InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Scootmobiel nieuw verkeerstechnisch probleem
mijn kijk op

Scootmobiel nieuw verkeerstechnisch probleem

Zoef, daar gaat er weer een. Je zou bijna denken: Daar vliegt er weer een. Weliswaar dan een hele grote vogel met een glijvlucht vlak boven de grond. Eenmaal bekomen van het plotseling achteropkomende en voorbijsnellende gevaar blijkt de rare vogel een scootmobiel te zijn. Rustig winkelend in de stad wordt menige shopper regelmatig opgeschrikt door zo’n moderne bewegingshulp. Naarmate er meer gaan verschijnen en de berijders het niet zo nauw nemen met de veiligheid wordt dit een echt verkeerstechnisch probleem. Maar de oplossing ligt uiteraard in handen van de berijders van een scootmobiel en daar rekenen we dan maar op.

Aan fitheid werken?

De eerste modellen van de scootmobiel stonden bekend als karretjes voor invaliden. Het waren oncomfortabele apparaten. Maar door moderne ontwikkelingen zijn het vervoermiddelen geworden die zeer in trek zijn bij menige oudere met bewegingsproblemen. Ze halen een snelheid die vergelijkbaar is met een fiets en kunnen een afstand van tientallen kilometers afleggen zonder dat de accu opnieuw moet worden opgeladen. Of een aantal gebruikers er niet beter aan zou doen om aan hun fitheid te werken in plaats van zich met een scootmobiel voort te bewegen is echter de vraag.

Scootmobielen tamelijk nieuw fenomeen in winkelcentrum

Maar uiteraard is een scootmobiel een fantastische uitkomst voor iemand die zich anders onmogelijk door het winkelcentrum kan voortbewegen. Toch komt wellicht ooit de tijd dat er beperkingen aan de aanwezigheid van de driewielers, vierwielers en inmiddels al vijfwielers worden opgelegd. In berggebieden met zeer smalle paswegen bestaan er regelingen van een half uur verkeer op en een half uur verkeer af. Misschien een idee om de scootmobielen alleen bepaalde uren toe te laten?

Duizendjes minder spaartegoed

Zo’n vaart loopt het niet zal menigeen denken maar die kunnen het in de nabije toekomst wel eens mis hebben. En de nabije toekomst zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan een generatie verder. Zodra de babyboomers in grote getale naar de leveranciers van scootmobielen trekken en hun bestellingen plaatsen kan het gedaan zijn met de rust in het winkelcentrum. Geen gemeenteregelingen meer voor de aanschaf? Is voor veel babyboomers geen probleem omdat ze met de juiste spaarcultuur zijn grootgebracht en hun kinderen het vaak financieel nog beter hebben. De duizendjes gaan, mede op advies van die kinderen, met gemak van het toch met veel moeite opgebouwde spaartegoed af.

Hoogste snelheid niet geschuwd

Het gevaar voor argeloze shoppers en vooral ook voor de kinderen die daar omheen dartelen en daarbij grote plastic tassen meezeulen, met alweer een nieuwe jack, wordt met de dag groter. De generatie, waarvan nagenoeg iedereen vanaf ergens begin twintig vele tienduizenden kilometers achter het stuur van een auto heeft gezeten, schuwt de hoogste snelheid van de scootmobiel immers niet.

Berijder let op: maximaal 5 km uur in winkelcentrum

Een regel, die lang niet elke berijder van een scootmobiel lijkt te kennen, is de maximum snelheid op het trottoir en dus ook in een voetgangersgebied. Het maximaal toegestane aantal kilometer per uur is in veel steden op 5 vastgesteld. Overigens mogen scootmobielen ook op de rijbaan, bromfietspad en fietspad rijden. Uiteraard is het verboden om met een scootmobiel te rijden op een autoweg of autosnelweg of op wegen die ook voor fietsers en bromfietsers verboden zijn.

Meer aandacht voor verkeerstechnisch probleem

Wordt het niet eens tijd dat de beleidsmedewerkers meer aandacht schenken aan de verkeerstechnische kanten van de scootmobiel. Ooit werd bedacht dat een fiets allerlei verkeersvoorzieningen nodig had. Ook in stadscentra verschenen speciale fietspaden. Wie door Utrecht loopt kan daar over meepraten als scheurneuzen rakelings met een vaartje van meer dan 20 kilometer per uur voorbijrazen. Maar goed, door die paden blijven ze tenminste in andere winkelstraten weg. Zo ook de scootmobiel in de toekomst? Probleem is dat je om vier nieuwe keukendoeken te kopen bij de HEMA je de fiets ergens kunt achterlaten maar een scootmobiel blijft onafscheidelijk van zijn berijder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scootmobiel, canta of een brommobielMensen die wat ouder worden krijgen vaak te maken met problemen met de mobilitiet, of mensen met een handicap, men kan m…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Scootmobiel; veiligheid, verkeersregels en cursussenScootmobielen zijn gehandicaptenvoertuigen met een motor, net als elektrische rolstoelen en invalidenkarretjes. Er gelde…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Bronnen en referenties
  • http://www.dordrecht.net/nieuws/2009-03-05-261-maximum-snelheid-scootmobielen-in-winkelcentrum-sterrenburg.html

Reageer op het artikel "Scootmobiel nieuw verkeerstechnisch probleem"

Reactie

David, 07-07-2015 10:53 #1
Sommige mensen kunnen totaal niet omgaan met een scootmobiel en veroorzaken hierdoor veel ongevallen, eigenlijk had ik liever dat winkels een cursus aanbieden meteen na aanschaf, helaas zit dat er nog niet in. Zodra mijn oom zijn scootmobiel binnen heeft zal ik hem meteen op zo'n cursus zetten.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Scootmobiel
Reacties: 1
Schrijf mee!