InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Veilig je auto laten slepen met jou als bestuurder erin

Veilig je auto laten slepen met jou als bestuurder erin

Veilig je auto laten slepen met jou als bestuurder erin Het wegslepen van je auto terwijl jij er als bestuurder in zit, voelt niet prettig. Vooral omdat het (gelukkig) zelden voorkomt, en je er dus weinig ervaring mee hebt. Een zucht van verlichting dus als het gevaarlijke ritje naar de garage erop zit, en de auto veilig op de plaats van bestemming is om gerepareerd te worden. Zorg dat je altijd vooraf weet wat je tijdens zo'n sleepsituatie moet doen!

Pech tijdens de rit

Als je onderweg wordt geconfronteerd met autopech en de Wegenwacht kan of wil ter plaatse geen reparatie uitvoeren, zal je defecte auto gesleept moeten worden door de Wegenwachtauto. Dan bof je eigenlijk nog, omdat de Wegenwacht natuurlijk weet hoe hij een defect voertuig moet slepen, waarin een (op gebied van slepen) onervaren bestuurder achter het stuur zit. Hij zal je de nodige tips geven en kan ook assisteren bij het bevestigen van de sleepkabel.

Als je wagen bij vertrek niet wil starten

Als in je woonplaats de auto het vertikt te starten bijvoorbeeld omdat de accu defect is, zal een bekende van je wellicht bereid zijn je naar de garage te slepen. Het voordeel van die situatie is dat de rit naar de garage bij jou in de buurt wellicht kort zal zijn. Maar het nadeel is dat die bereidwillige kennis ongetwijfeld veel minder ervaring met zo'n riskante rit heeft dan een deskundige Wegenwachtmonteur.

Afspraken

Spreek daarom vooraf duidelijk af, welke route je rijdt en zorg ervoor dat er heel rustig wordt gereden, o.a. omdat je rembekrachtiging het niet doet en je daarom niet zo makkelijk kunt stoppen in je defecte auto. Spreek ook af hoe je elkaar het sein geeft indien je onverwachts toch wilt stoppen voor eventueel tussentijds overleg. Seinen met de verlichting of claxonneren lukt bijvoorbeeld niet indien er totaal geen stroom aanwezig is. Stap ook nooit bij een rood verkeerslicht uit je wagen om te overleggen met de chauffeur in de voorste wagen, als je niet 100% zeker weet dat hij/zij ziet dat je het voertuig verlaat, want anders is het leed niet te overzien.

Overige tips als er gesleept moet worden.

Sleepoog

Je auto kan een vast gemonteerd sleepoog hebben, maar het kan ook zijn dat het oog ergens bij de voorbumper ingeschroefd moet worden. Daarom is het handig dat je weet waar dat losse oog is opgeborgen (vaak bij de gereedschapset en de krik). Beter is het om het oog te bewaren in bijvoorbeeld het dashboardkastje. Schroef het oog zover mogelijk in het daartoe bestemde gat. Maak niet de fout om de kabel aan de bumper te bevestigen.

Stuurslot

Zorg dat de sleutel in het stuurslot blijft, want anders vergrendelt uiteraard het stuur en kun je geen bocht nemen, omdat je niet meer kunt sturen.

Alarmlichten

Uiteraard zowel bij licht als bij donker de alarmlichten aan doen, van beide voertuigen.

Houd de auto in zín vrij

De versnelling vanzelfsprekend in zín vrij laten staan. In geval van een automatische versnelling dien je het instructieboekje te raadplegen wat je moet doen. Kan geen kwaad dat boekje op dit punt eens te raadplegen als er nog geen pech aan de hand is.

Een zwaar klusje

Aangezien de motor niet loopt heb je ook niet de beschikking over rem- en stuurbekrachtiging. Dus je dient je armen te gebruiken. Als het remmen via het pedaal erg zwaar gaat kun je tevens gelijktijdig de handrem gebruiken, zeker in geval van nood.

Kabel moet strak blijven

Anders gaat het slepen met horten en stoten, en loop je de kans dat de sleepkabel breekt. Zorg dus dat je de verkeerssituatie voor de sleepauto goed in de gaten houdt, dan kun je tijdig inschatten wanneer je al wat moet afremmen. Als de sleepkabel per ongeluk op de grond komt heb je kans dat je er overheen rijdt.

Rempedaal

Voeten niet plat op de grond zetten, maar altijd je voet boven het rempedaal, de rem is het enige pedaal dat je tijdens de sleeprit af en toe moet gebruiken en soms heel onverwacht.

Wees alert op fietsers die wellicht niet zien dat er gesleept wordt!

Nog wat tips voor degene die sleept

  • Zoals gezegd ook de alarmlichten aanzetten.
  • Breng de auto eerst heel voorzichtig in beweging, voordat je wat meer gas gaat geven.
  • Geef bijtijds aan wanneer je afslaat of gaat remmen.
  • Rem voorzichtig en rij uiteraard rustig.
  • Zorg ook dat de remkabel strak blijft.
  • Neem de bochten ruim.
  • Haal geen andere auto's in
  • En houd (oog)contact met degene die wordt gesleept.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Services van ANWB WegenwachtDe services van de ANWB Wegenwacht bieden pechhulp bij pech onderweg. Speciaal voor accuproblemen hebben ze een Accuserv…
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Turks: autopech en ziekHet kan altijd gebeuren dat je pech krijgt tijdens je vakantie in het buitenland. Wat moet je beginnen als je naar de do…
ANWB, wegenwacht en verzekeringenANWB, wegenwacht en verzekeringenDe ANWB is van oudsher bekend vanwege de Wegenwacht, autoverzekeringen en het lidmaatschap. De ANWB geeft leden hulp als…
Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenAutopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenOndanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FaceMePLS, Flickr (CC BY-SA)
  • Kampioen
  • Allsecur.nl (geraadpleegd 1-3-2016)

Reageer op het artikel "Veilig je auto laten slepen met jou als bestuurder erin"

Reacties

Leo, 23-01-2014 14:24 #3
Hier boven wordt een voorbeeld gegeven als bijvoorbeeld de accu defect is, tijdens de sleep de alarmlichten aan te doen. Dat kan de gesleepte auto in dat geval natuurlijk niet. Mag de auto met defecte accu dan zonder verlichting naar een dichtstbijzijnde garage worden gesleept? Reactie infoteur, 23-01-2014
Je kunt natuurlijk altijd via losse batterijlampen, buiten de accu om, toch voor verlichting zorgen.

Maar misschien weten ze het hier precies: http://pechhulp.startpagina.nl/

Jan, 23-11-2011 15:51 #2
Mag je ook een auto slepen die geen APK meer heeft en uit de verzekering is gehaald? Als er mee naar de garage wilt bijvoorbeeld? Reactie infoteur, 23-11-2011
Probeert u het hier eens

http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/default.aspx

of anders uw vraag hier stellen:
http://apk.startpagina.nl/prikbord/

Belt u wat betreft de verzekering even uw eigen verzekeraar.

Karin Keereweer, 23-03-2010 20:26 #1
Wie is aansprakelijk als de auto die gesleept wordt tegen een ander voertuig botst? Reactie infoteur, 23-03-2010
Interessante vraag, die ik aan je verzekeringsmaatschappij zou stellen.
Succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 01-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto perikelen
Reacties: 3
Schrijf mee!