InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Bewegingsbeperking en scootmobiel

Bewegingsbeperking en scootmobiel

Een scootmobiel is een driewielig, vierwielig of soms zelfs vijfwielig vervoermiddel. Eenvoudig gezegd is het een stoel op wielen, voorzien van een stuur en voortbewogen door een elektromotor. Een scootmobiel wordt vooral gebruikt door mindervaliden en mensen met een bewegingsbeperking wat dikwijls ouderen zijn. Het bezit van een scootmobiel geeft hen weer mogelijkheden om zelf boodschappen te doen. Ook is het bezit van een scootmobiel voor velen een uitkomst om weer aan het sociale leven mee te kunnen doen en zijn zij minder afhankelijk van andere vormen van vervoer.

Winkelen met de scootmobiel door ouderen met bewegingsbeperking

Vooral de eerste scootmobielen waren weinig comfortabele invalidenkarretjes maar door allerlei ontwikkelingen en toepassing van technieken is een scootmobiel een zeer geliefd vervoermiddel geworden voor met name ouderen. Ouderen die moeite hebben met lopen van langere maar in veel gevallen ook kortere afstanden en toch mobiel willen blijven schaffen vaak een scootmobiel aan bijvoorbeeld om te winkelen. Maar de rustig wandelende shopper is niet altijd gelukkig met scootmobielen in een winkelcentrum. Temeer niet als de berijder van een scootmobiel zich niet aan de maximum snelheid van 6 kilometer per uur houdt die op het trottoir geldt en dus ook in het voetgangersgebied.

Aantallen en ongelukken

Naar verwachting zal het aantal scootmobielen de komende jaren ongeveer verviervoudigen naar een totaal van 600.000. Hopelijk zal het aantal ongelukken niet naar verhouding meegaan met de cijfers omdat er momenteel ongeveer 650 ongevallen per jaar plaatsvinden waarvan enkelen zelfs met dodelijke afloop.

Technische gegevens: accu, snelheid en afstand

Een scootmobiel wordt elektrisch aangedreven en bezit daarvoor een accu. De maximum haalbare snelheid ligt doorgaans rond de 19 kilometer per uur. De afstand die kan worden afgelegd voordat de accu weer moet worden opgeladen varieert per model en bedraagt meestal enkele tientallen kilometers. Bij normaal gebruik gaat de accu gemiddeld enkele jaren mee.

Officieel vervoermiddel

Rijden met een scootmobiel is toegestaan op een rijbaan, bromfietspad, fietspad en trottoir. Scootmobielen worden meestal toegelaten in supermarkten, grote warenhuizen en gebouwen als ziekenhuizen en dergelijke. Soms moeten ze echter buiten blijven staan zoals in gewone winkels en sommige openbare gebouwen. In een aantal musea bestaat de mogelijkheid om over te stappen in een speciale museumrolstoel. Omdat een scootmobiel als een officieel vervoermiddel wordt beschouwd moeten ze bij het rijden in het donker voorzien zijn van verlichting zowel aan de voorkant als aan de achterkant.

Opvouwbare scootmobiel

Om makkelijker mee te kunnen nemen, bijvoorbeeld in een auto, bestaan er opvouwbare scootmobielen waarbij onderdelen losgemaakt kunnen worden om in een kofferbak te kunnen worden geplaatst. De afneembare onderdelen zijn dikwijls de stoel, accu en gedeelten van het frame die zonder gereedschap verwijderd kunnen worden. Een ander voordeel van de opvouwbare scootmobielen is dat ze in de regel lichter zijn en vooral kleiner gebouwd waardoor rijden in huis en bijvoorbeeld in winkels gemakkelijker gaat. De wendbaarheid van kleinere modellen is veel groter waardoor ook het nemen van kleinere bochten mogelijk is.

Vaste scootmobiel met grotere trekkracht elektromotor

Vaste modellen zijn groter en zwaarder maar rijden daardoor zeer comfortabel. Door de grotere afmetingen zijn ze ook geschikter voor zwaardere berijders. De trekkracht is groter vanwege een sterkere elektromotor die ook een grotere accu nodig heeft. De snelheid die vaste mobielen halen is hoger dan die van de kleinere opvouwbare modellen en ook kan een langere afstand worden afgelegd voordat de accu weer moet worden opgeladen. Vaste modellen, die vooral geschikt zijn om buiten te gebruiken, zijn voorzien van goede verlichting en hebben vaak een claxon en richtingaanwijzers. Ook zijn de wielen meestal iets groter waardoor de veiligheid op straat groter is en er makkelijker mee over gras en zand kan worden gereden.

Accessoires

Afhankelijk van het model scootmobiel zijn er diverse accessoires verkrijgbaar. Zo zijn er afdekhoezen, tassen en koffers die bevestigd kunnen worden en is er speciale regenkleding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Snelleofferte.nl

Reageer op het artikel "Bewegingsbeperking en scootmobiel"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 18-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Scootmobiel
Schrijf mee!