Een tweedehands motor aanschaffen

Een tweedehands motor aanschaffen Het aanschaffen van een tweedehands motor brengt een aantal risico’s met zich mee. Het is onbekend hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan en of er verborgen gebreken in zitten. Toch is het qua kosten vaak veel voordeliger dan bij de motorhandel, waar er vaak nog garantie op zit. Tips voor de aanschaf van een tweedehands motor zijn daarom altijd mooi meegenomen.

Gestolen motor?

Het eerste en belangrijkste van alle kooptips is om de papieren van de motor te controleren. Het kan gaan om een gestolen motor, dus kijk goed naar de kenmerken in de papieren en op de motor zelf (chassisnummer staat op het frame). Daarnaast kan het zeker geen kwaad om de identiteit van de verkopende partij ook goed vast te stellen. Voor de volledigheid is het zaak om aan de verkopende partij te vragen om verzekeringsgegevens te overleggen: bij een gestolen motor zal hij dit niet kunnen laten zien. Het risico bij de aanschaf van een gestolen motor is dat de politie deze in kan nemen, of dat het zelfs een aanklacht voor heling kan opleveren.

Optisch

Hoewel het natuurlijk sowieso belangrijk is om de optische staat te controleren, is het ook belangrijk om hierbij aandacht te schenken aan eventuele tekenen die erop kunnen wijzen dat de motor een ongeluk of schuiver heeft gehad. Hoewel dit niet altijd wat wilt zeggen (een kleine schuiver kan qua constructie van de motor niet zoveel kwaad), kan dit wel een teken geven om extra op te letten bij de rijeigenschappen van de motor. Daarnaast is het natuurlijk een handig middel om nog iets extra’s van de prijs af te halen. Verborgen schade geeft wel vaak een slechte indicatie: nieuwe kappen die iets in kleur verschillen, stickers die in kleur verschillen, krassen op het frame en overgespoten delen kunnen allemaal wijzen op een ernstigere botsing.

Proefrit

Tijdens de proefrit op de motor zijn er ook een aantal handelingen die plaats dienen te vinden. Rij eens een stukje zonder handen, zorg dat je in alle versnellingen hebt gereden en geschakeld en wissel rustig rijden af met hard optrekken.
Hierbij is het zaak om goed te letten op aparte geluiden, zoals rateltjes of schokken in het rijgedrag of het frame zelf. Mocht het bijvoorbeeld lijken alsof er steeds tikjes door de voetsteun doorgegeven worden, kan dit betekenen dat de ketting of kettingspanning niet meer goed is.

Na de proefrit kan de motor, als deze een middenbok heeft, eens op de bok gezet worden. Zorg dat het achterwiel van de grond af, laat de motor aan en laat het achterwiel ronddraaien door lichtjes gas te geven. Let nu goed op bijvoorbeeld olielekkages.

Technisch

Zet de motor weer uit, en controleer de kettingspanning en kettingslijtage, banden en motorolie. Bij de banden is het niet alleen zaak om te kijken hoever deze versleten zijn, maar ook hoe: onregelmatige slijtage kan op een schademotor met een krom frame wijzen. Als de ketting te slap staat wijst dit vaak op een motor waar slecht onderhoud aan gedaan is, als de ketting versleten is betekent dit meteen weer nieuwe kosten aan de motor. Mocht de ketting trouwens helemaal droog zijn, is dit een slecht teken: het getuigd niet van goed onderhoud. Vraag ook naar de papieren van onderhoudswerkzaamheden en zaken zoals wanneer de olie bijvoorbeeld voor het laatst ververst is. Bij het controleren van het peil van de motorolie dient ook gekeken te worden naar de staat van de olie: als deze qua kleur en vorm te stroperig en donker is geeft dit een slecht signaal af. Daarnaast kan het voorkomen dat er metaalschilfers in de olie zitten: ook dit geeft een slecht voorteken. De rest van het blok dient droog te zijn.

Zet daarna het stuur recht en ga recht achter de motor zitten: kijk nu of de wielen op één rechte lijn zitten, zo niet kan het frame krom zijn. Ga daarna weer op de motor zitten en druk de veringen in, kijk of deze gelijkmatig bewegen. Daarnaast is het alleen nog zaak om de elektronica te controleren. Controleer eventuele uitslag bij de accu, controleer of er niet geknutseld is aan de bedrading en controleer of alle elektronische, functies het nog doen (zoals lampen e.d.)
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsSportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsEen mooie tweedehands sportmotor kost vaak een hoop geld. Toch zijn er diverse mooie zogenaamde racertjes te koop onder…
Honda Fireblade: Prijzen en kooptipsHonda Fireblade: Prijzen en kooptipsEén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde di…
Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Het kopen van een motor sluit aan bij je lifestyle en is niet iets dat je zomaar doet zonder er goed over na te denken.…
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…

Alles over je 4takt dax brommerVeel jongeren hebben tegenwoordig een bromfiets. Meer bepaalt een dax of een andere 4-takt. Toch weten velen niet hoe ze…
Tips voor de aanschaf van een brommerIn Nederland zijn brommers nog altijd populair, vooral onder jongeren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen scooters en b…
Polkozic (439 artikelen)
Laatste update: 01-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.