InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > VRO Training voor de motor

VRO Training voor de motor

VRO Training voor de motor Iedere motorrijder heeft er vaag wel eens iets van gehoord, misschien zelfs van bekenden vernomen dat het enorm goed is, maar u bent nog niet helemaal zeker. Wat is die VRO cursus eigenlijk?

Voorgezette Rijvaardigheidsopleiding

De afkorting VRO staat voor Voortgezette Rijvaardigheidsopleiding. Het motorrijden begint pas echt na het doen van je laatste examen. Dan pas zul je alles alleen moeten doen en zelf de beslissingen moeten maken die, in sommige gevallen, zelfs je leven kunnen redden.

In deze rijvaardigheidstraining worden situaties nagebootst die je op een normale dag ook zou kunnen tegenkomen. Echter ben je daar na de cursus niet op voorbereid, maar wel voorbereid op de actie die je zal moeten ondernemen. Je moet dan denken aan het remmen op verschillende ondergronden, slippen en obstakels nemen zoals heuvels, stoepranden en andere dingen die je op je weg tegen zou kunnen komen.

Verschillende opleidingen

In de categorie voortgezette rijvaardigheidsopleidingen zijn inmiddels vier cursussen te doen. Waren tot voor kort alleen nog maar VRO I, II en III bekend, is daar tegenwoordig ook nog een VRO-R bijgekomen. Hieronder worden de vier cursussen kort besproken.

VRO I

De VRO I cursus is de basis van de VRO trainingen. In deze cursus wordt er een dag lang aandacht besteed aan het remmen, het ontwijken of berijden van obstakels en het berijden van vervuild wegdek. In deze cursus wordt ook veel aandacht besteed aan mentale training waarbij het doel is mensen zelfverzekerder te maken op de motor en daardoor beter te kunnen reageren in gevaarlijke situaties.

VRO II

Iedereen met een VRO I certificaat mag deelnemen aan de cursus VRO II. In deze cursus komen delen van VRO I nog eens terug maar zullen er ook nieuwe onderdelen zich voordoen. Het doel van VRO II is het zoeken van de grens van jou en de motor. Het opzoeken van deze grens wordt gedaan door oefeningen steeds met hogere snelheid uit te voeren, echter wel op een verantwoorde manier. VRO II wordt afgesloten met het rijden op het volledige circuit waarbij de nieuw aangeleerde bochtentechniek in de praktijk kan worden uitgeprobeerd.

VRO III

VRO III is de training voor (super)sportmotoren. Deze training is bedoeld voor de rijders die het optimale resultaat uit hun sportmotor willen halen. Voor VRO III is het gewenst een VRO I certificaat te hebben, het is echter niet verplicht.
Het belangrijkste onderdeel in deze cursus is de voertuigbeheersing. Het is van groot belang dat de berijder weet wat zijn motor kan doen. Samen met de instructeurs ga je aan de slag met remtechnieken, bochtentechniek en uitwijkoefeningen. Doordat je met meerdere cursisten tegelijk rijdt, leer je ook meteen rekening te houden met anderen.
Bij VRO III moet wel de opmerking worden gemaakt dat het géén racecursus is en echt is bedoel voor een verbeterde voertuigbeheersing.

VRO-R

De laatste VRO training is de VRO R, Risico. In deze cursus wordt de aandacht gericht op het verkeersinzicht. Naast een goede voertuigbeheersing, verkregen bij VRO I, II of III, is het nu van belang dat je je niet in deze situaties terecht laat komen. Het doen van de cursus is het herkennen van gevaarlijke situaties en daar vervolgens het rijgedrag daarop aan te passen.

Kosten

Natuurlijk is het van belang te weten wat zo'n dagje u gaat kosten. De VRO trainingen van de KNMV kosten alleen ongeveer 200 euro. Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat sommige prijzen zijn gebaseerd op een lidmaatschap van de KNMV. Met dit lidmaatschap krijgt u aanzienlijke kortingen op een training.

Voor wie zijn de cursussen geschikt?

De VRO cursussen zijn voor iedere motorrijder geschikt. Het is immers nooit te vroeg, of te laat, om aan je eigen veiligheid en capaciteiten te werken. Niet alleen de beginnende rijder steekt een hoop op, ook de gevorderde rijder zal versteld staan van dingen die toch nog kunnen worden bijgeleerd.

Wie wat waar en wanneer?

VRO trainingen worden gegeven door speciale instructeurs van het KNMV, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Deze vereniging werkt enorm hard aan de veiligheid voor motorrijders in Nederland. Voor meer informatie over de cursussen kunt u kijken op de website van de KNMV.
© 2009 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto: Anti-slipcursus & RijvaardigheidstrainingEen anti-slipcursus of een rijvaardigheidstraining is niet alleen van toegevoegde waarde in verband met de veiligheid op…
Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Voor vrouwen met een passie voor motoren en die op zoek zijn naar veel gezelligheid! Dan ben je op zoek naar de motor-ba…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijdVelen kunnen ook op hoge leeftijd nog heel goed aan het verkeer deelnemen. Maar soms zijn de gebreken van ouderen te gro…
Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal ligt in Luxemburg en staat bekend op zijn spectaculaire natuur. Er zijn prachtige rotsformaties, kronkele…
Bronnen en referenties
  • http://www.frankvangerwen.nl/VRO%202006.html
  • http://www.knmv.nl/default.asp?id=37

Reageer op het artikel "VRO Training voor de motor"

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 29-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!