InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een dieselauto gereed maken voor biodiesel

Een dieselauto gereed maken voor biodiesel

Een dieselauto gereed maken voor biodiesel Lees hier hoe je een dieselmotor kunt ombouwen voor het gebruik van biodiesel. Om biodiesel te gebruiken heb je twee brandstoftanks een thermostaat en een filter nodig.

Je dieselauto ombouwen tot een biodieselauto

Het goede nieuws is dat een dieselmotor in de eerste instantie is ontwikkeld voor het gebruik van biobrandstof. De uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel, was oorspronkelijk van plan om pinda olie als brandstof voor de motor te gebruiken. Maar door de opkomst van de olie industrie was aardolie makkelijker te verkrijgen dan pinda olie. Toch zie je dat nu het milieu in opspraak komt, er steeds meer mensen nadenken over producten als biodiesel. Moderne dieselmotoren lopen bijna zonder uitzondering op diesel, maar een aantal bedrijven zijn nu toch bezig hun wagenpark om te bouwen, zodat het kan rijden op biodiesel. Deze biodiesel kan zijn gemaakt op basis van maïs E-85 en gebruikte plantaardige oliën afkomstig van restaurants en voedselverwerkende bedrijven.

Problemen bij het bouwen van een biodiesel installatie

Een van de belangrijkste uitdagingen die komt kijken bij het omzetten van een dieselmotor naar een motor die ook biodiesel brandstof accepteert is de aard van de brandstof. Olie dat gebruikt wordt in de levensmiddelen industrie heeft de neiging om dikker te worden naarmate het kouder wordt. Om nuttig te zijn als biodiesel brandstof, zullen de plantaardige oliën of andere biodiesels moeten worden verwarmd. Deze verwarming wordt mogelijk door het installeren van een tweede brandstoftank in de kofferbak van de auto de leidingen van de radiotor kan hier dan stralingswarmte leveren waardoor de brandstof verwarmd wordt. Diesel of diesel gemengd met plantaardige biodiesel brandstof wordt opgeslagen in een andere tank, omdat dit niet hoeft te worden verwarmd.

Biodiesel verwarmen en gebruiken

Omdat je de biodiesel verwarmd zul je ook een thermostaat en brandstoftank schakelaar in de buurt van de bestuurdersstoel moeten installeren. Wanneer de plantaardige olie een aanvaardbare temperatuur bereikt, moet de schakelaar worden geactiveerd en de verwarmde olie moet vanuit de tweede tank naar de motor gaan lopen. Op dit moment kan dus ook de diesel brandstoftank uit. Op dit moment is de auto volledig aangewezen op de biologische brandstof biodiesel. De diesel toevoer kan nu afgesloten blijven totdat de schakelaar weer omgezet word.

Filters en biodiesel

Omdat in gebruikte plantaardige olie, deeltjes en andere verontreinigende stoffen zitten, heb je ook een speciaal filter nodig, gemonteerd in de buurt van het motorblok. Dit filtering proces zorgt ervoor dat alleen verhitte plantaardige olie de motor bereikt en de overige deeltjes niet. Hierdoor neemt het risico op verstopte brandstof lijnen en vervuiling van het motorblok af. Biodiesel brandstof mengsels die zowel aardolie als organische materialen bevatten zijn vaak al gefilterd, zodat de brandstof niet door het filter hoeft te gaan. Anders zou je dus twee filters nodig hebben.

Het omzetten van een standaard dieselmotor op biodiesel

Het omzetten van een standaard dieselmotor op biodiesel is meestal een kwestie van het inbouwen van een tweede brandstoftank en brandstofslang om de biologische brandstof te leveren aan de motor. Verder moet je dus zorgen voor een verwarming voor de brandstof een thermostaat en een filter. Ook zul je een knopje moeten inbouwen om de beide brandstoftanks te kunnen bedienen.
Het is jammer dat er op dit moment nog geen biodiesel ontwikkeld is die deze stollende eigenschappen niet heeft, want dan zou je dus de thermostaat en verwarming niet meer nodig hebben.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een dieselauto gereed maken voor biodiesel"

Reacties

Sanjiv, 13-05-2013 21:11 #2
Hallo
Je artikel heeft interessante informatie, maar toch zou ik graag meer informatie van jullie willen weten. In Suriname gaat men binnenkort ook bio brandstof maken. In het artikel wordt aangegeven dat het bio diesel dikker wordt bij een lage temperatuur en daarvoor het voorverwarmd moet worden. Suriname heeft een tropische klimaat. Zou er dan ook hier een extra tank nodig zijn om het diesel voor te verwarmen? Wat is de temperatuur waarbij het dikker wordt. Graag meer info?

Hubert Engels, 30-01-2010 13:44 #1
Ik vrees dat je 2 dingen door elkaar haalt. Biodiesel is geen plantaardige olie, het is wel gemaakt van plantaardige olie, het is een methylester van plantaardige verzuren en methylalcohol. Daar komt wel wat chemie aan te pas. Biodiesel is in Duitsland en Oostenrijk gewoon aan de pomp te krijgen, meestal een paar centen goedkoper omdat er minder belasting over geheven wordt. Daar hoef je niets voor aan te passen, en kan gemengt worden met gewone diesel. In Frankrijk wordt standaard 5% biodiesel bijgemengd bij de gewone diesel uit milieu-overweging. Plantaardige olie (of PPO) is een ander verhaal. Daar heb je alle aanpassingen voor nodig die jij beschrijft. Google maar eens op biodiesel. Als je alle woorden biodiesel vervangt voor plantaardige olie klopt je verhaal weer.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 28-01-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!