Het onderhoud van de motorfiets in een notendop

Nadat het motorrijbewijs is behaald gaan veel mensen meteen over op het kopen van een motorfiets. Wat vaak niet beseft wordt is dat het onderhoud van zo'n motorfiets een belangrijk aspect is van het motorrijden. Hieronder staat in het kort beschreven wat de belangrijkste onderdelen zijn die in het onderhoud voorkomen en wat de achterliggende gedachte ervan is.

Banden en bandenspanning

De banden zijn samen met de remmen één van de belangrijkste onderdelen van een motorfiets. Ze zijn namelijk het enige contact tussen de motor en de weg. Vaak is het oppervlak van de band wat de weg raakt niet meer dan een aantal centimeter. Het is daarom van cruciaal belang dat de banden vaak gecontroleerd/op tijd vervangen worden en de bandenspanning vóór iedere rit wordt gecontroleerd.De juiste bandenspanning wordt opgegeven door de fabrikant. Voor een optimale werking van de banden is het belangrijk dat de banden altijd onder de aangegeven spanning staan. Dit zorgt namelijk voor een betere wegligging, kortere remweg en een langere levensduur van de banden.

Om de banden in optimale conditie te houden is het allereerst belangrijk de band te controleren op oneffenheden zoals spijkers, stukjes glas e.d.

Op de tweede plaats dient de profieldiepte van de band gecontroleerd te worden. Volgens de wet in Nederland moet de profieldiepte van een motorband minimaal 1 mm diepte bedragen. In praktijk zal echter de band veel eerder aan vervanging toe zijn. Vaak wordt op de band zelf een indicatie aangegeven d.m.v. een "afslijtrubbertje". Dit is meestal een goed referentiepunt om te bepalen of de band aan vervanging toe is.

Remmen

De remmen zorgen voor een gecontroleerde verlaging van de opgebouwde snelheid. Dit onderdeel is dus van levensbelang en doet qua belangrijkheid niet onder voor de banden. Zorg altijd voor een goede werking van de remmen.

Bij hydraulisch bediende schijfremmen is het belangrijk voor de rit te controleren of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit. Is dit niet geval dan kan dit wijzen op een versleten remblokken en/of een lek remsysteem. Dit kun je ook opmerken en testen door de handremmen aan te drukken en te kijken of deze sponzig aanvoelen. Is dit het geval dan moet het remsysteem gecontroleerd worden en/of bijgevuld.

Bij trommelremmen moeten de controlepunten op de trommel en het bewegende deel voldoende afstand hebben bij het gebruiken van de rem.

Accu

De accu voorziet de motorfiets van stroom en is onmisbaar bij het normaal functioneren van de motorfiets en moet regelmatig gecontroleerd worden. Hierbij is het belangrijk dat de hoeveelheid accuvloeistof zich tussen het minimum- en maximumstreepje bevinden. Bij lekkage dient de accu direct vervangen te worden.

Als de accu voor langere periode niet gebruikt wordt is het aan te raden deze opgeladen te houden met behulp van een druppellader. Deze lader zorgt ervoor dat de accu zijn optimale prestaties behoudt.

Verlichting

Goede verlichting zorgt ervoor dat je (eerder) gezien wordt door andere weggebruikers. Zowel in het donker als overdag is het belangrijk de juiste verlichting te voeren.

Controleer alle verlichting (groot-, dim-, voor-, achter-, knipper- en remlicht) op een juiste werking. Zorg voor een reservelampje/zekering om in geval van uitval deze direct te kunnen vervangen.

Olie

Olie zorgt ervoor dat het motorblok wordt gekoeld, schoon wordt gehouden en gesmeerd. Met het op tijd verversen van de motorolie kun je voorkomen dat de motor "vastloopt", het motorblok vervuilt en/of het motorblok minder soepel loopt. Ook de levensduur van een motorblok is grotendeels bepaald door de frequentie van de olievervanging.

Allereerst is het belangrijk goed bij te houden wanneer de olie is vervangen. In veel gevallen dient de olie (let op; dit is een gemiddelde) iedere 6000 km/ieder jaar vervangen dienen te worden. Zeker bij oudere motoren zal de olie vaker ververst moeten worden dan bij nieuwe(re) motoren.
Het oliepeil dient regelmatig gecontroleerd te worden. Dit kan op 2 manieren; bij oudere motorfietsen is dit vaak te checken d.m.v. de oliepijlstok. Hierop is een minimum en een maximum aangegeven. Het peil moet tussen deze twee waardes liggen. Het meest ideale peil zit op 3 kwart van het minimum. Zorg ervoor dat het peilstokje is afgeveegd alvorens het peil af te lezen. Hierdoor kan namelijk een foutieve waarde worden afgelezen.

Op moderne motorfietsen kan het oliepeil via een kijkglaasje worden afgelezen. Hierbij geldt dat de waarde halverwege het glaasje moeten liggen. Het is belangrijk dat de motor goed recht staat om te voorkomen er foutieve waarde wordt afgelezen.

Ketting en cardan

In veel gevallen worden motoren voorzien van een kettingaandrijving. Zeker bij snellere (sport) motoren is dit nodig vanwege de hoge krachten die vrij komen.

In sommige gevallen (vaak choppers en naked bikes) wordt er een cardanaandrijving gebruikt. Dit is een riem i.p.v. een ketting. Groot voordeel van een cardanaandrijving ten opzichte van een ketting is dat deze vrijwel onderhoudsvrij is. Het enige wat gecontroleerd kan worden is op evt. lekkages van de as.

Een ketting is een onderdeel waar veel krachten op vrij komen. Het is daarom belangrijk dat deze vaak en goed gesmeerd wordt. Iedere 300 km is niet ongewoon en zeker bij regen is het belangrijk dat dit regelmatig gebeurd. De spanning van een ketting bepaalt grotendeels de levensduur van de ketting. De speling van de ketting moet ong. 2,5 cm zijn. Dit is eenvoudig te meten in het midden van het lange stuk van de ketting.

Koelvloeistof

Koelvloeistof zorgt ervoor dat de motor -met uitzondering van luchtgekoelde motoren (in veel gevallen de wat oudere modellen)- via vloeistof wordt gekoeld. De koelvloeistof kan gecontroleerd worden via de gradenmeter in het reservoir.
Draai nooit de dop van het reservoir of expansievat in één keer eraf als de motor nog warm is. Soms staat de vloeistof onder druk en kunnen hete (kokende) gassen ernstige brandwonden veroorzaken.

Tot Slot

Iedere motor is anders en heeft verschillende vormen van "aandacht" nodig. Het is handig om een werkplaatshandboek van het juiste type motor aan te schaffen. Hierin staan alle punten die voor de desbetreffende motor van belang zijn. Zeker het periodieke onderhoud is met behulp van zo'n werkplaatshandboek goed zelf uit te voeren.
© 2011 - 2024 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Gevallen met de motorfiets? Til hem zelf weer overeindGevallen met de motorfiets? Til hem zelf weer overeindIedereen kan zijn motorfiets weer overeind krijgen als hij is gevallen. Zonder hulp. Ook een motorfiets van 250 kilo. Me…
Handige tips voor veilig motorrijdenHandige tips voor veilig motorrijdenDe verkoop van de motorfiets zit al een aantal jaren in de lift, meer mensen gebruiken dit vervoersmiddel voor het werk…
5 tips bij de aankoop van een tweedehandse motorfietsDe aankoop van een tweedehandse motorfiets zit al jaren in de lift. Handig voor woon werk verkeer en goedkoper dan een n…
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…

Aankoophulp bij het kopen van een snorscooterEen snorscooter kopen lijkt makkelijk zat. Er zijn echter toch nog wel wat zaken om te overwegen wanneer u op het punt s…
Honda ST1100 Pan European kopenDe Honda ST1100 Pan European is een zeer comfortabele toermotor. Deze motor heeft sinds zijn introductie een legendarisc…
Letterlijk (6 artikelen)
Gepubliceerd: 21-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.