InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzen De Mazda MX-5 is vanaf de introductie in 1989 tot nu toe de meest verkochte open tweezitter. Het succes van deze auto betekend dat er ook op de occasion markt nog een hoop verkrijgbaar zijn in een goede staat tegen acceptabele prijzen. Vooral het eerste model is nog voor een betaalbare prijs te krijgen, dit artikel gaat in op dit eerste model, specifieke aankooptips en richtprijzen.

Geschiedenis

Rond de oliecrisis van 1973 werden de eens zo populaire tweezits sportautoís die fabrikanten als MG, Triumph en anderen bouwden stukken minder populair. Het waren immers onpraktische, inmiddels verouderde autootjes, zonder enig ander nut dan plezier en nog eens met hoge onderhouds- en gebruikskosten. Deze factoren hebben de markt de nek omgedraaid waarna de meeste fabrikanten deze markt niet meer hebben durven aanroeren.

In 1979 echter werd de leiding van Mazda betrokken in een gesprek, met een Amerikaans autoblad, over de ondergang van deze sportautootjes. Bij dit gesprek begon de bal te rollen, waarna onder de naam P729 een studie werd gestart naar een kleine open lichtgewicht sportwagen. In april 1984 volgden hierop de presentaties van de eerste ontwerpen, augustus zagen de eerste kleimodellen het licht. Het ontwerp kreeg goedkeuring en kon verder naar de volgende fase; in november van dat jaar werd een Engels bedrijf ingehuurd om een prototype te maken. De presentatie van dit prototype in Californië maakte dusdanig veel goede reacties los dat het bedrijf in 1986 besloot het model in productie te gaan nemen. Op 9 februari 1989 werd de nieuwe Mazda MX-5 gepresenteerd op de autoshow van Chicago. Vanaf juli waren de eersten verkrijgbaar in de showroom. Het duurde nog geen half jaar voordat er al 33.000 stuks van verkocht waren. In Amerika zou dit model overigens verkocht worden onder de naam Miata, in Japan zou het onder de naam Eunos Roadster verkocht worden.

Door de jaren heen werd het model steeds rijker en beter uitgerust, totdat het in 1998 uiteindelijk door een nieuw model MX5 vervangen werd, het type NB. Vanaf 2005 werd ook deze vervangen door een nieuw model, de NC. De NA, het eerste model, werd initieel alleen met een 1.6L motor verkocht, die 116pk bezat. Vanaf 1993 kwam daar de sterkere 1.8L motor bij met 131pk. Helaas werd echter in 1994 de 1.6 motor geknepen tot 90pk, met als achterliggende reden het trekken van meer klanten. Dit knijpen gebeurde overigens alleen in Europa. Uiteindelijk zouden van dit eerste model 400.000 stuks gebouwd worden, voordat het vervangen werd door de NB.

Aankooptips

Natuurlijk gelden bij deze auto, zoals bij iedere andere auto, dezelfde standaard kooptips zoals het controleren van de papieren, APKrapporten, olie, proefrit, e.d. Toch komen er bij dit model een aantal extra aanschaftips bij, het betreft immers wel een open sportauto. Over het algemeen kan er echter gesteld worden dat deze auto zeer betrouwbaar en degelijk is.

Aangezien het een sportautootje is, lokt deze auto uit tot een bepaald rijgedrag dat als gevolg schade kan hebben. Juist vanwege deze reden is het extra belangrijk om bij dit model te controleren op kleurverschillen of andere indicaties dat de auto ooit is overgespoten. Dit kan immers aangeven dat het een schadeauto is geweest. Daarnaast is het zaak om onder de auto, vooral voor en achter, te kijken naar eventueel verbogen metaal of ook daar sporen van overspuiten. De panelen van de auto dienen ook gecontroleerd te worden op eventuele sporen van voorgaande schaden. De naden tussen de panelen dienen een gelijke breedte te hebben, als ze breder of smaller uitlopen heeft de auto schade gehad.

Een ander risico bij deze auto is de accu. Er is vaak een verkeerde accu ingezet die sneller kan gaan lekken dan de originele. Controleer rondom de accu goed op eventuele lekkage van accuzuur of de roest die hier het resultaat van is.
Aangezien het een cabrio is, dient ook de kap geïnspecteerd te worden. Een nieuwe kap kost immers net iets onder de 1000 euro, een bedrag wat beter bespaard kan worden. Als het ruitje bruine vlekken vertoond, is deze snel aan vervanging toe (alleen al het ruitje kost tussen de 300 en 400 euro). Controleer daarnaast de rits van de kap, en de kap zelf op een goede aansluiting op de auto en eventuele scheurtjes of slijtage.

Het grootste probleem wat de MX-5 heeft is echter roest. De auto is zeer gevoelig voor roest, vooral bij de achterste wielkasten. Controleer hier goed op. Kijk ook naar eventuele bobbeltjes in de verflaag; deze zijn ook een indicatie van roest. Mocht er bij de achterste wielkasten roest zitten, vergeet de auto dan. Bij de APK is teveel van deze roest een afkeurnorm en reparatie is duur. Er zijn echter ook bedrijfjes die de oude MX-5ís juist kopen met deze roest en er nieuwe panelen inlassen waarbij ze tevens zorgen dat er geen water meer bij kan komen. Een auto waar dit aan gedaan is, heeft in de toekomst ook minder last van de typische roestschade en kan de iets duurdere prijs waard zijn. Controleer de autoís ook op plamuur; dit kan met een klein magneetje.

Prijzen

Een Mazda MX-5 in een goede staat is te vinden voor een prijs rond de 5000 euro. Of het een versie met de 1.6 of de 1.8 motor betreft maakt in de prijs bijna geen verschil. Als de keuze zich voordoet voor een Europese MX5 of een Amerikaanse Miata, is het qua luxe beter om voor de Miata te gaan. Deze zijn standaard al veel luxer uitgerust, daar waar dit bij de Europese versie zogenaamde packages zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Fiat barchetta is op het moment een zeer betaalbare open tweezitter. In vergelijking met andere populaire open tweezi…
De Mazda MX-5 heeft een cultstatusBij het Dektra-gebrekenonderzoek bleek de Mazda MX-5 de duurzaamste sportwagen te zijn tot 50 000 kilometer en nog steed…
Aanschaftips voor een antieke slot machineAanschaftips voor een antieke slot machineEen mooie antieke Jennings of Mills gokautomaat kan een waardevolle aanvulling zijn voor de inrichting van bijvoorbeeld…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Honda Fireblade: Prijzen en kooptipsHonda Fireblade: Prijzen en kooptipsEén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde di…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzen"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 22-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Bijzondere automodellen
Schrijf mee!