Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftips
Een mooie tweedehands sportmotor kost vaak een hoop geld. Toch zijn er diverse mooie zogenaamde racertjes te koop onder de 4000 euro; ieder van deze modellen heeft echter wel een aantal zaken waarop gelet moet worden bij de aanschaf, het zijn immers geen nieuwe motoren meer.
Algemene kooptips
Het belangrijkste bij de aanschaf van een tweedehands motor is, welk model het ook betreft, om een grondige check uit te voeren. Een mooi opgepoetste motor kan namelijk net zo goed een oude schademotor of afgetrapte probleemmotor zijn. Hiertoe dienen allereerst de papieren gecontroleerd te worden; als de nummers niet kloppen met de papieren is het al geen verstandige koop. Daarnaast dient ook gekeken te worden naar de verkoper zelf. Als deze de indruk wekt geen goed onderhoud aan de motor gedaan te hebben, of de motor afgeragd te hebben is extra voorzichtigheid geboden.
Na deze eerste checks is het belangrijk dat de motor zelf aan een inspectie onderworpen wordt. Allereerst is het belangrijk om de slijtageonderdelen te bekijken, zoals de ketting en tandwielen en de achterband. Puur en alleen al deze twee genoemde zaken kunnen bij elkaar makkelijk 500 à 600 euro kosten om te vervangen. Op een motor van minder dan 4000 euro is dit een behoorlijk bedrag. Daarnaast is het verstandig om te kijken naar de olie, die kan heel veel vertellen over de staat waarin de motor verkeerd: als er bijvoorbeeld metaalschilfers inzitten is het verstandig de hele koop af te blazen. Kijk ook naar het algehele uiterlijk van de motor: krassen op rare plekken of nieuwe kuipdelen kunnen duiden op gereden schades.
Na deze inspecties is het zaak een proefrit te maken. Let daarbij goed op aparte geluiden, of de motor recht blijft rijden (zo niet kan dit betekenen dat hij niet goed is uitgelijnd óf dat het een scheve schademotor betreft). Daarnaast is het zaak de versnellingen goed te controleren. Bepaalde types hebben vaak last van versleten versnellingsbakken. Zet de motor op 4 à 5000 toeren in de tweede versnelling en geef dan vol gas (als de motor warm is). Als de motor dan uit de versnelling schiet is de bak niet meer goed.
Onder de 4000 euro zijn er een aantal interessante motoren te vinden:
Honda CBR900RR Fireblade
Van deze motor zijn er onder de 4000 euro veel te vinden, zowel van het eerste type als het daarop volgende type met de aaneengesloten koplampen. Deze motoren staan bekend als zeer betrouwbaar en kunnen makkelijk wat hogere kilometerstanden aan. Bij de 100.000km is er echter meestal een grondige motorrevisie nodig; houdt daar rekening mee bij de aanschaf. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de manier waarop de motor gebruikt is. Het voordeel van dit type, naast de betrouwbaarheid, is dat deze motor in veel verschillende kleurstellingen te vinden is. Onderdelen zijn, net als de volgende motoren overigens, zeer goed te krijgen (ook tweedehands). Het vermogen van deze motoren zit rond de 120pk bij de eerste modellen, de wat latere betaalbare types lopen in de 150pk. Let bij dit type goed op de nokkenaskettingspanner; die wil nog wel eens versleten zijn. Dit is te horen aan een rammelend geluid bij lage toerentallen en/of een tikje tijdens het rijden in de voetsteunen.
Suzuki GSX-R 750
Van dit type zijn zowel de eerste modellen, als de latere SRAD versies te vinden voor minder dan 4000 euro. De SRAD versies zien er moderner uit dan de eerste versies, echter zijn deze eerste versies wel wat gemakkelijker qua zitpositie. Van dit model zijn er buitengewoon veel streetfighters gemaakt, meestal zijn deze na een schade omgebouwd; iets om voorzichtig mee te zijn. Het vermogen varieert van zo’n 106pk tot in de 130pk, afhankelijk van het gekozen jaartal en type.
Yamaha R6 en R1
Het eerste model R1 is tegenwoordig ook al te vinden voor minder dan 4000 euro. Hierbij is het wel opletten op de staat waarin deze verkeerd. Net als de R6 zijn deze types vaak niet erg goed behandeld. De typische zwakte van beide modellen is de versnellingsbak; bij dit type dient deze extra goed gecontroleerd te worden. Voor de rest is dit een relatief probleemloze motor. Qua zit is deze iets krapper dan de Fireblade, maar het uiterlijk is weer iets moderner. Qua pk’s zit de eerste R1 rond de 150pk, de R6 zit op 120pk.
Kawasaki ZX-9R
Deze motor is een wat gevoeligere motor dan de overigen die hier genoemd staan. Vóór het bouwjaar 1998 staat dit type bekend om de vele problemen; mocht de voorkeur naar een dergelijk type uitgaan is het ontzettend belangrijk dat het een goed onderhouden motor betreft. Dat is bij deze types nog belangrijker dan de andere types. De motoren met een later bouwjaar zijn kwalitatief stukken beter. Het vermogen van de ZX9R (tot 2000) ligt rond de 140pk. Deze motoren zijn vaak te vinden in het typerende schreeuwende groen van Kawasaki.
Naast de genoemde types zijn er natuurlijk nog een aantal, wat oudere of sport/tour combinaties, te vinden op internet. Dit zijn echter de meest voorkomende modellen, met de problemen die typerend zijn voor de betreffende modellen.