De Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzen De Volkswagen Scirocco heeft vanaf het begin af aan een grote schare liefhebbers gekend. Juist vanwege deze reden is de naam enkele jaren geleden weer uit de kast gehaald om een nieuwe sportieve volkswagen op de markt te brengen. Niet alleen deze nieuwe variant, maar ook juist de oudere modellen kennen tegenwoordig een grote populariteit.

Historie Volkswagen Scirocco

In de vroege jaren zeventig was volkswagen op zoek naar een opvolger voor de Volkswagen Karmann Ghia Type 14. Men had gedacht deze in de Type 34 te vinden, maar deze sportieve volkswagen bleek echter te duur om het goedkopere Type 14 op te kunnen volgen. Een opdracht werd gegeven aan Porsche om een model te ontwikkelen dat de opvolging wel waar zou kunnen maken, de Karmann Ghia begon ondertussen namelijk sterk te verouderen. Hoewel Porsche een interessant ontwerp inleverde bij Volkswagen, werd dit model van tafel geveegd door de oliecrisis. Een ander ontwerp kreeg de voorkeur: een op de Volkswagen Golf gebaseerde sportievere variant. Porsche zou het ingeleverde ontwerp overigens voor weinig geld terugkopen om hieruit de Porsche 924 te ontwikkelen; de uiteindelijke redding van Porsche als bedrijf.

Het ontwerp wat uiteindelijk door Volkswagen gekozen werd om een sportief imago aan het merk te verbinden was ontworpen door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro, die ook de Maserati Bora en Merak had getekend. Dezelfde ontwerper zou overigens nog diverse andere volkswagens, ferrari’s, bugatti’s en dergelijke ontwerpen. Ook de beroemde DeLorean DMC-12 komt van zijn hand. Het ontwerp werd vernoemd naar de Italiaanse Scirocco wind, waarmee het merk de typische naamgeving van die tijd volhardde. De Golf, Jetta, Bora, Passat en Polo waren immers ook allen vernoemd naar beroemde winden. Uiteindelijk zouden er van de Volkswagen Scirocco 3 verschillende generatie’s op de markt gezet worden.

Eerste generatie Scirocco

Vanaf 1974 werd de eerste generatie VW Scirocco verkocht, in Noord-Amerika zou dit vanaf 1975 zijn. Net als de voorganger, de Karmann Ghia, werd ook deze sportieve VW bij Karmann uit Osnabruck gebouwd in opdracht van Volkswagen. De auto werd bewust een half jaar eerder verkocht dan de Golf. Mochten er dan immers problemen ontstaan in de Scirocco, die vele onderdelen leende uit de Golf waaronder de bodemplaat, dan konden deze bij de Golf nog verholpen worden voordat deze auto massaal geproduceerd zou gaan worden. Het standaardmodel had een 1.1L 4cilinder met 50pk. Deze motor zorgde voor een topsnelheid van 144k/h. Vanaf 1979 zou overigens de 1.3L motor standaard worden ingebouwd, met een vermogen van 60pk en een topsnelheid van 154km/h. De meest sportieve variant, de GTi, had een 1.6L motor met 110pk en een topsnelheid van 186km/h. Over de sprint van 0 naar 100 deed deze GTi 10 seconden. Naast de GTi, werden er diverse andere modellen gebouwd met een gevarieerd aanbod in motoren; de GT, GLI, LS, TS, GL en de Engelse Storm. De GTi is overigens de enige versie met meer dan 85pk, de snelste andere versies blijven hierop steken. Het verbruik van alle types ligt zo rond de 1 op 10 tot 1 op 9 voor de wat snellere versies.


Tweede generatie Scirocco

Vanaf 1982 werd de tweede generatie Scirocco verkocht. Dit vernieuwde model was door Volkswagen zelf ontworpen, op basis van de eerste Scirocco, maar werd nog steeds door Karmann gebouwd. Het model maakte ook nog steeds gebruik van dezelfde bodemplaat, die uit de Golf 1. Hoewel het model eind jaren tachtig door de Corrado werd vervangen, werd de Scirocco in Duitsland nog tot 1992 verkocht. Het topmodel van deze generatie zou niet de GTi zijn, maar de veel sterkere GTX 16v. Deze kon in twee verschillende varianten verkocht worden, met 129 of 139pk aan vermogen. De standaard Scirocco had toen al 94pk. Andere verkochte types waren de GTi, GTX, GT en de GT 16v. In Engeland was er weer een model onder de naam Storm verkrijgbaar.

Derde generatie Scirocco

Na een lange afwezigheid van de Scirocco binnen het modellengamma van Volkswagen, werd in juni 2006 een conceptcar gepresenteerd op de autoshow in Parijs, onder de naam Iroc. Deze naam verwijst natuurlijk naar de letters in het midden van de naam Scirocco. Na een succesvolle ontvangst door media en consumenten, werd de auto in 2008 in productie genomen. Het motoren aanbod varieert tussen de 1.4 TSI met 122pk tot aan de top van de totale range de 2.0 TSI R met 265pk. Bij de dieselvarianten is er de keuze tussen de 2.0 motor met 140pk of de versie met 170pk. Net als bij de eerste generaties Scirocco, is ook deze auto bedoelt als sportcoupé voor dagelijks gebruik.

Aanschaftips en prijzen

De Volkswagen Scirocco is over het algemeen een redelijk probleemloze auto. Ook roestvorming valt reuze mee en onderdelen zijn veelal hetzelfde als in de Volkswagen Golf, dus goed verkrijgbaar. Alleen het plaatwerk zelf is lastiger verkrijgbaar. Bij dit model zijn er geen specifieke problemen die optreden. Het is wel belangrijk dat er gezocht wordt naar een Scirocco die nog niet in bezit is geweest van opschepperige pubers, het wordt dus extra belangrijk om ook de olie bijvoorbeeld goed te controleren op kleur of ijzerschilfers. Deze auto’s zijn veelal opgereden en krijgen zware onderhoudsrekeningen. Een goede Scirocco type 1 doet tegenwoordig rond de 4.000 euro. Een GT of GTi gaat daar met nog 1.000 euro overheen. De Scirocco’s van de tweede generatie zijn overigens merkwaardig genoeg goedkoper dan die van de eerste generatie: alleen de GT’s en snellere types zijn hier echt gewild. Deze laatsten komen dan ook rond de 5.000 euro uit. Overige types uit de tweede generatie komen vaak niet hoger dan 2 à 3.000 euro.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Volkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzenVolkswagen Karmann Ghia: Geschiedenis, modellen en prijzenDe Volkswagen Karmann Ghia bezit voor veel oldtimerliefhebbers de ideale mix. De techniek en vooral betrouwbaarheid van…

Vervangen van de motorolie en oliefilterTijdens een kleine beurt van de auto wordt de motorolie en het oliefilter vervangen. Met enige kennis is dit heel gemakk…
Jaguar XJS occasionDe illustere Jaguar XJ-S (en na 1991 XJS) is een ware adellijke occasion. Met deze auto kun je zowel rustig toeren als o…
Bronnen en referenties
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 30-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.