InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto starten zonder sleutel: Kessy

Auto starten zonder sleutel: Kessy

Voor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden gestart. Dit Keyless Entry Start and Exit System wordt ook wel aangeduid met Kessy. Hoe werkt een auto die zonder sleutel kan worden gestart? En hoe gaat dat, zo'n auto starten zonder een sleutel?

Keyless Entry Start and Exit System

Keyless Entry Start and Exit System is een automatische vergrendeling- en startsysteem. Producent Volkswagen bedacht het en zette het in de markt. Anno 2010 is het er nu ook voor de Golf, de Scirocco en de Tiguan.

Hoe werkt Kessy?

Kessy werkt als volgt: iemand die de deur wil openen met dit systeem hoeft alleen de sleutel maar op zak te hebben. Wie de wagen wil starten hoeft ook alleen maar over de sleutel te beschikken. Er hoeft dus geen sleutel meer in het contact te worden gestoken en omgedraaid. Alleen op de startknop drukken is genoeg om de motor te laten lopen.

Het systeem achter Kessy

  • De sleutel van het Kessy systeem heeft speciale sensoren die worden herkend als een bestuurder ongeveer 1,5 meter van de auto is.
  • Als de autobezitter de deuropening vastpakt of het logo van de wagen achterop de achterklep dan wordt de auto al ontgrendeld.
  • Ook in de auto wordt de sleutel herkend en daarom hoeft dus ook geen sleutel in het contactslot te worden gestoken.
  • Zodra de sleutel wordt herkend en wordt herkend door de sensoren, schakelt de auto automatisch het stuurslot uit.
  • Even op de startknop drukken is daarna voldoende om de auto te starten.

Afsluiten met Kessy, hoe gaat dat?

Wie beschikt over een Keyless Entry Start and Exit systeem op zijn wagen kan een auto afsluiten door op een aparte vergrendelingsknop te drukken die naast de deurgreep zit. De persoon in kwestie moet dan wel de sleutel meenemen de wagen uit.

Kessy-systeem: eerst voor de Phaeton

De auto starten zonder sleutel met het Kessy-systeem was eerst alleen mogelijk voor de Phaeton. Anno 2010 kan het systeem ook gekozen worden voor de Golf, Scirocco en Tiguan. Wie het systeem wil hebben op zín nieuwe wagen moet wel een meerprijs betalen van 395 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Volkswagen

Reageer op het artikel "Auto starten zonder sleutel: Kessy"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Schrijf mee!