Honda Fireblade: Prijzen en kooptips

Honda Fireblade: Prijzen en kooptips Eén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde die de motor nou daadwerkelijk vertegenwoordigd. Vooral bij sportmotoren kan dit lastig zijn, aangezien deze modellen in hun looptijd vaak snel op elkaar zijn aangepast om mee te komen met de concurrentie. Daarnaast wordt de waarde nog bepaald door de staat waarin de motor op dat moment verkeerd. In dit artikel worden er kooptips en richtprijzen voor de Honda Fireblade gegeven.

Ontstaan Fireblade

De geschiedenis van de Honda Fireblade begint als Honda een nieuw model op de markt wil zetten met de voordelen van een zware sportmotor en de voordelen van een lichte sportmotor ineen. Hiervoor wordt uiteindelijk gekozen om bij de ontwikkeling van het model het frame en het blok tegelijkertijd te ontwikkelen, zodat deze maximaal op elkaar afgestemd zijn. Het resultaat zou de Honda Fireblade uit 1992 worden, welke het gewicht had van een 600cc motor, maar het vermogen van een 1000cc. Ondanks de hoge verkoopprijs en de geuzennaam "widowmaker" werd de motor dan ook een instant succes. Al snel besloot de concurrentie in dezelfde klasse eigen motoren te fabriceren, wat tot de dag van vandaag resulteert in een prestatie-race tussen Suzuki, Kawasaki, Yamaha en Honda in de klasse van de CBR1000RR Fireblade, GSX-R1000, ZX-10R Ninja en de R1.

Prijsbepaling

Aangezien het model al een behoorlijke looptijd heeft, zijn er ook behoorlijke verschillen tussen de eerste versie en de huidige Fireblade. Zo had de eerste Honda Fireblade in 1992 nog "maar" 124pk, waar de huidige CBR1000RR een vermogen van 178pk heeft. Toch hebben veel van de Fireblade's dezelfde zwakke punten, waar extra aandacht aan besteed moet worden bij aanschaf van een dergelijke motor. Daarnaast is er ook nog de vraag welke prijs reëel is voor een bepaald type Fireblade. Om deze vraag te beantwoorden staat hieronder een schema met de gemiddelde prijzen voor de diverse modellen. Bij deze prijzen gaat het om motoren waarvan de slijtageonderdelen (ketting, tandwielen, banden) allemaal nog voor meer dan 75% in orde zijn! Een versleten ketting of achterband kan namelijk al snel in de honderden euro's lopen om te vervangen. Daarnaast betreffen de prijzen ook, in redelijke mate, onbeschadigde motoren. Een model in een perfecte staat, of met een lange garantie, kan wat meer kosten dan deze richtprijzen; een overgespoten motor kost weer wat minder.


Type en bouwjaarPrijs
1992 CBR900RR SC282250
1993 CBR900RR SC282250
1994 CBR900RR SC282500
1995 CBR900RR SC282500
1996 CBR900RR SC333000
1997 CBR900RR SC333250
1998 CBR900RR SC333250
1999 CBR900RR SC333500
2000 CBR929RR SC444000
2001 CBR929RR SC444500
2002 CBR954RR SC505000
2003 CBR954RR SC505250
2004 CBR1000RR SC576000
2005 CBR1000RR SC577500
2006 CBR1000RR SC578000
2007 CBR1000RR SC579000
2008 CBR1000RR SC5910500
2009 CBR1000RR SC5911000

Specifieke problemen Fireblade

Naast deze richtprijzen is het natuurlijk ook belangrijk om vast te stellen in welke staat de motor zelf verkeerd. Naast de standaard problemen en slijtages waar een motor mee te maken kan hebben, heeft de Fireblade nog een aantal specifieke zaken waar extra aandacht aan moet worden besteed:

  • De nokken van de tweede versnelling kunnen snel slijten door verkeerde of te weinig olie
  • Nokkenaskettingspanner is snel versleten

Het eerste probleem kan worden onderkend door in de tweede versnelling te rijden (rond de 5000 toeren) en dan de het gas plotseling vol open te trekken. Als de motor dan uit de versnelling schiet is de tweede versnelling versleten. Het tweede probleem, de nokkenaskettingspanner is de merken aan het geluid wat de motor maakt. Als deze een tikkend geluid maakt is de kans groot dat de nokkenaskettingspanner versleten is. Daarnaast is de Fireblade, zeker vergeleken met andere sportmotoren, een relatief probleemloze motor.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsSportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsEen mooie tweedehands sportmotor kost vaak een hoop geld. Toch zijn er diverse mooie zogenaamde racertjes te koop onder…
De historie van HondaDe historie van HondaOp 24 september 1948 richtte de Japanner Soichiro Honda het bedrijf Honda (voluit Honda Giken Kogyo Kabushika) op. Het b…
Honda ST1100 Pan European kopenDe Honda ST1100 Pan European is een zeer comfortabele toermotor. Deze motor heeft sinds zijn introductie een legendarisc…

Alles over je 4takt dax brommerVeel jongeren hebben tegenwoordig een bromfiets. Meer bepaalt een dax of een andere 4-takt. Toch weten velen niet hoe ze…
Een tweedehands motor aanschaffenEen tweedehands motor aanschaffenHet aanschaffen van een tweedehands motor brengt een aantal risico’s met zich mee. Het is onbekend hoe de vorige eigenaa…
Bronnen en referenties
Reactie

Paulus, 22-06-2012
De Honda cbr900rr, en dan het blok vanaf 2001 kan veel langer mEe gaan dan 100.000 km. Wat en onzin om te zeggen dat de Fire Blade dan versleten is. Die blokken zijn oersterk en kunne bij normaal sportief gebruik wel 300.00 km lopen. Als je maar op tijd de juiste beurten geef. Reactie infoteur, 23-06-2012
Met versleten wordt ook niet bedoeld dat de motor volledig afgeschreven is, daarmee wordt bedoeld dat er al kenmerken van slijtage gaan optreden, zoals vermogensverlies. Een blok zou wel langer mee kunnen, maar er zijn er echt weinig die de 300.000 aantikken zonder motorrevisie. Voor alle zekerheid raad ik een blade met meer dan 100.000 op de teller sterk af bij de eerste typen. De blade uit 2001 is een 929RR, niet 900RR zoals de eerste typen heten.

Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 19-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.