Honda ST1100 Pan European kopen

De Honda ST1100 Pan European is een zeer comfortabele toermotor. Deze motor heeft sinds zijn introductie een legendarisch goede betrouwbaarheid opgebouwd. Het verwondert daarom niet dat de ST1100 tot de weinige motoren behoort, die ook met zeer hoge kilometerstanden nog relatief goed te verkopen zijn. Goed onderhouden exemplaren kunnen zonder grote problemen 320.000 km halen. Gezocht zijn vooral de vanaf 1996 aangeboden modellen met CBS/ABS/TCS.

Model overzicht

Tussen 1990 en 2001 verkocht Honda 8.373 exemplaren van de ST1100. Maar ook na het verschijnen van de ST1300 in 2002 noteerde de ST1100 tot eind 2003 nog 125 nieuwe kentekenbewijzen. Tot 1993 waren de motoren nog niet standaard voorzien van ABS en traction control.

Model kroniek

  • 1990: invoering van het model.
  • 1991: een temperatuur stabieler kunststof afdekking voor het opbergvak in het linker kuipdeel.
  • 1992: meerprijs ABS en traction control (TCS), ander rechterzijdeksel, andere buddyseat en andere stuurpositie.
  • 1992: werkplaatsaanwijzing voor het inkorten en nieuw aanleggen van de motorontluchtingsslang.
  • 1993: standaard ABS en traction control (TCS).
  • 1995: terugroep aktie voor het omwisselen van de sensor die de ontsteking uitschakelt bij een ongeval, van de tussen 1990 en 1993 gebouwde motoren met de volgende framenummers: SC262000001 tot SC262301643 (standaard uitvoering) en SC26-420001 tot SC26-4201066 (ABS/TCS uitvoering).
  • 1996 opwaardering ABS/TCS met gecombineerd remsysteem (CBS) voor en achter met 3 remzuigers, kleinere remschijven (Ø 296: mm), dikkere voorvork (Ø 43 mm), bredere voorband (120/70-18) en sterkere dynamo.
  • 1999: speciaal model in goud metallic vanwege het 50 jarig bestaan van Honda.
  • 2001: laatste officiële verkoopjaar van de ST1100.
  • 2002: invoering van de ST1300 Pan European.

Aankoop van een Honda ST1100

Er zijn voor de ST1100 geen echte zwakke punten bekend, zodat de bezichtiging van de motor zich meestal tot de algehele conditie kan beperken. Zeker als het aan te kopen exemplaar regelmatig zijn beurten gehad heeft, dan zullen er zelfs bij zeer hoge kilometerstanden geen mechanische problemen optreden. Het V4 motorblok heeft een hele lange levensduur.

Hier volgen enkele punten waarop in ieder geval gelet moet worden:
  • Bij de eerste modellen kan het geen kwaad om de distributieriem en de spanrollen te controleren ook al is de voorgeschreven 100.000 km nog niet bereikt.
  • Bij een model van voor 1994 opletten of de sensor vervangen is die de ontsteking uitschakelt bij een ongeval.
  • Kijk bij een model van voor 1993 of de motorontluchtingsslang ingekort en omgelegd is om knikken te voorkomen.
  • Controleer of de talrijke kunststof delen in goede conditie zijn, want vervanging is heel duur.
  • Kijk bij een ABS model of de ABS goed werkt. Als dit niet het geval is dan kunnen de zeer dure sensors defect zijn.
  • Controleer de achtervork goed op roest. Deze kan vooral bij veel in de regen en pekel rijden gaan roesten.
  • Hetzelfde geldt voor de uitlaatverdeelpot en de uitlaatdelen daar in de buurt.
  • Aangezien het ondoenlijk is om bij een bezichtiging de achtervork en de uitlaten te demonteren, is de conditie van de middenbok een hele goede graadmeter, omdat deze dicht in de buurt van deze beide onderdelen zit.
  • Verwijder de 2 grijze kunststof kapjes aan de kuip onderzijden. Beschadiging van de steun duidt op zijdelings vallen.

Belangrijkste specificaties

  • Gewicht: droog 287 kg (standaard model) en 299 kg (CBS/ABS/TCS model).
  • Benzine: Euro 95 loodvrij.
  • Benzinetank: inhoud 28 liter.
  • Motorblok: V-4 1.085 cc.
  • PK's: 100.
  • Voorband: 110/80-18 (standaard model) en 120/70-18 (CBS/ABS/TCS model).
  • Achterband: 160/70-17.
  • Versnellingen: 5.
© 2011 - 2024 Harm-derk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De historie van HondaDe historie van HondaOp 24 september 1948 richtte de Japanner Soichiro Honda het bedrijf Honda (voluit Honda Giken Kogyo Kabushika) op. Het b…
Honda Fireblade: Prijzen en kooptipsHonda Fireblade: Prijzen en kooptipsEén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde di…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…

Het onderhoud van de motorfiets in een notendopNadat het motorrijbewijs is behaald gaan veel mensen meteen over op het kopen van een motorfiets. Wat vaak niet beseft w…
Alles over je 4takt dax brommerVeel jongeren hebben tegenwoordig een bromfiets. Meer bepaalt een dax of een andere 4-takt. Toch weten velen niet hoe ze…
Bronnen en referenties
  • www.motorradonline.de
  • www.pan-europe.utvinternet.ie/guides/buy.htm
  • www.st-pan-european.nl
  • Eigen ervaring
Harm-derk (3 artikelen)
Laatste update: 23-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.