InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Altijd noodpakket in auto, vooral bij vrieskou en warme dag

Altijd noodpakket in auto, vooral bij vrieskou en warme dag

Altijd noodpakket in auto, vooral bij vrieskou en warme dag Wel eens overdacht wat je kan overkomen bij urenlang oponthoud, terwijl nergens een huis of benzinestation te bekennen is. In de winter in de file staan als je geen verwarming hebt. Of tijdens hitte terwijl je geen druppel water bij je hebt. Zorg dus dat je t.b.v. eerste hulp altijd een noodpakket in je auto hebt, aangepast op snikhete dagen in de zomer of vorst in de winter. En wist u dat je in Frankrijk o.a. altijd een alcoholtester in de auto hoort mee te nemen.

Noodpakket voor in de file

Als we met de auto naar het buitenland gaan, denken we meestal na over de zaken die we, afgezien van de normale reisbagage, mee moeten nemen in de auto, zoals sneeuwkettingen, medisch paspoort, groene kaart en andere verzekeringspapieren. Bedenk echter dat een chaos zich niet uitsluitend in het buitenland hoeft voor te doen en dat we in ons land steeds vaker met een langdurige verkeersopstopping geconfronteerd kunnen worden. Heb je er wel eens over nagedacht wat je kan overkomen als je met vrouw en kinderen in de zomer drie uur lang in een file komt te staan onder de brandende zon. Of te maken krijgt met een kettingbotsing in de vrieskou bij vorst.

Noodvoorziening voor hitte in de zomer

Realiseer je goed wat je kan overkomen indien je bij warm weer, als gevolg van een verkeersongeval, urenlang in een file komt te staan. Niet alleen wat jezelf betreft, maar ook als het om je medepassagiers gaat. Zorg dat je in de zomer altijd voldoende drinkwater bij je hebt. Leg een keer mineraalwater in je bagageruimte dat hermetisch is verpakt in flessen, dan hoef je er de rest van de zomer niet elke keer meer bij na te denken. Afhankelijk van je situatie zijn er misschien nog meer dingen die je gaat ontberen bij langdurig oponthoud, dus zorg ook daar voor.

Noodvoorziening voor kou in de winter

In de winter krijgen we niet alleen dorst, maar kunnen we ook behoorlijke trek in voedsel krijgen, vooral omdat een onverwachts verkeersoponthoud er geen rekening mee houdt of we wel of niet gegeten hebben. Als je tijdens de vrieskou na een dagtaak naar huis rijdt met in je hoofd al een lekkere warme maaltijd, kun je het behoorlijk moeilijk krijgen als je twee uur in het donker moet bibberen, vanwege een kettingbotsing. Dus altijd zorgen dat je bijvoorbeeld een paar pakken krentenkoekjes standaard bij je hebt, terwijl handschoenen en een extra dikke jas/deken ook nooit weg zijn bij vorst en harde wind. En misschien snowboots of andere warme schoenen/laarzen voor geval van nood. En denk ook aan je passagiers.

Noodpakket voor Kinderen

Reizen we met kinderen, neem dan altijd die zaken mee die belangrijk zijn gedurende enkele uren oponthoud of vertraging. Zoals babyvoeding, extra dekens, voldoende flessen water of voedinghoudende dranken. Denk er één keer goed over na en leg die spullen in de auto voor de komende maanden.

Medicijnen

Heel vervelend als zich iemand in de auto bevindt die dringend medicijnen nodig heeft. In geval van nood kunnen we wellicht anderen inschakelen, maar niets is zo prettig, om die medicamenten zelf in voldoende hoeveelheid bij ons te hebben.

Medicijnen in het buitenland

Neem zonodig een medicijnenpaspoort mee van de apotheek, zodat een arts ogenblikkelijk kan zien wat nodig is. Bij gebruik van medicijnen die onder de Opiumwet vallen, zoals medicinale cannabis, of methylfenidaat (zit in Ritalin), is er voor de douane een verklaring nodig van apotheek of arts. Een dergelijke verklaring is ook belangrijk bij vervoer van naalden en/of injectiespuiten. Stop medicamenten zonodig in een koeltas.

Nooduitrusting voor ouderen

Een extra zorg als je hulpbehoevende ouders bij je hebt. Ga na wat ze te kort kunnen komen, als je langdurig stil komt te staan. Behalve dekens, voeding drank en medicijnen, wellicht ook een voorziening om te kunnen urineren?

Telefoon

Een mobiele telefoon, waarvan de batterijen op zijn is ook niet alles. Er bestaan opladers in de vorm van een handdynamo. Maakt niet uit welke techniek je voorkeur heeft, maar neem een oplader mee, die je kunt gebruiken als je auto compleet is uitgevallen.

Vaak verplicht in buitenland

In Nederland is het niet verplicht bepaalde zaken mee te nemen, maar dat is vaak wel een eis van de politie in het buitenland. Dus als je regelmatig de grens overschrijdt (België), zorg dan dat je altijd standaard een gevarendriehoek, verbanddoos, veiligheidsvest en brandblusser bij je hebt. Onder een veiligheidsvest wordt verstaan een geel reflecterend hesje met reflectie strepen. Het dient te worden gedragen als inzittenden buiten de bebouwde kom in het donker het voertuig verlaten.

Frankrijk

Men weet vaak ook niet dat in Frankrijk een alcoholtester, veiligheidshesje en gevarendriehoek verplicht in de auto hoort te liggen.

Duitsland

In Duitsland is het verplicht om in de winter een speciale winteruitrusting te hebben, waaronder winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten winterbanden onder bij sneeuw, of ijzelwinterbanden onder bij sneeuw of ijzel.

Aanrijding in het buitenland

Jaarlijks hebben zo'n 20.000 Nederlanders een aanrijding in het buitenland. Weet dus hoe je moet handelen als je onverhoopt bij een aanrijding in het buitenland betrokken raakt. Er is namelijk een belangrijk verschil met Nederland en dat is dat je te allen tijde de politie moet inschakelen. Doe je dat niet dan loop je het gevaar dat je beschuldigd wordt van doorrijden na een ongeval. Verder is de afhandeling in grote lijnen gelijk aan Nederland, dus:
  • Bewijs verzamelen via het noteren van namen van getuigen en maken van foto's.
  • Samen met de andere partij een Europees schadeformulier invullen.
  • Vanaf het buitenlandse adres je verzekeringsmaatschappij informeren en zonodig advies vragen bij de afhandeling van het ongeval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een noodpakket?Wat is een noodpakket?Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaald…
Wat te doen bij een ramp en met het noodpakketWat te doen bij een ramp en met het noodpakketVeel mensen hebben er vaag wel eens iets over gehoord, maar het merendeel van de Nederlandse bevolking weet niet wat het…
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Bent u voorbereid op een ramp?Bent u voorbereid op een ramp?Nederland is een relatief veilig land. Rampen, crises en oorlogen gebeuren nauwelijks. Toch kan het gebeuren dat de stro…
Calamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatieCalamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatieVrijwel ieder mens beseft het risico dat zij of hij ieder moment met een ramp of noodsituatie kan worden geconfronteerd.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Altijd noodpakket in auto, vooral bij vrieskou en warme dag"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 06-12-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto perikelen
Schrijf mee!