InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende Knipperlichten

Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende Knipperlichten

Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende Knipperlichten Gevarendriehoek in de auto. In Nederland is het niet verplicht een gevarendriehoek in de auto te hebben en / of de gevarendriehoek te plaatsen als u onverwacht stil komt te staan op de openbare weg en een obstakel of gevaar vormt voor de overige bestuurders. In de meeste gevallen zal het inschakelen van de waarschuwingslichten op de auto voldoende zijn. Het inschakelen van de waarschuwingslichten op de auto is wel verplicht als u met uw voertuig een obstakel vormt (of kan vormen) voor de overige bestuurders. In het buitenland kan een andere regelgeving bestaan. Zo moet er in België bijvoorbeeld wel altijd een ''gevaarsdriehoek'' geplaatst worden.

Gevarendriehoek Plaatsen

Alhoewel het plaatsen van een gevarendriehoek in Nederland dus niet verplicht is, mag dit uiteraard wel en kan het in sommige pechgevallen of noodgevallen wel noodzakelijk zijn een gevarendriehoek te plaatsen. Denk hierbij aan pech na een onoverzichtelijke bocht, of vlak na de top van een steile helling. In deze gevallen zal het voeren van de knipperende waarschuwingslichten op de auto onvoldoende zijn om naderende bestuurders te attenderen op het obstakel -en eventueel gevaar- dat u vormt. In situaties waar het zicht voor de overige bestuurders voldoende is, mag een keuze worden gemaakt tussen de gevarendriehoek of de waarschuwingslichten (alarmlichten) op de auto. Beide mag altijd.

Gevarendriehoek en Aanhangwagens

Als u stil komt te staan met een aanhangwagen dat een obstakel vormt op de openbare weg, zal u veelal wel een gevarendriehoek moeten plaatsen, omdat de aanhanger doorgaans losgekoppeld zal moeten worden van de auto om uw weg te kunnen vervolgen. Theoretisch betekent dit, dat de mogelijkheid zou kunnen bestaan dat u 2 gevarendriehoeken bij zich zal moeten hebben. Met beide voertuigen -zowel de auto als de aanhangwagen of caravan- kunt u apart van elkaar stil komen te staan, waarbij beide voertuigen een obstakel zouden kunnen vormen voor de overige bestuurders.

Gevarendriehoek - RVV 1990

Ten aanzien van de gevarendriehoek is in de Wegenverkeerswet (RVV) het volgende geregeld:

Artikel 58

  1. Stilstaande motorvoertuigen op meer dan twee wielen en aanhangwagens moeten worden aangeduid door een gevarendriehoek, indien het voertuig een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt.
  2. De gevarendriehoek moet goed zichtbaar op de weg worden geplaatst op een afstand van ongeveer 30 meter van het voertuig en in de richting van het verkeer waarvoor het voertuig gevaar oplevert.
  3. Het eerste lid geldt niet wanneer knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd.
Verder geldt dat de gevarendriehoek goed zichtbaar op de weg plaatst moet worden, in de richting van het aankomend verkeer waarvoor uw voertuig een obstakel vormt of gevaar oplevert.

Artikel 5 – Kapstokartikel

Ook kan artikel 5 van de Wegenverkeerswet van toepassing zijn bij onjuist handelen als u stil komt te staan op de openbare weg en een obstakel vormt.
Artikel 5, ook wel Kapstokartikel genoemd stelt:
”Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd”.

Gevarendriehoek in België

Voor België geldt de verplichting om de gevarendriehoek (gevaarsdriehoek) te plaatsen wel, al dan niet met extra signalering van de waarschuwingsverlichting (signalisatiemiddelen) op het voertuig.
Tevens mag een draagbaar oranjegeel knipperlicht geplaatst worden.
De gevarendriehoek wordt geplaatst:
  • op gewone wegen: op een afstand van plusminus 30 meter
  • op autosnelwegen: op een afstand van plusminus 100 meter
In beide gevallen moet de gevarendriehoek / gevaarsdriehoek op een afstand van plusminus 50 meter door de naderende bestuurders al zichtbaar zijn.

Verder bent u verplicht in België in de auto te hebben:
  • een gevaarsdriehoek
  • één of twee blustoestellen
  • een verbandkist of verbandetui

Gevarendriehoek buiten Nederland en België

In veel andere landen kan het wel verplicht zijn een gevarendriehoek in de auto te hebben. Mocht u met de auto naar het buitenland willen reizen, dan kan het raadzaam zijn contact op te nemen met het verkeersbureau of bevoegde instantie van het betreffende land voor de juiste regelgeving met betrekking tot het plaatsen van een gevarendriehoek.
© 2012 - 2017 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verplicht bij de wet: toebehoren materialen in de autoVerplicht bij de wet: toebehoren materialen in de autoEr zijn een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of tasje, een v…
Met de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenMet de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenAls je met de auto naar het buitenland gaat, zijn er per land verschillende verkeersregels die afwijken van de onze. Daa…
Verwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband! Het kan iedereen die auto rijdt wel eens overkomen; pech door een lekke autoband. Da…
Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardRijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardControlelampjes en symbolen op het dashboard als onderdeel van de voertuigkennis . De controlelampjes of waarschuwingsla…
Leaseauto mee op reis: de regelsLeaseauto mee op reis: de regelsDe leaseauto mee op vakantie of reis: mensen die een leaseauto hebben, hebben papieren bij zich die in het buitenland pr…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • RVV
  • Rijksoverheid
  • Wegcode

Reageer op het artikel "Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende Knipperlichten"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 04-07-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!