Een dieselauto gereed maken voor biodiesel
Lees hier hoe je een dieselmotor kunt ombouwen voor het gebruik van biodiesel. Om biodiesel te gebruiken heb je twee brandstoftanks een thermostaat en een filter nodig.
Je dieselauto ombouwen tot een biodieselauto
Het goede nieuws is dat een dieselmotor in de eerste instantie is ontwikkeld voor het gebruik van biobrandstof. De uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel, was oorspronkelijk van plan om pinda olie als brandstof voor de motor te gebruiken. Maar door de opkomst van de olie industrie was aardolie makkelijker te verkrijgen dan pinda olie. Toch zie je dat nu het milieu in opspraak komt, er steeds meer mensen nadenken over producten als biodiesel. Moderne dieselmotoren lopen bijna zonder uitzondering op diesel, maar een aantal bedrijven zijn nu toch bezig hun wagenpark om te bouwen, zodat het kan rijden op biodiesel. Deze biodiesel kan zijn gemaakt op basis van maïs E-85 en gebruikte plantaardige oliën afkomstig van restaurants en voedselverwerkende bedrijven.
Problemen bij het bouwen van een biodiesel installatie
Een van de belangrijkste uitdagingen die komt kijken bij het omzetten van een dieselmotor naar een motor die ook biodiesel brandstof accepteert is de aard van de brandstof. Olie dat gebruikt wordt in de levensmiddelen industrie heeft de neiging om dikker te worden naarmate het kouder wordt. Om nuttig te zijn als biodiesel brandstof, zullen de plantaardige oliën of andere biodiesels moeten worden verwarmd. Deze verwarming wordt mogelijk door het installeren van een tweede brandstoftank in de kofferbak van de auto de leidingen van de radiotor kan hier dan stralingswarmte leveren waardoor de brandstof verwarmd wordt. Diesel of diesel gemengd met plantaardige biodiesel brandstof wordt opgeslagen in een andere tank, omdat dit niet hoeft te worden verwarmd.
Biodiesel verwarmen en gebruiken
Omdat je de biodiesel verwarmd zul je ook een thermostaat en brandstoftank schakelaar in de buurt van de bestuurdersstoel moeten installeren. Wanneer de plantaardige olie een aanvaardbare temperatuur bereikt, moet de schakelaar worden geactiveerd en de verwarmde olie moet vanuit de tweede tank naar de motor gaan lopen. Op dit moment kan dus ook de diesel brandstoftank uit. Op dit moment is de auto volledig aangewezen op de biologische brandstof biodiesel. De diesel toevoer kan nu afgesloten blijven totdat de schakelaar weer omgezet word.
Filters en biodiesel
Omdat in gebruikte plantaardige olie, deeltjes en andere verontreinigende stoffen zitten, heb je ook een speciaal filter nodig, gemonteerd in de buurt van het motorblok. Dit filtering proces zorgt ervoor dat alleen verhitte plantaardige olie de motor bereikt en de overige deeltjes niet. Hierdoor neemt het risico op verstopte brandstof lijnen en vervuiling van het motorblok af. Biodiesel brandstof mengsels die zowel aardolie als organische materialen bevatten zijn vaak al gefilterd, zodat de brandstof niet door het filter hoeft te gaan. Anders zou je dus twee filters nodig hebben.
Het omzetten van een standaard dieselmotor op biodiesel
Het omzetten van een standaard dieselmotor op biodiesel is meestal een kwestie van het inbouwen van een tweede brandstoftank en brandstofslang om de biologische brandstof te leveren aan de motor. Verder moet je dus zorgen voor een verwarming voor de brandstof een thermostaat en een filter. Ook zul je een knopje moeten inbouwen om de beide brandstoftanks te kunnen bedienen.
Het is jammer dat er op dit moment nog geen biodiesel ontwikkeld is die deze stollende eigenschappen niet heeft, want dan zou je dus de thermostaat en verwarming niet meer nodig hebben.