InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Geld terug bij vertraging NS

Geld terug bij vertraging NS

Geld terug bij vertraging NS De NS doet er uiteraard alles aan om ervoor te zorgen dat je als treinreiziger geen vertraging oploopt. Heb je wel vertraging dan kun een deel van je geld terugvragen. Er zijn voor de restitutie dan wel een aantal voorwaarden verbonden aan de vertraging met de trein. Hoe vraag je geld terug bij vertraging met de NS? Dat lees je hier onder.

Wanneer krijg je geld terug van de NS?

Je krijg geld terug wanneer:

  • Je vertraging had ongeacht de oorzaak hiervan (storing, ongeval, gladheid, gebreken aan het spoor).
  • Je een kaartje had gekocht ongeacht welk type (Railrunner, Zomertour, Dagkaart fietser, kaartje met korting)
  • Deze vertraging meer dan 30 minuten bedroeg bij moment van aankomst op het eindstation volgens je kaartje.
  • De treinreis niet internationaal was en uitsluitend plaats had binnen Nederland (althans het deel waarop de vertraging zich voordeed.

Je krijgt geen geld terug wanneer:

  • De te ontvangen vergoeding minder zou zijn dan 2,20 euro.
  • Vooraf was aangekondigd dat er vertraging zou gaan zijn, bijvoorbeeld door werkzaamheden aan het spoor.
  • De trein waarmee je vertraging opliep niet van de NS was maar van bijvoorbeeld Arriva of Syntus.
  • Bijzondere gevallen, zoals bijvoorbeeld een landelijke stroomuitval of overstroming.
  • Voor internationale reizen waarbij de vertraging zich voordoet op een buitenlandse traject. Dit is het terrein van NS Hispeed, die andere regels hanteert.

Geld terug bij vertraging door sneeuw

In december 2009 was het al een enorme chaos op het spoor door het winterse weer en ook in februari 2012 is het weer raak. Door de hevige sneeuwval hebben veel mensen last van vertragingen of treinen die helemaal niet rijden. Nu rest de vraag: is het mogelijk geld terug te claimen voor deze dagen waarop de trein helemaal niet gaat. In principe niet, want de stremming is ruim van te voren aangekondigd. Houders van een abonnement moeten even goed kijken op de website van de NS voor meer informatie. De NS heeft reeds aangegeven dat de kans dat abonnementshouders hun geld terug krijgen niet groot is, omdat dat slechts een klein gedeelte van de problemen bij hen zouden liggen. Wie meer informatie heeft over restitutie in december kan het hier onder posten.

In 2010 kondigde de NS een aantal 'goedmakertjes' aan. Reizigers kregen extra dagen om vrij te reizen of een 'upgrade' naar de eerste klasse en een broodje of warme drank. Of dergelijke goedmakertjes in 2012 ook aan de reizigers worden aangeboden is nog even afwachten.

Hoeveel vergoeding betaald de NS uit?

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de duur van de vertraging en het type kaartje dat je hebt gekocht. Voor vertraging van meer dan 59 minuten krijg je een x bedrag, en voor vertragingen tussen de 30 en 59 minuten krijg je hiervan de helft terug. Je krijgt bijvoorbeeld volledige restitutie op een enkeltje wanneer je een uur vertraging had en de helft als je een half uur vertraging had. Op een retourtje krijg je de helft terug als de vertraging meer dan een uur was, en een kwart als het minder dan een uur was. Dit omdat er op één deel van de reis geen vertraging was. In het uitzonderlijke geval dat je op zowel de heen- als de terugweg vertraging had zonder dat dit vooraf was aangekondigd, dan krijg je uiteraard voor beide delen de volledige hiervoor staande vergoeding. Voor een weekendretour, dagkaart en rondreis gelde dezelfde vergoedingen als voor een dagretour. Bij een keuzedag 60+ bestaat er alleen een vergoeding voor vertraging vanaf een uur, en deze bedraagt altijd 3,50 euro. Student die gebruik maken van een OV-jaarkaart (dagkaart of weekkaart) dan krijg je voor een vertraging tot een uur altijd € 2,27 terug, en bij vertraging vanaf een uur € 4,54.

Hoe vraag je geld terug bij de NS?

  • Gebruik het formulier ‘Geld terug bij vertraging’ dat je kunt krijgen via de NS-servicebalie, Wizzl of een Kiosk op het station. Het kan ook telefonisch. Bij het formulier zit een antwoordenvelop.
  • Gebruik het originele formulier en dus geen kopie. Voor meerdere aanvragen gebruik je steeds een nieuw formulier. Voor vertragingen op zowel de heen- als de terugreis gebruik je wel hetzelfde formulier.
  • Stuur het originele vervoerbewijs met de aanvraag mee, en dus ook hier geen kopie.
  • Maakte je gebruik van een OV-studentenkaart of Maandabonnement, maak hier dan een kopie van en voeg deze bij.
  • Maakte je gebruik van een NS-Jaarabonnement of OV-Jaarabonnement, dan is een kopie niet nodig.
  • Heb je een NS-/OV-Jaar(traject)abonnement, dan kun je met je eigen inlog via 'Mijn NS' het formulier digitaal insturen.

Geld terug bij vertraging in het nieuws

Zo nu en dan haalt de restitutie regeling van de NS het nieuws. Zo werd begin 2010 besloten dat mensen die vertragingen hadden opgelopen door de algehele treinuitval van december 2009 toch hun geld terug ondanks eerdere berichten dat dit niet het geval zou zijn. Mensen die vertragingen opliepen toen op 19 november 2010 zeer veel treinen uitvielen door brand in het NS controlecentrum in Utrecht kunnen zelfs maaltijden tot 15 euro declareren naast de gewone treinkaartjes. Wie niet met de bus terug naar huis kon mag ook taxikosten declareren of de kilometerprijs voor een zelf geregelde lift.

Op vrijdag 3 februari 2012 vielen als gevolg van sneeuwval veel treinen uit en reden er vanaf halverwege de middag zelf helemaal geen treinen meer van en naar Utrecht en Amsterdam. Noodopvang bleek niet nodig omdat het treinverkeer na de avondspits weer langzaam aan op gang kwam. Over eventuele compensatie is nog niets bekend.

Lees verder

© 2009 - 2019 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaartVertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaartReis je vaak bij de NS, met een OV-chipkaart? Heb je wel eens vertraging gehad? Zodra het meer dan 30 minuten vertraging…
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Vergoeding bij vertraging met het vliegtuigVergoeding bij vertraging met het vliegtuigVertraging als je met het vliegtuig op vakantie gaat of een zakelijke reis wil maken, het is een grote ergernis. Het is…
Vaak recht op € 600,- bij vluchtvertraging van vliegtuigVaak recht op € 600,- bij vluchtvertraging van vliegtuigAls je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaats…
Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtStandaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtHeb je een vlucht gemaakt en bedroeg je vertraging meer dan drie uur? Je kunt dan mogelijk aanspraak maken op een fikse…

Reageer op het artikel "Geld terug bij vertraging NS"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Steven, 13-03-2013 06:31 #14
4 maanden geleden heb ik Declaratie ingediend bij NS tot heden heb ik niets gehoord. Dit is de vierde keer dat het gebeurd. Daarvoor kreeg ik altijd mijn geld terug. Waar moet ik naar toe met mijn klacht?

Jolanda, 17-02-2013 23:20 #13
Op 9 feb. 2013 ontstond brand in de trein van Rosmalen naar Oss. Wij zaten in die trein en liepen op dat traject alleen al een vertraging op van 1, 5 uur. Wij misten echter ook diverse aansluitingen naar en in Duitsland, waardoor wij niet volgens planning om 15.18u aankwamen in Oberstdorf, maar pas om 19.12u. Hebben wij recht op een schadevergoeding? En zo ja, hoeveel en hoe kunnen wij daar aanspraak op maken? Reactie infoteur, 18-02-2013
Hoi Jolanda,

Wanneer je als gevolg van een vertraging op het Nederlandse traject ook vertraging hebt opgelopen op een buitenlands traject dan kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice van de NS om te vragen of je recht hebt op compensatie.

Groet,
Dessal

Bosman, 11-02-2013 14:43 #12
Klopt het dat de vergoeding ook bij een zelfmoord van kracht is? Wij hebben hier een discussie over omdat het toch buiten jullie macht ligt? Reactie infoteur, 11-02-2013
Hoi Bosman,

Wanneer je vertraging oploopt door een aanrijding met een persoon, vaak een suïcide, dan is de regeling met betrekking tot de vergoedingen nog steeds van kracht.

Mvg,
Dessal

J. van Prooijen, 06-12-2012 12:06 #11
U schrijft dat een reis declaratie-formulier ook per telefoon op te vragen is. Waarom zet u er niet gelijk een telefoonnummer bij of geeft u een site aan waar een dergelijk formulier is te downloaden. Het is niet meer van deze tijd dat je een dergelijk formulier in de kiosk of via wizzl alleen te verkrijgen is. Ik ga 1x per jaar met de trein en kan nu niet wegkomen ivm stroomstoring. Hierdoor mis ik een bezoek aan het ziekenhuis. Een snelle reactie van u zou ik zeer op prijs stellen.
vrgrt

Yo, 24-03-2012 23:44 #10
Beste Dessal,
Toen ik op Utrecht aankwam vertelde een ns-medewerkster dat ik sowieso tot het middaguur niet meer met de trein naar de Bijlmer zou kunnen en dat er geen bussen reden. Om vervolgens weer richting Leiden te gaan moest ik uitchecken en weer inchecken. Daardoor heb ik een rit Leiden - Utrecht moeten betalen. Ik ben idd nooit op station Bijlmer aangekomen omdat ik met de auto ben gebracht dus kon daar sowieso niet uitchecken en door in Utrecht uit te checken is het ook niet de gebruikelijke € 20, 00 geworden. Maar het lijkt me dat als ik dit invul op een geld terug formulier en ze het niet begrijpen ze me bellen om het na te vragen?

En weet u misschien ook hoe ik erachter kom of er zo'n regeling is opgezet? Reactie infoteur, 25-03-2012
Hallo Jolanda,
Je kunt het beste een brief sturen aan de NS met een chronologie van de reis die je hebt gemaakt en de bijbehorende kosten. Deze kun je richten aan de klantenservice. Je kunt dan ook proberen om de gereden kilometers vergoed te krijgen. Wanneer er echt een regeling getroffen wordt om kilometers te vergoeden wordt die normaliter op de website bekendgemaakt, maar niet geschoten is altijd mis. Ik zou in ieder geval een poging wagen.

Mvg,
Dessal

Yo, 23-03-2012 19:59 #9
Gister was het weer eens zo ver; vertraging met de trein. Ik moest van Leiden Centraal naar Amsterdam Bijlmer. Voor vertrek keek ik op ns.nl en daar werd een alternatief reisadvies gegeven; ik moest van Leiden naar Woerden en dan door naar de Bijlmer. Op Woerden aangekomen bleek deze trein ook niet te rijden en werd op de ns site gemeld dat ik over Utrecht naar de Bijlmer kon. Op Utrecht aangekomen bleek ook deze niet meer te rijden. Snel terug naar Woerden gegaan en toen opgepikt door iemand die uit Amsterdam naar Woerden kwam en me toen naar de Bijlmer bracht.
Resultaat: €8, 40 betaald voor mn reis naar Utrecht Centraal terwijl ik daar niets te zoeken had EN zo'n 70km autorijden (1.849 x 7 = €12, 94).

Weet iemand of ik dit geld terug kan krijgen? Ik hoor weleens dat benzinekosten vergoedt kunnen worden en zou dit dan graag terugkrijgen. Mn treinrit naar Utrecht Centraal denk ik terug te kunnen krijgen doordat ze kunnen zien dat ik dagelijks om deze tijd met de trein naar de Bijlmer ga. Reactie infoteur, 24-03-2012
Hallo Jolanda,

Restitutie van benzinekosten gebeurt naar mijn weten alleen wanneer hiervoor een aparte regeling wordt opgezet en volgens mij is dat nu niet het geval.

Je geeft aan dat je een kaartje naar Utrecht hebt gekocht of op saldo hebt gereisd. Dit begrijp ik niet helemaal. Wanneer je van Leiden naar Bijlmer moet en er wordt een advies gegeven om om te reizen via Utrecht, dan kun je dit gewoon doen met je kaartje Leiden-Bijlmer, danwel door in Leiden in te checken en pas op Bijlmer weer uit te checken.

Ik denk daarom dat je alleen geld terug kunt krijgen voor je reis Leiden-Bijlmer omdat je hier meer dan 60 minuten vertraging had. Dit kun je doen door een formulier aan te vragen bij de NS voor Geld terug bij Vertraging, of via de website indien je hier een account hebt.

Wanneer je op Leiden hebt ingecheckt en op Bijlmer niet meer hebt uitgecheckt omdat je met de auto gebracht bent waardoor er in totaal 20 euro van je tegoed is afgeschreven, dan kun je dit geld ook terugvragen bij de NS.

Mvg,
Dessal

Ernst Strubbe, 09-02-2012 12:34 #8
Ik landde op zaterdag 4 februari op schiphol. Er reden vrijwel geen treinen. Ik moest naar Arnhem. Ik kon met mijn OV kortingskaart tot Breukelen komen ( met vertraging en via Amsterdam CS). Daar heeft mijn vrouw mij opgehaald ( ca 150 KM). Kan ik hiervoor een kilometervergoeding krijgen? Ik heb daar iets over gehoord. Hoe vraag ik die dan aan. Ik heb de vliegbewijzen en via mijn OV-pas is te zien dat ik een deel van de reis ( tot Bruekelen) met de trein gedaan heb, met veel vertraging over Amsterdam CS. Ik verneem graag van jullie.

Anneke van Dijk, 07-02-2012 10:55 #7
4-02-2011 rond 9.00 uur heb ik een e-ticket gekocht, toen reden de treinen nog! Ik zou om 11.30 vertrekken in een rechtstreekse trein naar Apeldoorn. Ik ben namelijk gehandicapt en heb problemen met overstappen. Rond 10.00 bleken er opeens overstappen nodig en vlak daarna lag alles rond Utrecht stil.Ik ben uiteindelijk door familie met de auto naar Utrecht gebracht en daar weer opgepikt door mijn echtgenoot met de auto. Nu zie ik dat ik alleen het formulier via een NS service station kan bemachtigen of een kiosk. In mijn omgeving niet aanwezig. Hoe klantvriendelijk is de NS. Hoe kom ik thuis via internet aan zo'n formulier, daar de NS zegt ruimhartig om te gaan met verzoeken om teruggaaf! Reactie infoteur, 08-02-2012
Hallo Anneke,
Je kunt het formulier Geld Terug bij Vertraging ook bestellen via de website van de NS. Wanneer je klikt op de mededeling over de aangepaste dienstregeling die op de homepage staat en naar onderen scrollt staat in het kopje over restitutie een uitleg over hoe je aan het formulier kunt komen. Wanneer je je adresgegevens invult worden er maximaal vijf formulieren per keer naar je verzonden.

Met vriendelijke groet,
Dessal

Will van den Heurik, 06-02-2012 10:55 #6
Ik wil graag in aanmerking komen voor schadevergoeding, j.l. zondag acht uur onderweg geweest van schiphol naar limburg, een en al ellende.
Graag een tel. nr. of declaratieformulier.

Ester, 03-12-2011 13:41 #5
Ik heb het restitutieformulier nodig maar ik zie hieronder geen antwoord op de vraag via welk telefoonnummer dat kan. bovendien: kan het niet gewoon via internet gedownload worden? Reactie infoteur, 04-12-2011
Het formulier dat gebruikt kan worden om geld terug te vragen is telefonisch te bestellen, maar makkelijker is wellicht om het bij de volgende treinsreis op het station op te pikken!

E. Bos, 16-11-2011 22:37 #4
Momenteel, 16 november wacht ik vanaf 21.45 u. op station Maastricht maar kan niet naar mijn huis terug in Hilversum. Er rijden geen treinen vanwege een wisselstoring. Geen enkele informatie op het station, geen extra bussen. Mogelijk moet ik een hotelkamer nemen. Uiteraard ik willen weten of en hoe ik deze schade kan declareren. Reactie infoteur, 17-11-2011
Ik raad u aan contact op te nemen met de klantenservice van de NS.

Mvg,
Dessal

H. Tielbeek, 03-11-2011 23:26 #3
Ik wil graag een vergoeding voor de vertraging. In de tekst wordt er gemeld, dat dat telefonisch kan. Waar staat het telefoonnummer?
Met vriendelijke groet,
H. Tielbeek

R. R., 30-09-2011 08:31 #2
Wanneer de trein 15 min of meer vertraging heeft komt het voor dat ik te laat voor de les kom hiervoor moet ik dan 1 uur wachten voordat ik de les binnen mag (en meestal is deze al afgelopen binnen 1 uur). Is de gelede schade dan 1 uur of 15 minuten? Ik reis met studenten OV week kaart moet ik dan ook inchecken om recht te hebben op een vergoeding voor de vertraging? Reactie infoteur, 01-10-2011
Het gaat dan om 15 minuten, want alleen daarvoor is de NS verantwoordelijk. Mocht je wel meer dan 30 minuten vertraging hebben opgelopen dan is het bij het terugvragen van je geld niet nodig om in te checken. Wel moet je een kopie van je OV chipkaart meesturen met de aanvraag.

M. R. Elsau, 15-07-2011 12:17 #1
Vanwege ziekte heb ik geen gebruik kunnen maken van mijn treinkaart vanaf schiphol naar Brussel airport. Graag zou ik willen weten hoe ik mijn geld van het kaartje kan terug krijgen. Reactie infoteur, 16-07-2011
Als de datum op het kaartje verstreken is kun je helaas geen restitutie krijgen. Dit had alleen (onder voorwaarden) gekund als je al voor de betreffende datum naar het loket was gegaan.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Schrijf mee!