InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Harley Davidson V-twin motor

Harley Davidson V-twin motor

Harley Davidson V-twin motor De Harley Davidson V-twin motor bestaat een eeuw. Harley Davidson is het oudste motormerk ter wereld, legendarisch en karakteristiek. Het is verreweg de beroemdste motor en heeft een hele schare fans achter zich. Toch rijdt de Harley Davidson al een eeuw met hetzelfde basisontwerp rond. Daarom is een Harley Davidson ook voor leken en motorhaters direct te herkennen. De traditionele gehoekte tweecilinder geeft het Amerikaanse merk een uniek karakter inclusief bijzonder motorgeluid.

Harley heeft altijd zijn karakter behouden

Een Harley verkoopt zichzelf. Harley Davidson heeft dan ook de Nederlandse importeur aan de kant gezet en verkoopt sinds enkele jaren zelf de motorfiesten in de Benelux. De thuisstad van de Harley Davidson is Milwaukee in Winsconsin. In 1909 kwam de Harley (5-D) op de markt en het prijskaartje dat er aan hing was 325 euro. Voor dat bedrag had je een gemotoriseerd rijwiel met terugtraprem, comfortabel zadel, een breed toerstuur en V-twin motor. De riemaandrijving zat achter het achterwiel. De 100 jaar oude Harley is nog altijd verbazingwekkend kras en heeft veel van zijn karakter behouden, ondanks dat er technisch gezien veel veranderd is. De terugtraprem werd vervangen door krachtige schijfremmen met ABS.

Ultra Classic Electra Glide

Behoud van de traditie zit diep in de genen van de Harley Davidson. 100 jaar na lancering is Harley Davidson met nieuw ontwikkelde toermachines op de markt gekomen, maar zelfs de kenner moet goed kijken om het nieuwe hieraan te ontdekken. Het meest uitgebreide toeringmodel is de Ultra Classic Electra Glide, met bagagekoffers, kappen voor de benen, treeplanken, beschermende gestroomlijnde kuip, grote spatborden, riant duozadel voor twee personen plus zware V-twin motorblok met uitstekende uitlaten. Maar kan de Ultra Classic Electra Glide uitgerust zijn met cruisecontrol, navigatiesysteem en XM satellietradio met luidsprekers.

Indrukwekkend en comfortabel

De Harley heeft een 1,6 liter twee cilinderblok die moderner is geworden. Wanneer je op de startknop drukt komt er een mechanische klap die aandoet als het geluid alsof de drijfstang breekt. Een luide bonk is hoorbaar wanneer je schakelt naar de eerste versnelling. Het schudden van het lopende motorblok die stationair draait is karakteristiek voor de Harley. Maar schudden onder het rijden is goed te beperken door extra grote ophangrubbers, waardoor je ontspannen en comfortabel rondrijd.

Solide

Een snelheid van circa 120 kilometer past het beste bij de zware motor, wat nooit anders geweest is. De Ultra weegt 413 kilo maar laat zich heel goed mennen, wanneer hij op gang is. Wanneer hij niet op gang is, is extra bodybuilden geen overbodige luxe. De Ultra moet niet teveel overhellen. Onder het rijden voelt alles solide aan, door een compleet nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte frame. Voor extra comfort wordt gezorgd door de luchtvering die instelbaar is. Het motorblok laat een herkenbare V-twin roffel horen. Het aantal PK is onbekend, maar volgens zeggen van Harley Davidson 'voldoende.' Een gezinsauto heeft waarschijnlijk niet meer trekkracht dan de Harley Davidson. De Ultra Classic Electra Glide is er vanaf zo'n 30.000 euro, versies als de Road King zijn er vanaf 23.000 euro. Gelukkig zijn Harleys ook te huur.
Gerelateerde artikelen
Harley Davidson motor kopen?Harley Davidson motor kopen?Harley Davidson is een Amerikaans motormerk wat wereldberoemd is geworden. Voor echte motor liefhebbers is de Harley Dav…
Harley DavidsonHarley DavidsonHet bekendste motormerk ter wereld is Harley Davidson. Dit is niet alleen een motor, maar het is een manier van leven.
De geschiedenis van het merk Harley-DavidsonDe geschiedenis van het merk Harley-DavidsonIedereen heeft wel eens gehoord van het motormerk Harley Davidson. Harley Davidson staat bekend als een echte legende on…
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Van garagebedrijven tot giganten van de industrieVan garagebedrijven tot giganten van de industrieVoor veel startende bedrijven, begint het bij het vinden van een verkoopruimte of productielocatie. Toch zijn er verschi…

Reageer op het artikel "Harley Davidson V-twin motor"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!