InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzen

Volkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzen

Volkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzen De Volkswagen Karmann Ghia bezit voor veel oldtimerliefhebbers de ideale mix. De techniek en vooral betrouwbaarheid van de kever, met een Italiaans sportauto design als uiterlijk. Deze auto’s zijn tegenwoordig dan ook zeer gewild, waarbij zeker de zeldzamere modellen veel geld opbrengen.

Introductie Type 14

Na de Tweede Wereldoorlog deed Volkswagen goede zaken met de kever, een direct succesnummer, en de Volkswagen transporter. Deze modellen zetten de reputatie van Volkswagen als producent van goedkope betrouwbare auto’s neer. Rond het begin van de jaren vijftig groeide door het herstel na de Tweede Wereldoorlog echter ook de vraag naar sportievere, stijlvolle auto’s. Om niet vast te blijven hangen aan het imago van goedkope auto’s en om een graantje mee te pikken in deze markt begon Volkswagen aan het proces om een dergelijke auto op de markt te zetten. In 1951 werd voor dit doel contact gezocht met de carrosseriebouwer Karmann uit Osnabruck, deze werd ingeschakeld om een auto te bouwen op basis van de kever. Karmann schakelde voor het ontwerp hiervan het Italiaanse ontwerpbureau Ghia in, die nog een ontwerp voor Chrysler had liggen uit 1953, wat nooit gebruikt was. Na enkele kleine aanpassingen kon dit ontwerp gebruikt worden voor de nieuwe Volkswagen sportwagen. Het behoeft geen nadere uitleg dat de naam Karmann Ghia afgeleid is van dit samenwerkingsproject.

Tegen het einde van 1953 werd het model gepresenteerd aan Volkswagen zelf. Deze accepteerde het model en begon de levering van de onderstellen aan Karmann, zodat deze de auto kon afbouwen. In 1955 kon de auto, bekend onder de naam “Type 14” eindelijk aan het publiek gepresenteerd worden, waarbij de enthousiaste reacties voldoende vertrouwen in het succes van de Karmann Ghia gaven. De lange tijd tussen goedkeuren van het model en productie was een resultaat van de prachtige vormgeving. De vraag naar het model bleek in het eerste jaar al veel hoger dan de geschatte afname, met zo’n 10.000 verkochte stuks binnen 14 maanden na introductie. Dit ondanks de slechts 36pk sterke motor. Waarschijnlijk was voor de koper de betrouwbaarheid van de auto, in combinatie met de prachtige met de hand gemaakte body, voldoende om de hogere prijs ten opzichte van de kever er voor neer te leggen. Deze hogere prijs was overigens juist het resultaat van de met de hand gemaakte carrosserie, slechts in het duurdere segment gebeurde dit nog; alle andere auto’s werden al machinaal gebouwd.

Latere Karmann Ghia's

In 1957 kwam er als reactie op het succes van de Karmann Ghia een cabrio versie op de markt van het Type 14. Deze auto zou tevens op grote verkoopsuccessen kunnen rekenen. Technisch zou overigens de Karmann Ghia de gehele looptijd bijna synchroon lopen met de ontwikkelingen van de kever. In 1959 werd het design van het Type 14 iets aangepast, het werd stukken vloeiender gemaakt om het iets aansprekender te maken. In 1961 gebeurde dit wederom, net als in 1970 en 1972. Deze kleine uiterlijke veranderingen werden getekend door Sergio Sartorelli, dezelfde persoon die het Type 34 zou ontwerpen.

Het Type 34 was bedoelt als opvolger van het Type 14 en werd in 1961 geintroduceerd. Het uiterlijk was veel scherper en moderner dan dat van het ronde, vloeiende Type 14, maar de prijs lag veel hoger. Voor de prijs van één zogenaamde “razor-edge Ghia”, de bijnaam voor de Type 34, moest tweemaal zoveel worden neergelegd als een kever; bijna hetzelfde als voor een Porsche 356. Deze auto kreeg initieel een 1500cc motor met 45pk, maar later werd dit een 1600cc met 54pk. Ondanks de intenties van Volkswagen bleven de twee modellen naast elkaar bestaan en zou het Type 14 zelfs de 34 overleven; de laatste werd uit productie genomen in 1969.

De Karmann Ghia was in het begin zo’n groot succes, dat deze niet alleen in Osnabruck gebouwd zou worden; in 1960 werd er een fabriek geopend in Brazilie die de Type 14 Coupe en de Cabrio zou bouwen. Tevens zou deze de zogenaamde Touring Coupe bouwen vanaf 1971. Dit ontwerp van Giorgetto Giugiaro werd echter alleen in Zuid-Amerika geleverd en bezat een 1600cc motor met 65pk. De gebruikte basis was bij deze TC ook geen kever meer, maar de Volkswagen Variant. Uiteindelijk zou de fabriek in Brazilie nog doorproduceren tot 1976, waar de laatste Karmann Ghia uit Osnabruck op 21 juni 1974 uit de fabriek kwam rollen. Van het Type 14 werden uiteindelijk 362.601 stuks gebouwd, plus nog eens 80.877 cabrio’s. Het Type 34 moest het doen met 42.505 stuks: Dit model is tegenwoordig dan ook relatief zeldzaam, er zijn slechts rond de 2000 bekende exemplaren over. In Brazilië werden nog eens 23.402 coupe’s gebouwd van Type 14, 176 cabrio’s en 18.199 stuks TC.


Opvolging Karmann Ghia

De beide types Karmann Ghia hadden ieder een andere opvolger. Het Type 34 werd vervangen door een samenwerkingsproject van Volkswagen en Porsche: De Volkswagen-Porsche 914. Deze auto zou zowel door Volkswagen, als Porsche geleverd worden met slechts een ander label. Het Type 14 zou eigenlijk ook door een ontwerp van Porsche vervangen worden; namelijk de latere 924. Door de oliecrisis koos Volkswagen echter toch voor de Volkswagen Scirocco, gebaseerd op de Volkswagen Golf, voor de opvolging in de sportieve lijn. Porsche zou later het verkochte ontwerp van de 924 terugkopen voor veel minder geld en het ontwerp zelf op de markt zetten; wat uiteindelijk de redding van Porsche als merk betekende.


Prijzen

De prijzen voor een Karmann Ghia variëren heel erg. Het belangrijkste bij de aanschaf van een Karmann Ghia is om ontzettend scherp te zijn op roest. Het probleem was namelijk dat bij het design van de Karmann Ghia puur is gekeken naar het uiterlijk, er is absoluut geen rekening gehouden met roestgevoeligheid; iets wat de modellen nu parten speelt. Er zijn op internet genoeg tips te vinden voor de aanschaf van een Karmann Ghia, maar het belangrijkste is om zelf goed te letten op de kokerbalken, bodemplaat (ook bij passagiers), wielkasten en de opbergplek van het reservewiel. Met een klein magneetje kan gekeken worden of er geplamuurd is aan de auto. De prijzen van een goede Karmann Ghia liggen al boven de 10.000 euro voor een Type 14, een cabriolet is tegenwoordig niet veel duurder dan de coupe; hier moet zo’n 3 à 4.000 euro voor bij de prijs worden opgeteld. Een Type 34 doet rond de 15.000 euro; echter hangt dit er maar net vanaf wat iemand er voor wil geven. Er zijn immers niet zo veel meer van beschikbaar.

Lees verder

© 2010 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco heeft vanaf het begin af aan een grote schare liefhebbers gekend. Juist vanwege deze reden is de…
De Volkswagen Corrado; Een echte klassieker!Wanneer je op zoek bent naar een sportieve klassieke auto dan is de Volkswagen Corrado een echte aanrader. De sportcoupé…
Auto onder de loep: BMWAuto onder de loep: BMWHet Duitse merk BMW geeft vooral een gevoel van status. Wie een BMW wil gaan aanschaffen, heeft keus uit meerdere modell…
Cabrio kopen: Tips voor de aankoop van een gebruikte cabrioMet name met warm weer dromen veel mensen van met wapperende haren rijden in een cabrio. En omdat een cabriolet niet de…
De Porsche 944: Geschiedenis, modellen en prijzenDe Porsche 944: Geschiedenis, modellen en prijzenEen van de populairdere “nieuwe” oldtimers of youngtimers is de 944. Dit model is tegenwoordig nog steeds relatief laag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hpgruesen, Pixabay
  • http://korpu021.speed.planet.nl/kgcn/kgcn_pub.nsf/Content/Home http://www.karmann-ghia.nl/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmann_Ghia http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Karmann_Ghia http://www.vw-karmannghia.nl/main.php?navpos=9,13

Reageer op het artikel "Volkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 21-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Bijzondere automodellen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!