Jolanda, 17-02-2013
Op 9 feb. 2013 ontstond brand in de trein van Rosmalen naar Oss. Wij zaten in die trein en liepen op dat traject alleen al een vertraging op van 1, 5 uur. Wij misten echter ook diverse aansluitingen naar en in Duitsland, waardoor wij niet volgens planning om 15.18u aankwamen in Oberstdorf, maar pas om 19.12u. Hebben wij recht op een schadevergoeding? En zo ja, hoeveel en hoe kunnen wij daar aanspraak op maken?
Reactie infoteur, 18-02-2013
Hoi Jolanda,
Wanneer je als gevolg van een vertraging op het Nederlandse traject ook vertraging hebt opgelopen op een buitenlands traject dan kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice van de NS om te vragen of je recht hebt op compensatie.
Groet,
Dessal
Bosman, 11-02-2013
Klopt het dat de vergoeding ook bij een zelfmoord van kracht is? Wij hebben hier een discussie over omdat het toch buiten jullie macht ligt?
Reactie infoteur, 11-02-2013
Hoi Bosman,
Wanneer je vertraging oploopt door een aanrijding met een persoon, vaak een suïcide, dan is de regeling met betrekking tot de vergoedingen nog steeds van kracht.
Mvg,
Dessal
Yo, 24-03-2012
Beste Dessal,
Toen ik op Utrecht aankwam vertelde een ns-medewerkster dat ik sowieso tot het middaguur niet meer met de trein naar de Bijlmer zou kunnen en dat er geen bussen reden. Om vervolgens weer richting Leiden te gaan moest ik uitchecken en weer inchecken. Daardoor heb ik een rit Leiden - Utrecht moeten betalen. Ik ben idd nooit op station Bijlmer aangekomen omdat ik met de auto ben gebracht dus kon daar sowieso niet uitchecken en door in Utrecht uit te checken is het ook niet de gebruikelijke € 20, 00 geworden. Maar het lijkt me dat als ik dit invul op een geld terug formulier en ze het niet begrijpen ze me bellen om het na te vragen?
En weet u misschien ook hoe ik erachter kom of er zo'n regeling is opgezet?
Reactie infoteur, 25-03-2012
Hallo Jolanda,
Je kunt het beste een brief sturen aan de NS met een chronologie van de reis die je hebt gemaakt en de bijbehorende kosten. Deze kun je richten aan de klantenservice. Je kunt dan ook proberen om de gereden kilometers vergoed te krijgen. Wanneer er echt een regeling getroffen wordt om kilometers te vergoeden wordt die normaliter op de website bekendgemaakt, maar niet geschoten is altijd mis. Ik zou in ieder geval een poging wagen.
Mvg,
Dessal
Yo, 23-03-2012
Gister was het weer eens zo ver; vertraging met de trein. Ik moest van Leiden Centraal naar Amsterdam Bijlmer. Voor vertrek keek ik op ns.nl en daar werd een alternatief reisadvies gegeven; ik moest van Leiden naar Woerden en dan door naar de Bijlmer. Op Woerden aangekomen bleek deze trein ook niet te rijden en werd op de ns site gemeld dat ik over Utrecht naar de Bijlmer kon. Op Utrecht aangekomen bleek ook deze niet meer te rijden. Snel terug naar Woerden gegaan en toen opgepikt door iemand die uit Amsterdam naar Woerden kwam en me toen naar de Bijlmer bracht.
Resultaat: €8, 40 betaald voor mn reis naar Utrecht Centraal terwijl ik daar niets te zoeken had EN zo'n 70km autorijden (1.849 x 7 = €12, 94).
Weet iemand of ik dit geld terug kan krijgen? Ik hoor weleens dat benzinekosten vergoedt kunnen worden en zou dit dan graag terugkrijgen. Mn treinrit naar Utrecht Centraal denk ik terug te kunnen krijgen doordat ze kunnen zien dat ik dagelijks om deze tijd met de trein naar de Bijlmer ga.
Reactie infoteur, 24-03-2012
Hallo Jolanda,
Restitutie van benzinekosten gebeurt naar mijn weten alleen wanneer hiervoor een aparte regeling wordt opgezet en volgens mij is dat nu niet het geval.
Je geeft aan dat je een kaartje naar Utrecht hebt gekocht of op saldo hebt gereisd. Dit begrijp ik niet helemaal. Wanneer je van Leiden naar Bijlmer moet en er wordt een advies gegeven om om te reizen via Utrecht, dan kun je dit gewoon doen met je kaartje Leiden-Bijlmer, danwel door in Leiden in te checken en pas op Bijlmer weer uit te checken.
Ik denk daarom dat je alleen geld terug kunt krijgen voor je reis Leiden-Bijlmer omdat je hier meer dan 60 minuten vertraging had. Dit kun je doen door een formulier aan te vragen bij de NS voor Geld terug bij Vertraging, of via de website indien je hier een account hebt.
Wanneer je op Leiden hebt ingecheckt en op Bijlmer niet meer hebt uitgecheckt omdat je met de auto gebracht bent waardoor er in totaal 20 euro van je tegoed is afgeschreven, dan kun je dit geld ook terugvragen bij de NS.
Mvg,
Dessal
Anneke van Dijk, 07-02-2012
4-02-2011 rond 9.00 uur heb ik een e-ticket gekocht, toen reden de treinen nog! Ik zou om 11.30 vertrekken in een rechtstreekse trein naar Apeldoorn. Ik ben namelijk gehandicapt en heb problemen met overstappen. Rond 10.00 bleken er opeens overstappen nodig en vlak daarna lag alles rond Utrecht stil.Ik ben uiteindelijk door familie met de auto naar Utrecht gebracht en daar weer opgepikt door mijn echtgenoot met de auto. Nu zie ik dat ik alleen het formulier via een NS service station kan bemachtigen of een kiosk. In mijn omgeving niet aanwezig. Hoe klantvriendelijk is de NS. Hoe kom ik thuis via internet aan zo'n formulier, daar de NS zegt ruimhartig om te gaan met verzoeken om teruggaaf!
Reactie infoteur, 08-02-2012
Hallo Anneke,
Je kunt het formulier Geld Terug bij Vertraging ook bestellen via de website van de NS. Wanneer je klikt op de mededeling over de aangepaste dienstregeling die op de homepage staat en naar onderen scrollt staat in het kopje over restitutie een uitleg over hoe je aan het formulier kunt komen. Wanneer je je adresgegevens invult worden er maximaal vijf formulieren per keer naar je verzonden.
Met vriendelijke groet,
Dessal
Ester, 03-12-2011
Ik heb het restitutieformulier nodig maar ik zie hieronder geen antwoord op de vraag via welk telefoonnummer dat kan. bovendien: kan het niet gewoon via internet gedownload worden?
Reactie infoteur, 04-12-2011
Het formulier dat gebruikt kan worden om geld terug te vragen is telefonisch te bestellen, maar makkelijker is wellicht om het bij de volgende treinsreis op het station op te pikken!
E. Bos, 16-11-2011
Momenteel, 16 november wacht ik vanaf 21.45 u. op station Maastricht maar kan niet naar mijn huis terug in Hilversum. Er rijden geen treinen vanwege een wisselstoring. Geen enkele informatie op het station, geen extra bussen. Mogelijk moet ik een hotelkamer nemen. Uiteraard ik willen weten of en hoe ik deze schade kan declareren.
Reactie infoteur, 17-11-2011
Ik raad u aan contact op te nemen met de klantenservice van de NS.
Mvg,
Dessal
R. R., 30-09-2011
Wanneer de trein 15 min of meer vertraging heeft komt het voor dat ik te laat voor de les kom hiervoor moet ik dan 1 uur wachten voordat ik de les binnen mag (en meestal is deze al afgelopen binnen 1 uur). Is de gelede schade dan 1 uur of 15 minuten? Ik reis met studenten OV week kaart moet ik dan ook inchecken om recht te hebben op een vergoeding voor de vertraging?
Reactie infoteur, 01-10-2011
Het gaat dan om 15 minuten, want alleen daarvoor is de NS verantwoordelijk. Mocht je wel meer dan 30 minuten vertraging hebben opgelopen dan is het bij het terugvragen van je geld niet nodig om in te checken. Wel moet je een kopie van je OV chipkaart meesturen met de aanvraag.
M. R. Elsau, 15-07-2011
Vanwege ziekte heb ik geen gebruik kunnen maken van mijn treinkaart vanaf schiphol naar Brussel airport. Graag zou ik willen weten hoe ik mijn geld van het kaartje kan terug krijgen.
Reactie infoteur, 16-07-2011
Als de datum op het kaartje verstreken is kun je helaas geen restitutie krijgen. Dit had alleen (onder voorwaarden) gekund als je al voor de betreffende datum naar het loket was gegaan.