Honda Fireblade: Prijzen en kooptips
Eén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde die de motor nou daadwerkelijk vertegenwoordigd. Vooral bij sportmotoren kan dit lastig zijn, aangezien deze modellen in hun looptijd vaak snel op elkaar zijn aangepast om mee te komen met de concurrentie. Daarnaast wordt de waarde nog bepaald door de staat waarin de motor op dat moment verkeerd. In dit artikel worden er kooptips en richtprijzen voor de Honda Fireblade gegeven.
Ontstaan Fireblade
De geschiedenis van de
Honda Fireblade begint als Honda een nieuw model op de markt wil zetten met de voordelen van een zware sportmotor en de voordelen van een lichte sportmotor ineen. Hiervoor wordt uiteindelijk gekozen om bij de ontwikkeling van het model het frame en het blok tegelijkertijd te ontwikkelen, zodat deze maximaal op elkaar afgestemd zijn. Het resultaat zou de Honda Fireblade uit 1992 worden, welke het gewicht had van een 600cc motor, maar het vermogen van een 1000cc. Ondanks de hoge verkoopprijs en de geuzennaam "
widowmaker" werd de motor dan ook een instant succes. Al snel besloot de concurrentie in dezelfde klasse eigen motoren te fabriceren, wat tot de dag van vandaag resulteert in een prestatie-race tussen Suzuki, Kawasaki, Yamaha en Honda in de klasse van de CBR1000RR Fireblade, GSX-R1000, ZX-10R Ninja en de R1.
Prijsbepaling
Aangezien het model al een behoorlijke looptijd heeft, zijn er ook behoorlijke verschillen tussen de eerste versie en de huidige Fireblade. Zo had de eerste Honda Fireblade in 1992 nog "maar" 124pk, waar de huidige
CBR1000RR een vermogen van 178pk heeft. Toch hebben veel van de Fireblade's dezelfde zwakke punten, waar extra aandacht aan besteed moet worden bij aanschaf van een dergelijke motor. Daarnaast is er ook nog de vraag welke prijs reëel is voor een bepaald type Fireblade. Om deze vraag te beantwoorden staat hieronder een schema met de gemiddelde prijzen voor de diverse modellen. Bij deze prijzen gaat het om motoren waarvan de slijtageonderdelen (ketting, tandwielen, banden) allemaal nog voor meer dan 75% in orde zijn! Een versleten ketting of achterband kan namelijk al snel in de honderden euro's lopen om te vervangen. Daarnaast betreffen de prijzen ook, in redelijke mate, onbeschadigde motoren. Een model in een perfecte staat, of met een lange garantie, kan wat meer kosten dan deze richtprijzen; een overgespoten motor kost weer wat minder.
Type en bouwjaar | Prijs |
1992 CBR900RR SC28 | 2250 |
1993 CBR900RR SC28 | 2250 |
1994 CBR900RR SC28 | 2500 |
1995 CBR900RR SC28 | 2500 |
1996 CBR900RR SC33 | 3000 |
1997 CBR900RR SC33 | 3250 |
1998 CBR900RR SC33 | 3250 |
1999 CBR900RR SC33 | 3500 |
2000 CBR929RR SC44 | 4000 |
2001 CBR929RR SC44 | 4500 |
2002 CBR954RR SC50 | 5000 |
2003 CBR954RR SC50 | 5250 |
2004 CBR1000RR SC57 | 6000 |
2005 CBR1000RR SC57 | 7500 |
2006 CBR1000RR SC57 | 8000 |
2007 CBR1000RR SC57 | 9000 |
2008 CBR1000RR SC59 | 10500 |
2009 CBR1000RR SC59 | 11000 |
Specifieke problemen Fireblade
Naast deze richtprijzen is het natuurlijk ook belangrijk om vast te stellen in welke staat de motor zelf verkeerd. Naast de standaard problemen en slijtages waar een motor mee te maken kan hebben, heeft de Fireblade nog een aantal specifieke zaken waar extra aandacht aan moet worden besteed:
- De nokken van de tweede versnelling kunnen snel slijten door verkeerde of te weinig olie
- Nokkenaskettingspanner is snel versleten
Het eerste probleem kan worden onderkend door in de tweede versnelling te rijden (rond de 5000 toeren) en dan de het gas plotseling vol open te trekken. Als de motor dan uit de versnelling schiet is de tweede versnelling versleten. Het tweede probleem, de nokkenaskettingspanner is de merken aan het geluid wat de motor maakt. Als deze een tikkend geluid maakt is de kans groot dat de nokkenaskettingspanner versleten is. Daarnaast is de Fireblade, zeker vergeleken met andere sportmotoren, een relatief probleemloze motor.