InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Vervangen van de motorolie en oliefilter

Vervangen van de motorolie en oliefilter

Tijdens een kleine beurt van de auto wordt de motorolie en het oliefilter vervangen. Met enige kennis is dit heel gemakkelijk zelf te doen, wat behoorlijk wat kosten kan besparen.

Wat heb ik allemaal nodig om de motorolie en oliefilter te vervangen?

Om de motorolie en het oliefilter te vervangen, heb je het juiste gereedschap nodig. Daarnaast heb je ook voldoende motorolie en een nieuw oliefilter nodig. Hieronder een opsomming van zaken, die noodzakelijk zijn bij het vervangen van motorolie en oliefilter.
  • nieuw oliefilter
  • motorolie
  • dop/-steeksleutel
  • schroevendraaier/oliefiltersleutel
  • schone doeken
  • opvangbak voor vervuilde motorolie
  • koperen afdichtring voor carterplug

Het vervangen van de motorolie en het plaatsen van een nieuw oliefilter kost niet al te veel werk en hiermee spaart u de kosten voor de garage uit. Zorg ervoor dat de auto een paar minuten heeft gelopen en warm is, zodat de olie minder stroperig is en makkelijk te verwijderen is.

Het verwijderen van de oude motorolie

Zorg als eerste ervoor dat je de opvangbak (om de oude motorolie op te vangen) onder de carterplug plaatst. Deze bevindt zich onder in het motorblok. Als de bak is geplaatst draai je voorzichtig de carterplug los met een steeksleutel, zodat de oude olie uit het blok kan lopen.

Verwijderen oude oliefilter

Laat de olie uit het blok lopen terwijl je de oude oliefilter verwijderd met een oliefiltersleutel. Het is ook mogelijk om dit met een schroevendraaier te doen; hierbij beschadig je wel het oliefilter, maar deze heb je toch niet meer nodig.

Plaatsen nieuwe oliefilter en carterplug

Plaats nu de nieuwe oliefilter (met nieuwe koperen afdichtring) en draai deze handvast aan. Hiervoor heb je geen oliefiltersleutel nodig. Als de nieuwe oliefilter op zijn plek zit, kun je ook de caterplug terugplaatsen in het blok. Het is raadzaam om hiervoor wel een nieuwe koperen afdichtring te gebruiken om lekken te voorkomen.

Vullen van het motorblok met nieuwe olie

Nu de nieuwe oliefilter en caterplug weer deel uitmaken van het blok, is het tijd om het blok te vullen met nieuwe motorolie. Kijk in de documentatie van de auto welke motorolie wordt geadviseerd. Ook staat er vaak in de documentatie vermeld hoeveel liter olie er normaliter in het motorblok zit. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je voldoende motorolie in huis hebt, als je deze klus wilt klaren. Onder de motorkap bevindt zich de vulopening om motorolie bij te vullen.

Tips en adviezen

  • In de carterplug zit vaak een magneetje om het ijzervijlsel op te vangen. Maak deze goed schoon.
  • Geen beschikking over een oliefiltersleutel, gebruik dan een schroevendraaier door deze in het filter te prikken. Je kan de schroevendraaier nu als hefboom gebruiken en het filter losdraaien.
© 2010 - 2019 Jorg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vervangen van de motorolie en oliefilter"

Infoteur: Jorg
Gepubliceerd: 02-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!