprijdt". U doet dus bijna twee keer langer met uw zomerbanden dan normaal. Het bandenaandeel van de totale kostprijs van het autorijden blijft dus gelijk. Een heel belangrijk aspect is natuurlijk de extra veiligheid. Een bijkomend voordeel is dat u de winterbanden, als de profieldiepte te klein is geworden, gewoon 's zomers kunt oprijden.
Waar zijn winterbanden verplicht?
Alleen in Finland zijn winterbanden verplicht voor de periode van 1 december tot 1 maart. Dit is niet afhankelijk van de weersomstandigheden. In Italië, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Noorwegen, Zwitserland en Zweden is het verplicht de auto aan te passen aan de weersomstandigheden. Als men in die landen bij een controle daarvan niet overtuigd is, kan men een boete krijgen variërend van € 20 tot € 2000. Zelfs de auto kan in beslag genomen worden.
Is men betrokken bij een ongeluk, dan leidt het niet-rijden met winterbanden vaak tot medeaansprakelijkheid, ook al is het ongeval niet uw schuld.
Met ingang van 1 januari 2011 zijn winterbanden in Duitsland tijdens de winterperiode verplicht.
Is het nodig in Nederland met winterbanden te rijden?
In Nederland rijdt in de winterperiode slechts 10% van alle automobilisten met winterbanden. Dit percentage groeit echter nog steeds. Gezien de extra veiligheid die men heeft, is dat niet verwonderlijk. Als de grip van normale banden bij minder dan 7 graden Celsius afneemt, dan ligt het voor de hand om voor de koude maanden een veiliger alternatief te zoeken. Ook in ons land hebben we niet zelden last van natte wegen, ijzel en sneeuw. Extra grip op de weg is dan wel zo veilig. Bij gehouden remproeven is gebleken dat een auto met winterbanden op een nat wegdek bij een snelheid van 70 km/u 30 meter minder remweg nodig heeft dan een auto met zomerbanden. Met die dertig meter kunt u veel voorkomen: een aanrijding, materiële schade en misschien nog erger.