Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftips

Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftips Een mooie tweedehands sportmotor kost vaak een hoop geld. Toch zijn er diverse mooie zogenaamde racertjes te koop onder de 4000 euro; ieder van deze modellen heeft echter wel een aantal zaken waarop gelet moet worden bij de aanschaf, het zijn immers geen nieuwe motoren meer.

Algemene kooptips

Het belangrijkste bij de aanschaf van een tweedehands motor is, welk model het ook betreft, om een grondige check uit te voeren. Een mooi opgepoetste motor kan namelijk net zo goed een oude schademotor of afgetrapte probleemmotor zijn. Hiertoe dienen allereerst de papieren gecontroleerd te worden; als de nummers niet kloppen met de papieren is het al geen verstandige koop. Daarnaast dient ook gekeken te worden naar de verkoper zelf. Als deze de indruk wekt geen goed onderhoud aan de motor gedaan te hebben, of de motor afgeragd te hebben is extra voorzichtigheid geboden.

Na deze eerste checks is het belangrijk dat de motor zelf aan een inspectie onderworpen wordt. Allereerst is het belangrijk om de slijtageonderdelen te bekijken, zoals de ketting en tandwielen en de achterband. Puur en alleen al deze twee genoemde zaken kunnen bij elkaar makkelijk 500 à 600 euro kosten om te vervangen. Op een motor van minder dan 4000 euro is dit een behoorlijk bedrag. Daarnaast is het verstandig om te kijken naar de olie, die kan heel veel vertellen over de staat waarin de motor verkeerd: als er bijvoorbeeld metaalschilfers inzitten is het verstandig de hele koop af te blazen. Kijk ook naar het algehele uiterlijk van de motor: krassen op rare plekken of nieuwe kuipdelen kunnen duiden op gereden schades.

Na deze inspecties is het zaak een proefrit te maken. Let daarbij goed op aparte geluiden, of de motor recht blijft rijden (zo niet kan dit betekenen dat hij niet goed is uitgelijnd óf dat het een scheve schademotor betreft). Daarnaast is het zaak de versnellingen goed te controleren. Bepaalde types hebben vaak last van versleten versnellingsbakken. Zet de motor op 4 à 5000 toeren in de tweede versnelling en geef dan vol gas (als de motor warm is). Als de motor dan uit de versnelling schiet is de bak niet meer goed.

Onder de 4000 euro zijn er een aantal interessante motoren te vinden:

Honda CBR900RR Fireblade

Van deze motor zijn er onder de 4000 euro veel te vinden, zowel van het eerste type als het daarop volgende type met de aaneengesloten koplampen. Deze motoren staan bekend als zeer betrouwbaar en kunnen makkelijk wat hogere kilometerstanden aan. Bij de 100.000km is er echter meestal een grondige motorrevisie nodig; houdt daar rekening mee bij de aanschaf. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de manier waarop de motor gebruikt is. Het voordeel van dit type, naast de betrouwbaarheid, is dat deze motor in veel verschillende kleurstellingen te vinden is. Onderdelen zijn, net als de volgende motoren overigens, zeer goed te krijgen (ook tweedehands). Het vermogen van deze motoren zit rond de 120pk bij de eerste modellen, de wat latere betaalbare types lopen in de 150pk. Let bij dit type goed op de nokkenaskettingspanner; die wil nog wel eens versleten zijn. Dit is te horen aan een rammelend geluid bij lage toerentallen en/of een tikje tijdens het rijden in de voetsteunen.

Suzuki GSX-R 750

Van dit type zijn zowel de eerste modellen, als de latere SRAD versies te vinden voor minder dan 4000 euro. De SRAD versies zien er moderner uit dan de eerste versies, echter zijn deze eerste versies wel wat gemakkelijker qua zitpositie. Van dit model zijn er buitengewoon veel streetfighters gemaakt, meestal zijn deze na een schade omgebouwd; iets om voorzichtig mee te zijn. Het vermogen varieert van zo’n 106pk tot in de 130pk, afhankelijk van het gekozen jaartal en type.

Yamaha R6 en R1

Het eerste model R1 is tegenwoordig ook al te vinden voor minder dan 4000 euro. Hierbij is het wel opletten op de staat waarin deze verkeerd. Net als de R6 zijn deze types vaak niet erg goed behandeld. De typische zwakte van beide modellen is de versnellingsbak; bij dit type dient deze extra goed gecontroleerd te worden. Voor de rest is dit een relatief probleemloze motor. Qua zit is deze iets krapper dan de Fireblade, maar het uiterlijk is weer iets moderner. Qua pk’s zit de eerste R1 rond de 150pk, de R6 zit op 120pk.


Kawasaki ZX-9R

Deze motor is een wat gevoeligere motor dan de overigen die hier genoemd staan. Vóór het bouwjaar 1998 staat dit type bekend om de vele problemen; mocht de voorkeur naar een dergelijk type uitgaan is het ontzettend belangrijk dat het een goed onderhouden motor betreft. Dat is bij deze types nog belangrijker dan de andere types. De motoren met een later bouwjaar zijn kwalitatief stukken beter. Het vermogen van de ZX9R (tot 2000) ligt rond de 140pk. Deze motoren zijn vaak te vinden in het typerende schreeuwende groen van Kawasaki.

Naast de genoemde types zijn er natuurlijk nog een aantal, wat oudere of sport/tour combinaties, te vinden op internet. Dit zijn echter de meest voorkomende modellen, met de problemen die typerend zijn voor de betreffende modellen.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Honda Fireblade: Prijzen en kooptipsHonda Fireblade: Prijzen en kooptipsEén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde di…
VRO Training voor de motorVRO Training voor de motorIedere motorrijder heeft er vaag wel eens iets van gehoord, misschien zelfs van bekenden vernomen dat het enorm goed is,…
Aanschaftips voor een antieke slot machineAanschaftips voor een antieke slot machineEen mooie antieke Jennings of Mills gokautomaat kan een waardevolle aanvulling zijn voor de inrichting van bijvoorbeeld…
De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Mazda MX-5 is vanaf de introductie in 1989 tot nu toe de meest verkochte open tweezitter. Het succes van deze auto be…

Alles over je 4takt dax brommerVeel jongeren hebben tegenwoordig een bromfiets. Meer bepaalt een dax of een andere 4-takt. Toch weten velen niet hoe ze…
Een tweedehands motor aanschaffenEen tweedehands motor aanschaffenHet aanschaffen van een tweedehands motor brengt een aantal risico’s met zich mee. Het is onbekend hoe de vorige eigenaa…
Reactie

W. F. Th C. H. Degens, 14-05-2016
Wat mag je van een Honda GBF1000FA van 2011 verwachten? Is dat normaliter een probleemloze motor met 78000 km gereden?
Hartelijk bedankt voor uw antwoord als deskundige.
Willem Reactie infoteur, 09-06-2016
Dat hangt erg veel van de staat van de motor af; is het onderhoudspeil goed of is dit een motor die niet goed bijgehouden is? Bij dergelijke standen is het verstandig om de motor na te laten kijken om hoge kosten te voorkomen.

Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 23-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.