Accu’s voor scootmobielen en opladen
Accu’s moeten in het algemeen betrouwbaar zijn. In het bijzonder geldt dat voor accu’s van scootmobielen. De gebruikers van een scootmobiel zijn dikwijls slecht ter been en hebben een groot probleem als ze onderweg stil komen te staan met een defecte of te vroeg leeggelopen accu. Leveranciers kennen dit probleem en zullen daarom alleen de beste soorten accu’s voor een scootmobiel aanraden. Een accu opladen kan het best aaneengesloten gebeuren.
Twee soorten accu’s voor scootmobielen
Er bestaan tegenwoordig twee prima soorten accu’s voor scootmobielen namelijk gel accu’s en AGM accu’s. Beide modellen accu’s vergen geen onderhoud. Het is wel belangrijk om ze op de juiste manier op te laden. Omdat accu’s, als ze niet gebruikt worden, langzaam leeg lopen, dienen ze ook dan regelmatig, bijvoorbeeld elke maand, te worden opgeladen.
Gel accu
Bij een gel accu zit er, in tegenstelling tot een loodaccu, geen water tussen de platen maar gel. Gel accu’s zijn afgesloten en hoeven nooit te worden bijgevuld waardoor ze geen onderhoud vergen. De kans op gasvorming is bij een gel accu zeer gering maar een veiligheidsventiel zorgt er voor dat eventueel gas toch kan ontsnappen.
AGM accu
AGM accu’s zijn van hoge kwaliteit met veel gebruiksgemak, veiligheid en comfort en gaan lange tijd mee. Ze kunnen tot een diepe ontlading gebruikt worden en behouden na vele malen opladen toch hun kracht. Een AGM accu kan in elke positie worden gebruikt met uitzondering van de polen naar beneden. Ze hebben een betere stroomafgifte en stroomopname dan gel accu’s en hebben tevens als grote voordeel een zeer lage zelfontlading. Ze zijn lekvrij, vergen geen onderhoud en hebben een lange levensduur.
Maten en levensduur
Zowel gel accu’s als AGM accu’s kunnen in verschillende maten geleverd worden waarbij het nodige vermogen afhangt van het model scootmobiel en waarbij de actieradius (aantal te rijden kilometers zonder opladen) mede van belang is. De levensduur van een accu is uiteraard mede afhankelijk van het gebruik van de scootmobiel maar kan in elk geval enkele jaren zijn.
Helemaal leeg rijden
De duurzaamheid van een accu wordt vergroot als deze helemaal leeg wordt gereden en dan pas weer opgeladen. Het vergt dan wel enig rekenwerk en planning van de ritten om onderweg niet zonder stroom te komen staan. Op het dashboard van een scootmobiel bevindt zich een indicatiemeter voor de accu waarop, zodra de scootmobiel wordt gebruikt, de juiste status van de accu wordt aangegeven. Het best is om de accu te gebruiken totdat door de indicatiemeter het rode gedeelte wordt bereikt. Door op te laden als de accu zo ver mogelijk leeg is gemaakt zal de levensduur verlengen. Opladen in het groene gedeelte is daarom af te raden. Ook is het verstandig om de scootmobiel niet dagenlang zonder stroom weg te zetten maar meteen nadat de accu leeg is weer op te laden.
Opladen van accu
Het opladen bestaat uit drie basishandelingen:
- Zet de schakelaar in de uitpositie en verwijder de sleutel.
- Steek de laadplug van de accu in het laadcontact dat zich afhankelijk van het model op de stuurkolom of elders kan bevinden.
- Stop de stekker van de lader in een stopcontact.
Als de accu volledig is opgeladen zal er een groen indicatielampje gaan branden. Een normale laadtijd is tien uur en die kan het best niet onderbroken worden omdat herhaaldelijk onderbreken de levensduur kan verkorten. Daarom is een handige manier van opladen om de accu ’s avonds aan te sluiten en ’s morgens weer af te koppelen. Op het moment dat de accu vol is stopt het opladen vanzelf en kan de snoer gewoon aangesloten blijven totdat hij ’s morgens pas wordt afgekoppeld. Tijdens het opladen kan de accu tot 65 graden heet worden maar dat hoeft geen ongerustheid op te leveren. Er is geen ontploffingsgevaar omdat bij onraad de veiligheidszekering zijn werk zal doen.
Op tijd onderhoud van scootmobiel
Bezitters van een scootmobiel doen er goed aan een onderhoudsabonnement af te sluiten. Door regelmatig onderhoud zullen storingen worden voorkomen en zal de levensduur van de scootmobiel langer zijn. Tijdens onderhoudsbeurten worden alle elektrische en mechanische onderdelen gecontroleerd. Belangrijke onderdelen worden opnieuw afgesteld en lagers en assen worden gesmeerd en ingevet.
Lees verder