Gevallen met de motorfiets? Til hem zelf weer overeind
Iedereen kan zijn motorfiets weer overeind krijgen als hij is gevallen. Zonder hulp. Ook een motorfiets van 250 kilo. Met de juiste techniek lukt het.
Vallen met je motor
Heb je wel eens je motor stilgezet met één wiel op een drempel? Of ben je bij het stoplicht wel eens uitgegleden? Het overkomt de beste motorrijders dat ze vallen met hun motorfiets, met alle lakschade vandien. Maar niet iedere motorrijder kent de truc waarmee je je motor direct weer rechtop krijgt.
Valbeugels
Men zegt wel eens dat de voorbereiding het halve werk is. In dit geval is de voorbereiding bijna het hele werk. Een motorfiets met valbeugels is beter overeind te krijgen dan een motorfiets zonder valbeugels. Ook zijn het dan vaak de valbeugels die de schade oplopen en niet je dure lak.
Versnelling en zijstandaard
Je motorfiets ligt op de grond. Nu is het zaak om de motor in de eerste versnelling te krijgen. Stond hij daar al in? Heel goed. Zo niet, dan moet je proberen bij de versnellingspook te komen om hem in z´n één te krijgen. Bij veel motorfietsen hoef je daarvoor niet per sé de koppeling in te knijpen. Daarnaast is het handig om je zijstandaard uit te klappen in geval de motorfiets na je til-actie doorvalt naar de andere kant.
Kantelen en vastpakken
We gaan nu het stuur zo draaien dat het wiel naar de grond wijst. Daarvoor moet je het stuur iets van de grond tillen, maar je zal merken dat dat wel gaat omdat de motorfiets kan kantelen over de valbeugels. Zorg ervoor dat het handvat van het stuur zo dicht mogelijk langs de motorfiets loopt. Hou de motorfiets omhoog gekanteld zodat de wielen de grond raken, hou met één hand dat handvat vast en ga met je rug tegen de buddyseat van de motorfiets staan. Zoek nu met je andere hand een stevige houvast aan de achterkant, zoals een beugel of de onderrand van je buddyseat. Je beide armen moeten zo dicht mogelijk langs je lichaam lopen en je moet een goede grip hebben.
Tillen
Nu gaan we tillen. Druk je billen stevig tegen de buddyseat aan met je benen niet verder gebogen dan in een rechte hoek. Je benen moeten zo min mogelijk gebogen zijn. Dat kan omdat je motorfiets al enigszins omhoog gekanteld is. Gebruik je armen om niet van de buddy af te glijden. Druk nu met je benen je buddyseat omhoog. Geloof me, dat kan je, zelfs ongetraind. Je beenspieren zijn de grootste spieren van je lichaam. Je tilt niet met je rug en ook niet met je armen. Het zit hem allemaal in de techniek.
Voor je het weet is je motorfiets weer overeind. Omdat je motorfiets in zijn versnelling staat, rolt hij niet weg als hij rechtop staat. Hopelijk is je motorfiets niet al te erg beschadigd. Veel rijplezier!