Geld verdienen met reclame op de auto
Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheid om de auto te gebruiken als reclame-zuil. De particulier die zijn auto hiervoor ter beschikking stelt kan rekenen op een vergoeding. Voor bedrijven is het beplakken van auto's met reclame relatief veel goedkoper en het bereik is groter in vergelijking met andere vormen van reclame en sponsoring. Volgens de wet mag auto-reclame zolang het maar niet zodanig afleidt dat het zorgt voor gevaarlijke situaties.
Een nieuw fenomeen is het laten beplakken van auto’s met reclame-materiaal. Voor veel bedrijven is dit een relatief goedkope manier om aandacht te vragen voor hun producten. Zij kunnen ook reclame-ruimte huren voor de daarvoor geschikte borden op de weg, of door sponsoring van een sportteam, maar vaak zijn ze daarvoor duizenden euro’s kwijt. In het geval van het beplakken van een auto bereiken zij meer mensen. Een voorbeeld: de sponsoring van een bord voor een jaar bij een amateurvoetbalclub kost 2000 euro. In een jaar speelt de club 15 thuiswedstrijden met een gemiddeld bezoekersaantal van 400 mensen. Het bedrijf zal met haar reclame dus 6000 mensen bereiken. Daarbij wordt dan nog geen rekening gehouden met het feit dat veel bezoekers meer dan één wedstrijd bezoeken, dus dat het daadwerkelijke bezoekersaantal lager uitvalt. Dan in het geval van reclame maken op de auto: voor 2000 euro kan een bedrijf een maand lang 10 auto’s beplakken. Laten we zeggen dat een automobilist elke week zijn auto drie keer voor een half uur gebruikt. Hierbij komt hij per half uur gemiddeld 100 andere weggebruikers tegen. Wekelijks zijn dat dus 300 weggebruikers en op maandbasis 1200 weggebruikers. In het geval van tien beplakte auto’s komen dus minimaal 12.000 mensen in aanraking met de reclame. Daarbij is deze schatting met betrekking tot auto-gebruik nog vrij conservatief.
Hoeveel levert het op?
Een bedrijf dat een vergoeding biedt voor het plaatsen van reclame op de auto in Publi Car. Zij bemiddelen tussen consumenten en bedrijven. Zelf verdienen zij daar ook aan. Een consument die de achterruit van de auto laat beplakken verdient daar ongeveer 70 euro per maand aan. Publi Car richt zich ook op lokale bedrijven. Zo is het voor een bedrijf in een bepaalde regio mogelijk om gericht reclame te maken doordat alleen auto’s in een bepaald gebied beplakt worden. De achterruit van de consument wordt beplakt met een speciaal folie. Dit lijkt enigszins gevaarlijk, maar dat is het niet, omdat het folie gewoon doorzichtig is. Ook is het makkelijk te verwijderen, zodat aan het einde van de periode de auto geen schade oploopt. Onder andere supermarktketen Jumbo maakt veelvoudig gebruik van Publi Car. Er zijn meer bedrijven zoals Publi Car. Een andere aanrader is Tint Totaal.
Voorzichtigheid met bemiddelingsbureau
Enige voorzichtigheid is echter wel belangrijk wanneer u op het internet zoekt naar goede aanbieders. Er zijn verschillende sites waarbij het mogelijk is om uw auto online aan te bieden voor reclame. Bedrijven kunnen dan met u in contact komen. Deze sites bemiddelen als het ware tussen particulieren en bedrijven. Daarvoor worden bemiddelingskosten gevraagd. Zo vraagt de site gratisrijden.nl 5 euro per maand als bemiddelingskosten. Maar de kans dat u op deze manier ook daadwerkelijk met een bedrijf in contact komt is klein. Bedrijven ontdekken weliswaar in toenemende mate de mogelijkheid van het plaatsen van advertenties op auto’s, maar het aanbod is relatief nog beperkt. U kunt dus het beste in contact proberen te komen met een bedrijf dat geen verdere kosten in rekening brengt.
Wettelijke regels rond auto-reclame
Wettelijk is het toegestaan op reclame op auto’s te plaatsen. Hier wordt wel een voorbehoud op gemaakt. Het mag niet zodanig afleidend zijn dat de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht. Daarom zijn bewegende teksten of beelden wel verboden. Hier is Europese wetgeving over. Het is vastgelegd in richtlijn 76/756 EEG. Nederland heeft deze regel overgenomen in de wettelijke regeling voertuigen.