Bugatti Veyron een legende?
Bugatti Veyron is wel een hele bijzondere auto. Dit gaat over het ontstaan van de Bugatti Veron en zijn specialiteiten. Het merk Bugatti wat al bestaat sinds 1909 is altijd een auto geweest van luxe, kwaliteit en exclusiviteit en mag dan zich dan ook 1 van de top auto's van de wereld noemen.
In 1998 werd de naam Bugatti voor het luttele bedrag van 100 mark verkocht aan Volkswagen. De bedoeling van Volkswagen was om na de teleurstellende productie van de Bugatti EB 110 uit '93 eens te kijken of er nieuw leven in het merk te blazen was. Volkswagen kwam al snel met de ideeën voor de Bugatti Veyron 16:4. In 2000 begon Volkswagen met het ontwerpen en maken van een motorblok een W 16:4 motorblok met een totaal aantal pk's van wel 1001. Dit komt mede door de 4 turbo's die op het motorblok zijn aangebracht. Het motor blok bestaat uit 3500 onderdelen die is 5x meer als een normale personenauto. Je kunt het vergelijken met 2 V8 motorblokken die samengevoegd word tot 1 motorblok. De Bugatti Veyron beschikt over een 8 liter W motor16:4 met 4 turbo's en levert 736 kilowatt (1001 pk)bij 6000 toeren, de maximale koppel van 1.250 NM is tussen 2.200 en 5.500 toeren beschikbaar. Daarmee is er een topsnelheid van 407 km/h haalbaar. Ook heeft de Bugatti Veyron een 4 wiel aandrijving zo krijt de auto een betere wegligging en meer grip op de weg.
De koeling van de Bugatti Veyron
Voor een motor die zoveel hitte produceerde dat er bij de proef al brandproblemen waren, moest er een nieuw koelsysteem ontworpen worden. Het grootste probleem was dat de nieuwe motor van de Bugatti Veyron het niet met 1 radiator kon doen, dit was te weinig en zou ook de warmte niet kunnen afvoeren. Het ontwerp voor het nieuwe koelsysteem werd ook onder de naam van Volkswagen gemaakt. Het werd een systeem met 10 radiatoren, dit omdat de koelvloeistof veel sneller door het motorblok gepompt moet worden dan bij een normale auto, ongeveer 4 keer zo snel. Ook hier werd een nieuw ontwerp gemaakt van titanium en aluminium onderdelen om het geheel sterk te maken en om de warmte goed af te voeren. Per radiator doen ze ongeveer 15 uur over om deze te maken, alles wordt continue getest om geen fouten te maken ze worden onder druk gezet keer op keer.
De versnellingsbak
De versnellingsbak is een verhaal apart, dit is een echt stukje techniek. Het zijn eigenlijk 2 versnellingsbakken die in elkaar overlopen door de ontwerpers ook wel een dubbel Glutch genoemd, dit wil zeggen dat als je bijvoorbeeld in de 2 versnelling rijd staat de 3e versnelling al klaar staat waardoor je ontzettend snel kunt overschakelen dit gebeurt in een 4 honderdste van een seconde dit gebeurt sneller dan bij een Formule 1 auto. Verdere techniek wordt geheim gehouden zoals verwacht. Het vierwiel aangedreven auto heeft een 7-traps DSG versnellingsbak.
De remmen
De remmen van de Bugatti Veyron worden ontworpen door een bedrijf die ook de remmen maakt voor vliegtuigen zoals Boeing 747, De Bugatti Veyron W 16.4 heeft met koolstofvezel versterkte keramische remschijven, voor 400 mm groot en achter 380 mm. De temperatuur van de remschijven moeten dan ook een warmt aan kunnen van 1800 graden Fahrenheit (982 graden Celsius) deze worden gepolijst en getest want het zou fataal zijn als ze onder het remmen of met een noodstop zouden ontploffen.
De achter spoiler of Airbrake
Een ander stukje technologie is de achterspoiler van de Bugatti Veyron ook wel de Airbrake genoemd deze helpt de Bugatti af te remmen en laat de auto snel stilstaan. Het bedrijf dat deze spoiler maakt heet Heggemann en het bedrijf zit in Duitsland De spoiler word net zo gemaakt als bij het bouwen van een vliegtuig en bestaat uit verschillende lagen aluminium, alleen mensen met een achtergrond uit de vliegtuigbouw mogen hieraan werken, de spoiler wordt gemaakt van aluminium en carbon. Het maken van deze spoiler kost dan ook behoorlijk wat tijd,het duurt ongeveer 80 tot 90 uur om een spoiler te maken exclusief het maken van het frame en hydrolyse pompen. In de standaardinstelling blijft de achterspoiler ingeklapt of staat deze onder een hoek van 6 graden om extra koellucht naar de motor te geleiden. In 'handling' maakt de spoiler een hoek van 15 of 27 graden en in de 'top speed'-stand een hoek van 2 graden. Als de spoiler als remhulp fungeert, maakt deze een hoek van 55 of 27 graden. Het remmen gaat in feite sneller dan het optrekken de Bugatti Veyron trekt op van 0" naar 100" in 2.5 seconde maar staat stil van 100" naar 0" in 2.2 seconde dit dus in samenwerking tussen de remmen die van uitstekende kwaliteit zijn en de achterspoiler (Airbrake). De achterspoiler neemt ook bijna 70% van het remmen op zich dit wordt gedaan door een bepaalde techniek die werkt met sensors. M.T.S is het bedrijf wat dit product speciaal maakt voor Bugatti. Dit systeem werkt met licht en werkt als een soort sonar zodat, als hij moet werken ook daadwerkelijk werkt. Het remmen gaat dan ook gepaard met een kracht van ongeveer 2 G.
De benzinetank
De benzinetank van 100 liter wordt gemaakt van aluminium en titanium en word in 3 dagen in elkaar gezet met wel 250 onderdelen, dat is 5x meer dan een normale auto. Ondanks de grote benzinetank van 100 liter is er het volgende, als je 12 minuten 407 km/h zou rijden is de 100 liter benzinetank leeg en word het verder lopen. Dit is behoorlijk veel dit betekend dat het verbruik van de Bugatti Veyron 24.1 liter per 100 kilometer is, dit komt voornamelijk door de 4 turbo's die op het motorblok zitten, deze zuigen per minuut net zoveel lucht aan als dat een mens in 1 dag inhaleert.
De banden
De banden van de Bugatti Veyron worden speciaal gemaakt door Michelin. Michelin maakt 2 soorten banden, banden voor op het gewone wegdek en banden voor op het circuit. Maar Bugatti had een ander idee ze wilden de 2 banden samen voegen en van 2 type banden 1 van maken. Dit was een uitdaging voor Michelin die hier wel wat in zag en de band werd ontworpen en gemaakt, per 4 banden doen ze er ongeveer 4 tot 5 dagen over om deze te maken. De banden kunnen alle soorten wegdek aan en alle soorten weersomstandigheden, dit is natuurlijk uitgebreid getest op circuits en test banen, want uit de bocht vliegen met een snelheid als deze is zeker niet verantwoord.
De geboorte van de Bugatti Veyron
Het samenstellen van de Bugatti Veyron gaat gebeuren. De Veyron is de eerste Bugatti die in de nieuwe fabriek word gebouwd, in het Franse plaatsje Molsheim. In totaal zou er een oplage van 300 exemplaren gemaakt worden. In het voorjaar 2009 zijn er dan ook 200 bolides verkocht en afgeleverd en staan er nog 250 op de wachtlijst voor deze sportauto. De Bugatti Veyron 16:4 is gebouwd rondom een monocoque passagiers gedeelte. Dit biedt de beste combinatie tussen stevigheid en een laag gewicht. De fabricage van de Bugatti Veyron gebeurt met de hand. De voorkant en achterkant van de Veyron worden als het ware naar elkaar toe geschoven en zodra alles precies past worden de 2 delen aan elkaar vast gemaakt met 14 bouten van titanium deze bouten kosten per stuk 100 euro. Alles wordt met nauwkeurigheid aan elkaar gemaakt en geïnstalleerd.
Technische gegevens
- motor 8 liter W 16:4 blok 736 kW (1001 pk)
- 4 turbo's
- Koppel 1.250 NM
- 7-traps DSG versnellingsbak.
- 4 wiel aangedreven
- 10 radiatoren
- Lengte 4.46 meter lang en 2 meter breed
- Hoogte 1.20 meter
- Gewicht 1888 kg
- Tank inhoud 100 liter
- Verbruik 24,1 liter per 100 kilometer
Acceleratiegegevens:
- 0'-100'km/h 2,5 seconde
- 0'-200'km/h 7,3 seconde
- 0'-300'km/h 16,7 seconde
- 0'-407'km/h 54,7 seconde
Hij heeft een remweg van 100'-0'km/h in 34.1 meter en in 2.2 seconde.
Prijs: 1.000.000 euro zonder belastingen