Kawasaki Vulcan chopper: icoon onder de toermotors
De Kawasaki Vulcan 750 Twin was de eerste toermotor van Kawasaki met V-twin motor die in 1984 wereldwijd werd geïntroduceerd. De motor kenmerkt zich door haar karakteristieke chopperstijl welke ruim 22 jaar onveranderd is gebleven. De Kawasaki Vulcan is een populaire en betaalbare toermotor. Bijna alle modellen zijn echte oerdegelijke choppers. De populariteit en daarmee ook de vraag stijgt naarmate de oudere modellen schaars worden. Bij een oude motor is het handig als er over technische gegevens beschikt kan worden voor onderhoud. Bij de meeste oude modellen ontbreken vaak ook de werkplaatshandboeken maar, die op internet nog wel verkrijgbaar zijn. Ook mede dankzij de inzet van de Kawasaki Vulcan Owners club kunnen er nog onderdelen en boeken worden aangeschaft. Hierdoor blijft dit type toermotor als een icoon een mooie blikvanger op de weg.
Productie geschiedenis van de Kawasaki Vulcan
De VN750, beter bekend als de Vulcan 750, is een 750cc-motor in cruiser-stijl. Cruiser is voor Nederlandse begrippen gewoon
Chopper of
toermotor. De motor is door Kawasaki geproduceerd vanaf 1985 tot 2006. De Vulcan 750 was de eerste cruiser van Kawasaki met de eerste
V-twin motor. Oorspronkelijk werd de Kawasaki Vulcan aan de
Verenigde staten geleverd met een cillinderinhoud van 699 cc. Vanaf 1986 werd ook het Amerikaanse model geleverd met een 750cc-motor. In 2006 is de productie van de Vulcan 750 helemaal stop gezet. Tijdens het hele productieproces is het model nauwelijks veranderd.
Motoren uit Amerika: De Kawasaki Vulcan chopper uit de Verenigde Staten
Europese motorrijders hebben een grote passie voor motoren uit Amerika. Voor de Kawasaki Vulcan was er echter een beperking opgelegd. Kawasaki begon in 1985 de 750 cc-klasse Vulcan wereldwijd te introduceren. Als gevolg van beperkingen in de
Verenigde Staten op de invoer van
Japanse motorfietsen met meer dan 700 cc, werd het Amerikaanse model beperkt tot 699 cc. In 1986 werd de beperking opgeheven en alle motoren van toen, tot de productie in 2006 werd stop gezet.
Typen Vulcan motoren
De Kawasaki Vulcan heeft verschillende typen motoren die elk een eigen serie hebben.
- 400-serie
- 500-serie
- 750-serie
- 800-serie
- 900-serie
- 1500-serie
- 1600-serie
- 1700-serie
- 2000-serie
Algemene technische gegevens van de Kawasaki Vulcan chopper en V-Twinmotor
Tijdens de 22 jaar durende productielijn is de Vulcan grotendeels onveranderd gebleven. Er waren soms slechts wat kleine aanpassingen aan de onderdelen en verschillende kleurstellingen. De Vulcan 750 was uniek in zijn klasse. Vooral de aandrijving met de betrouwbare cardanas was meestal te vinden op de grotere modellen. De motor onderscheidde zich ook door een vloeistofgekoelde
DOHC* V-twin motor. Dit motorblok produceert ruim 60 pk en een 34 ft-lbs koppel tijdens het grootste deel van het toerentalbereik.
* Double OverHead Camshaft
Werkplaatshandboek voor de Kawasaki Vulcan
Het bezit van een oldtimer motorfiets vraagt ook onderhoud. Het is handig om over een boekwerk te beschikken waarin de technische gegevens en tips voor onderhoud staan. Via verschillende aanbieders op internet zijn er nog werkplaats handboeken voor de Kawasaki Vulcan te koop. Bij de aanschaf van een tweedehands Vulcan zit er niet altijd een werkplaatshandboek bij. Wanneer je zelf wilt gaan sleutelen aan de motor is het zeker een aanrader om zo'n handboek aan te schaffen. Het is een goede investering voor je eigen kennis en ook bij verkoop zal het de waarde van de motor ten goede komen. Vooral bij het verhelpen van de kwaaltjes van de Vulcan is er een goede beschrijving nodig en is het belangrijk om volgens fabrieksgegevens de verschillende onderdelen af te stellen.
Kwaaltjes van de Kawasaki Vulcan
De Vulcan is een chopper van een redelijk goede 'Japanse' technische kwaliteit. Wanneer de chopper wat op leeftijd is kunnen er echter wat 'kwaaltjes' de kop op steken. Door slijtage van de
distributiekettingspanners kan er een tik hoorbaar worden. De tik kan op zich geen kwaad maar het is wel aan te raden om er wat aan te doen. Meestal is het op te lossen door de
distributiekettingen inclusief de spanners te vervangen. Op zich is dit geen moeilijke of dure klus.
Kawasaki Vulcan Owners Club Nederland voor de oldtimer
In Nederland is er ook een speciale
Vulcan Club. De club is in 1993 opgericht door een aantal enthousiaste Kwasaki Vulcanrijders. Iedereen met een Kawasakichopper kan lid worden.
Toermotorclub lidmaatschap
Volgens de club zijn Kawasaki chopper rijders dun gezaaid. De club is dus zeer exclusief. Het lidmaatschap van de club staat open voor alle berijders van alle typen Kawasaki Vulcans. De club promoot door middel van haar activiteiten met de leden het rijden op een toermotor.
Wegenbelastingvrije toermotor als oldtimer
Net zoals de wegenbelastingvrije auto's zijn ook de
oldtimer motorfietsen populair. De prijzen van de 'oldies' onder de motoren stijgen ook gestaag. Mocht je een belastingvrije Kawasaki Vulcan op de kop tikken is het goed om op dat 'kwaaltje' te letten of de verkoper vragen of het al eens vervangen is. Op internet worden er nog regelmatig mooie belastingvrije Vulcan's aangeboden. Mocht je in het bezit komen van zo'n mooi 'oldtimertje' dan kun je er nog jarenlang rijplezier van hebben.