InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Scootmobiel, canta of een brommobiel

Scootmobiel, canta of een brommobiel

Mensen die wat ouder worden krijgen vaak te maken met problemen met de mobilitiet, of mensen met een handicap, men kan minder makkelijk grote afstanden lopen, of moeilijker lang staan. Tegenwoordig hebben we allerlei hulpmiddelen die het leven een stuk aangenamer maken, een scootmobiel, canta of een brommobiel kunnen dan een uitkomst zijn. Het is een voertuig dat met een motor wordt aangedreven, bij een scootmobiel een electrische motor, canta of brommobiel meestal verbrandingsmotor.

Scootmobiel

Scootmobiel of scootermobiel is een vervoersmiddel met een electrische motor, er zit een comfortabele stoel op vaak met armsteunen en/of een hoofdsteun maar u zit wel in de openlucht. Er zijn verschillende uitvoeringen, je hebt scootmobielen met 3 wielen en met 4 wielen. Bij mensen met een mobiliteitsbeperking is dit echt een uitkomst, men kan zelf nog op pad gaan om boodschappen te doen of lekker in de buitenlucht en men is niet afhankelijk van anderen. Vooral sinds een paar jaar is de scootmobiel razend populair vooral bij ouderen. Dit komt vooral omdat met de scootmobiel een behoorlijke afstand kan worden afgelegd en deze net zo snel gaat als een fiets. Maar ook worden scootmobielen vaak beschikbaar gesteld door gemeente of het wordt betaald door de verzekering, dit is te danken aan de wettelijke voorschriften de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG). In Nederland zijn meer dan 150 duizend scootmobielen, maar mede door de vergrijzing zal dit in de komende jaren toenemen tot wel 550 duizend of meer. Voor een toewijzing van een scootmobiel is het gemeentebestuur verantwoordelijk. Gehandicapten en ouderen die een geldige medische indicatie hebben komen hiervoor in aanmerking. Er gebeuren wel elk jaar ruim 6 honderd ongelukken met een scootmobiel waarbij er ongeveer 4 tot 5 mensen komen te overlijden aan de gevolgen van een ongeluk met de scootmobiel. Volgens de wet bent u verplicht om een verzekering af te sluiten als u een scootmobiel, canta of een brommobiel wilt gaan gebruiken.

Persoonlijk advies

Voor persoonlijk advies om een juiste keuze te maken kunt u overleggen met de huisarts, hij kijkt naar uw persoonlijke conditie en uw gewicht om te kunnen bepalen welke voertuigen wel of niet geschikt zijn voor u. Zorg altijd dat u voor u een besluit neemt dat u uitgebreid een proefrit maakt zodat u ook weet of het echt aan uw wensen en eisen voldoet om er jaren plezier van te hebben.

Waar moet u op letten

  • Een scootmobiel voor binnenshuis gebruik of juist voor buiten.
  • Hoe groot is de gemiddelde afstand die u ermee wilt rijden.
  • Hoe hoog is de snelheid, die u ook veilig en ook nog comfortabel moet vinden
  • Voorzien zijn van schokbrekers of juist niet.
  • Moet de scootmobiel in de auto meegenomen worden of niet.

Ook zijn er andere voertuigen met een dakje boven u hoofd, het zijn kleine auto's vaak met brandstofmotor, deze zijn echt alleen voor buitenshuis gebruik en vaak kunt u er met 2 personen in zitten, gaan niet harder dan 45 km. Dit is een brommobiel en dan heb je ook nog een kruising tussen een scootmobiel en een brommobiel dit is de canta. Maar wat zijn nu de verschillen tussen deze voertuigen. Met deze vergelijking wordt het een stuk makelijker om uw keuze te bepalen.

Scootmobiel

  • Niet toegestaan op de snelweg
  • Niet toegestaan op de autolweg
  • Mag op een fietspad rijden
  • Mag op de stoep(trottoir) rijden
  • Mag in wandelgebieden rijden
  • Mag rijden in winkelpromenade
  • Mag parkeren op de stoep(trottoir)
  • Geen rijbewijs nodig
  • Mag maximaal 18km
  • Is een officieel hulpmiddel
  • Electrische motor
  • 110 cm breed
  • Geen wegenbelasting
  • Verplicht te verzekeren
  • Geen gordelplicht

Canta

  • Niet toegestaan op de snelweg
  • Niet toegestaan op de autolweg
  • Mag op een fietspad rijden
  • Mag op de stoep(trottoir) rijden
  • Mag in wandelgebieden rijden
  • Mag rijden in winkelpromenade
  • Mag parkeren op de stoep(trottoir)
  • Geen rijbewijs nodig
  • Mag maximaal 45km
  • Is een officieel hulpmiddel
  • Benzine motor
  • 110 cm breed
  • Geen wegenbelasting
  • Verplicht te verzekeren
  • Geen gordelplicht

Brommobiel

  • Niet toegestaan op de snelweg
  • Niet toegestaan op de autoweg
  • Niet toegestaan op een fietspad
  • Niet toegestaan om te rijden op de stoep(trottoir)
  • Niet toegestaan in wandelgebieden
  • Mag niet rijden in winkelpromenade
  • Mag niet parkeren op de stoep(trottoir)
  • Moet een rijbewijs hebben, bromfiets certificaat
  • Mag maximaal 45km
  • Is geen officieel hulpmiddel
  • Diesel motor
  • ongeveer140 cm breed
  • Geen wegenbelasting
  • Verplicht te verzekeren
  • Wel gordelplicht
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Wet Maatschappelijke OndersteuningBij uw gemeente kunt u terecht voor een aanvraag voor een individuele voorziening vanuit de ‘Wet Maatschappelijke Onders…
Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Deze wet ziet erop toe dat mensen met een beperking ondersteuning krijgen in het dagelijkse leven. Het kan hierbij gaan…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Cursus theorie voor het rijexamen: VoertuigenIn dit deel van de cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. Je l…

Reageer op het artikel "Scootmobiel, canta of een brommobiel"

Reacties

Lydia Goudeket, 10-09-2015 21:51 #6
Kan ik voor een Quad ook eenzelfde invalide toekenning krijgen als een scootmobiel? De quad voldoet qua maten en snelheid aan dezelfde eisen. Een aantal van deze voertuigen (50 cc) is toegelaten voor gebruik op de openbare weg met kenteken. Zonder kenteken voor gebruik op eigen terrein. Ik woon aan een zandpad en kan met een normale scootmobiel niet wegkomen. Reactie infoteur, 23-11-2015
Deze informatie kunt u krijgen bij het RDW, hier worden alle voertuigen gekeurd.
Met vriendelijke groet

A. de Weerdt, 19-04-2013 19:10 #5
Mijn vrouw heeft via wmo een scootmobiel gekregen en nu is mijn vraag komt zij dan ook in aanmerking voor een parkeerontheffing die ze ook wel invalide kaart voor de auto voor bestuurder en passagier.
Bij voorbaat mijn dank voor uw medewerking Reactie infoteur, 01-06-2013
U mag gewoon op de stoep parkeren voor de winkel en/of woning en u heeft geen parkeerontheffing nodig tenzij er andere regels gelden op die plek.

Gehandicaptenvoertuig en plaats op de weg
Met een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag u gebruikmaken van de stoep, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad en de rijbaan. U mag geen gebruik maken van autowegen en autosnelwegen.

Als deze wegonderdelen allemaal aanwezig zijn, mag u zelf bepalen welke weg u neemt. U moet zich houden aan de verkeersregels van die weg.

Ik hoop dat u voldoende informatie heeft.

Met vriendelijke groet

Rouppe, 05-02-2013 13:40 #4
Ben ik verplicht om met mijn Canta het bromfiets pad te kiezen als dit naast een 70 km weg loopt? Reactie infoteur, 01-06-2013

Maximumsnelheid gehandicaptenvoertuig met motor
Voor gehandicaptenvoertuigen gelden de volgende maximumsnelheden:

Op de stoep mag u maximaal 6 kilometer per uur rijden.
Op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom mag u maximaal 30 kilometer per uur rijden, buiten de bebouwde kom 40 kilometer per uur.
Op de rijbaan, behalve op autowegen en autosnelwegen, mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Met vriendelijke groet

K. -E Sluizer, 17-11-2011 13:36 #3
Helpt de WMO met scootmobiel of Canta? Mag de brommobiel op wegen rijden waar de Canta niet kan komen? Wat is de meerwaarde in gebruik van de brommobiel boven de Canta? Reactie infoteur, 27-11-2011
Voor informatie wat betreft waar u wel en niet mag rijden kunt u beter informeren bij het Rijks Dienst Wegverkeer (www.rdw.nl). Ook kunt verdere informatie inwinnen bij de dealer van uw brommobiel of Canta.

Met vriendelijke groet

Peter, 09-11-2010 20:59 #2
Ik kan van mijn moeder haar brommobiel krijgen. Hartstikke blij natuurlijk. Maar ik heb geen rijbewijs. Ik ben 44 jaar, en mijn moeder heeft ook geen rijbewijs. Heb je vrijstelling na een bepaalde leeftijd? Of moet ik een certificaat hebben.

Jan Keizer, 02-07-2010 17:54 #1
Mag een scootmobiel parkeren op openbare parkeerplaats parkeren of niet? Reactie infoteur, 12-07-2010
U mag overal parkeren waar ook andere voeruigen mogen parkeren maar als het betaald parkeren is geldt dit ook voor een brommobiel.

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 22-02-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!