InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijd

Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijd

Velen kunnen ook op hoge leeftijd nog heel goed aan het verkeer deelnemen. Maar soms zijn de gebreken van ouderen te groot om nog veilig te kunnen rijden. Beter is dan om naar alternatieve manieren van vervoer te zoeken en de auto te laten staan. Achter het stuur op hoge leeftijd vergt veel van het soms verminderd vermogen om zich goed op het verkeer te kunnen concentreren en ook de reactiesnelheid is van ouderen trager dan van jongeren. Voor ouderen is het ook verstandig om de kennis en vaardigheid eens op te frissen door een rijvaardigheidstraining onder leiding van een rij-instructeur.

Aanpassingen en wat niet te doen

Degenen die nog wel veilig kunnen rijden passen zich meestal in hun rijgedrag aan door bijvoorbeeld niet meer in de drukke spits te rijden. Andere aanpassingen zijn niet meer in het donker te rijden, drukke wegen te vermijden en ruimere afstand te houden. Ook kan het luisteren naar medepassagiers of naar radio-uitzendingen afleiden en de mobiele telefoon kan beslist beter op de uitstand staan.

Gebruik van navigatiesysteem is rustgevend

Ouderen doen er goed aan om altijd gebruik te maken van een navigatiesysteem. Zelfs op bekende routes kan een navigatiesysteem veel voordeel opleveren. Een simpel voorbeeld is het aangeven van de afstand tot een bepaalde afslag waaruit kan worden afgeleid of inhalen nog zinvol en haalbaar is. Ook is het rijden met diverse informatie van een navigatiesysteem vaak rustgevend al was het alleen al om niet te hoeven denken: Hoe was dit of dat ook alweer op die kruising of met die afstand of afslag enz.

Technische hulpmiddelen voor ouderen achter het stuur

Verder zijn diverse hulpmiddelen in moderne auto’s vooral geschikt voor ouderen die minder beweeglijk zijn door (lichte) nekklachten of rugklachten die het rijden als zodanig niet in de weg staan maar problemen kunnen opleveren bij bijzondere verrichtingen. Tot die verrichtingen behoren onder meer inparkeren waarbij elektronische waarschuwingen zeer nuttig kunnen zijn. Maar ook een simpel extra spiegeltje kan veel gemak opleveren.

Verplichte keuring vanaf zeventigste jaar

Ouderen willen graag zo lang mogelijk mobiel blijven om aan de maatschappij te kunnen deelnemen en om sociale contacten zoals familiebezoek te onderhouden of gewoon om de dagelijkse boodschappen te kunnen doen. Als ouderen voldoende rekening houden met de eventuele gebreken of bijvoorbeeld medicijngebruik kunnen ze vaak nog prima aan het verkeer deelnemen en dat tot hoge leeftijd volhouden. Zij kunnen zich daarbij gesteund weten door de verplichte keuring vanaf het zeventigste jaar die noodzakelijk is voor het verlengen van het rijbewijs. Immers, die keuring, die om de vijf jaar plaatsvindt, geeft aan dat er geen zodanige gebreken zijn waardoor het rijden niet meer veilig kan gebeuren.

Lichamelijk en geestelijk onderzoek

De keuring vanaf zeventig jaar houdt een onderzoek in op lichamelijk en geestelijk gebied. Een standaardonderdeel is ook een test op suikerziekte en het gezichtsvermogen wordt gecontroleerd. Hoewel de keuring om de vijf jaar wordt herhaald is het uiteraard de verantwoordelijkheid van de oudere automobilist zelf om bij tussentijdse achteruitgang zowel figuurlijk als letterlijk op de rem te trappen.

Kennis en vaardigheid opfrissen

Niet alleen voor de eigen veiligheid maar zeker ook voor de veiligheid van de medeweggebruikers is het heel verstandig dat ouderen gebruik maken van de mogelijkheid hun kennis en vaardigheid op te frissen. Die mogelijkheid is er bijvoorbeeld door een vrijblijvende rijvaardigheidstraining die bestaat uit een rit onder leiding van een rij-instructeur. Tijdens de rit wordt door de rij-instructeur ook aandacht gegeven aan de theorie van de verkeersregels. Dergelijke trainingen worden georganiseerd door lokale VVN-organisaties (Veilig Verkeer Nederland), rijschoolhouders en ouderenorganisaties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gawijsopweg.nl

Reageer op het artikel "Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijd"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Ouderen
Schrijf mee!