Top 10 snelste auto's ter wereld
Wat is de snelste auto? Al vanaf het moment dat mensen wisten hoe een auto gebouwd moest worden, probeerden autofabrikanten steeds weer de snelste te maken. Inmiddels is er een ware competitie ontstaan, die door de vele technologische ontwikkelingen steeds sneller gaat en waar ook heel veel geld in om gaat. Door sommigen wordt zelfs het bezitten van zo'n supercar gezien als een statussymbool. Er zijn dan ook veel supercarbouwers die claimen dat zij de snelste auto hebben gemaakt. Maar wat is nu werkelijk de snelste auto ter wereld? Bij het bijhouden van de records moeten auto's aan veel criteria voldoen. Het record van snelste productieauto wordt door Guinness World Records bijgehouden en het record van de snelste auto ooit wordt door de FIA bijgehouden. Op dit moment lijkt de Bugatti Veyron de snelste productieauto en is ThrustSSC de snelste auto ooit. Bekijk de specificaties van de top 10.
Verschil snelste productieauto en snelste auto
Er moet zeker onderscheid gemaakt worden. Met de term productieauto's worden auto's bedoeld die op dezelfde manier gemaakt zijn en waarvan meerdere identieke modellen te koop zijn voor het publiek. Ook moet deze
legaal kunnen rijden op de wegen. Er zijn echter geen wereldwijde afspraken. Zo hanteert Guinness World Records nog een paar extra criteria: er moeten minimaal twintig auto's van dezelfde soort geproduceerd zijn en deze moeten dezelfde of snellere specificaties hebben dan het exemplaar dat het record heeft behaald (dus deze is niet helemaal identiek). Omdat deze regels verwarrend zijn, wordt er wel eens gedacht dat er fouten zijn gemaakt bij de beoordelingen. Bij het behalen van het record moet de auto twee runs doen: één heen en één terug. Het gemiddelde van de twee wordt dan genoteerd.
Bij de beoordeling van de snelste auto ooit zijn er echter veel minder regels: Het voertuig moet vier of meer wielen hebben, het moet de grond tijdens het gehele record blijven aanraken en moet bestuurd worden door iemand die in de auto zit. Het record van de snelste auto ooit (ook wel het record van het snelste landvoertuig genoemd) wordt bijgehouden door de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile).
Snelste auto ooit: Thrust supersonic car
Met een snelheid van 1227 km/h is dit echt de snelste auto ter wereld. Er is geen twijfel over mogelijk, want geen enkele andere deelnemer kwam zelf maar in de buurt van deze topsnelheid. Ook is dit de eerste auto die door de geluidsbarrière heenging (ongeveer 1200 km/h). Het record is behaald op 15 oktober 1997 in de Black Rock Desert in Amerika door Andy Green, een straaljager piloot. Zie de ThrustSSC hier in actie:
ThrustSSC (filmpje). Thrust is van plan om een nieuw model te bouwen dat een snelheid van 1600 km/h moet kunnen bereiken.
Specificaties:
- Motor: twee Rolls Royce straalmotoren
- Vermogen: 115000 pk
- Lengte: 14,58 meter
- Prijs: niet te koop
- Verbruik: 55 liter per kilometer
- Maximale snelheid: 1227 km/h
- 0 t/m 100: 3 seconde
- Bouwjaar: 1997
Top 10 snelste productieauto's ter wereld
10. Pagani Huayra
De Italiaanse Pagani Huayra is een van de weinige supercars die geen agressief uiterlijk heeft. Toch zit er een enorm krachtige motor in deze auto, een twin turbo V12. De zeven versnellingen zorgen ervoor dat de maximale snelheid goed bereikt kan worden. De naam Huayra komt van de indiaanse Wayra Tata, wat
god van de wind betekent. Sommige auto-experts geven de Pagini de titel hypercar vanwege de combinatie van geweldige aerodynamics, de sterke motor en het mooie uiterlijk. Ook door
Top Gear werd de auto geprezen.
Specificaties
- Motor: Mercedes-AMG bi-turbo M158 5980cc V12
- Vermogen: 720 pk
- Lengte: 4,61 meter
- Gewicht: 1350 kg
- Prijs: €1.198.000
- Verbruik: 23l/100 km (stad), 17l/100 km (snelweg)
- Maximale snelheid: 372 km/h
- 0 t/m 100: 3,2 seconde
- Productiejaar: 2012
9. Zenvo ST 1
De Zenvo ST 1 is ontwikkeld en gebouwd door het gelijknamige Deense bedrijf Zenvom, maar de meeste onderdelen zijn echter ontwikkeld door andere (Duitse en Amerikaanse) bedrijven. Hoewel de auto van carbon is gemaakt, heeft deze toch een opvallend hoog gewicht. Dit weerhoudt de Zenvo er niet van om snel te accelereren.
Specificaties
- Motor: Turbocharged and Supercharged 6.8L V8
- Vermogen: 1104 pk
- Lengte: 4,67 meter
- Gewicht: 1688 kg
- Prijs: €800.000
- Verbruik: onbekend
- Maximale snelheid: 375 km/h
- 0 t/m 100: 3,0 seconde
- Productiejaar: 2009
8. McLaren F1
Het gestroomlijnde design van de McLaren zorgt niet alleen voor een mooi uiterlijk, maar ook voor een indrukwekkende snelheid.
Ook het interieur van de McLaren F1 is uniek. Er bevinden zich namelijk drie stoelen naast elkaar in de auto, waarvan de middelste de de bestuurdersstoel is, uitgevoerd als racebesturing. Misschien is dat wel de reden voor het bizarre prijskaartje: 6 miljoen euro.
In de VS werd deze zelfs aangeboden voor 8 miljoen. Toch zijn er 106 geproduceerd. Op 31 maart 1998 behaalde de auto een snelheid van 372 km/h met snelheidsbegrenzer en 391 km/h zonder.
Specificaties
- Motor: BMW 6.1 L S70/2 V12
- Vermogen: 618 pk
- Lengte: 4,29 meter
- Gewicht: 1125 kg
- Prijs: €6 miljoen
- Verbruik: 15l/100 km (gemiddeld)
- Maximale snelheid: 391 km/h
- 0 t/m 100: 3,2 seconde
- Productiejaar: 1992
7. Koenigsegg CCX
De Koenigsegg CCX is ontworpen met het doel niet alleen de snelste productieauo te worden, maar ook de snelste raceauto. Het aerodynamische design zorgt ervoor dat de auto zowel goed presteert op een rechte weg (voor het bereiken van maximale snelheid), als op een racebaan. Opvallend is dat zelfs de motor is aangepast; deze is van aluminium gemaakt om de auto zo licht mogelijk te maken. Deze efficiëntie maakt de CCX echter wel heel erg duur: 3,5 miljoen euro. Toch is de CCX niet helemaal geoptimaliseerd. Dat bleek toen
Top Gear de auto testte en
The Stig van de baan vloog. Na het ongeluk verbeterde Koenigsegg de auto waardoor deze meer downforce (dus meer stabiliteit) kreeg. De geweldige motor van de CCX kan zelfs op
alcohol rijden.
Specificaties
- Motor: 4.7 L V8 (twin s/c gasoline/ethanol)
- Vermogen: 806 pk
- Lengte: 4,29 meter
- Gewicht: 1180 kg
- Prijs: €3,5 miljoen
- Verbruik: 17l/100 km
- Maximale snelheid: 395 km/h
- 0 t/m 100: 3,2 seconde
- Productiejaar: 2005
6. Saleen S7 Twin-Turbo
De Saleen S7 Twin-Turbo is een aangepaste versie van de Seleen S7. Het vermogen is met 200 pk verhoogd door de toegevoegde turbo. Niet alleen de Ford motor zorgt voor een ongelooflijk resultaat, maar ook het ontwerp is erg ingenieus. Omdat deze auto van het lichte materiaal carbon is gemaakt, is er minder vermogen nodig voor dezelfde snelheid. Deze supercar heeft daarom 'slechts' 750 pk.
Specificaties
- Motor: Ford 427, 7.0 L twin-turbocharged V8
- Vermogen: 750 pk
- Lengte: 4,77 meter
- Gewicht: 1247 kg
- Prijs: €435,200
- Verbruik: onbekend
- Maximale snelheid: 399 km/h
- 0 t/m 100: 2,8 seconde
- Productiejaar: 2005
5. 9ff GT9-R
De 9ff GT9-R is een Duitse auto, waarvan het uiterlijk volledig geïnspireerd is op de Porsche 911. De oorspronkelijke GT9 haalde al een topsnelheid van 409 km/h maar werd toch vervangen door de GT9-R versie. Dit nieuwe model kreeg een betere motor en zou een snelheid van 414 km/h moeten bereiken. Dit is echter nooit gemeten. Ook deze supercar voldoet niet helemaal aan de eisen van Guinness World Records omdat er slechts 20 exemplaren met een gemodificeerde motor zijn gebouwd.
Specificaties:
- Motor: zes cylinder 4,0 L met twin turbochargers
- Vermogen: 1136 pk
- Lengte: 4,73 meter
- Gewicht: 1326 kg
- Prijs: €700.000
- Verbruik: 19,2l/100 km
- Maximale snelheid: 409 km/h
- 0 t/m 100: 2,9 seconde
- Productiejaar: 2007 (GT9) / 2008 (GT9-R)
4. SSC Ultimate Aero TT
De SSC Ultimate Aero TT is voor een korte periode de snelste productieauto ter wereld geweest. In 2007 versloeg de auto het record van de Koenigsegg CCR en bleef op de eerste plek staan de tot de Veyron Super Sport hem van de troon stootte in 2010.
Specificaties:
- Motor: 6,3 L V8 met twin turbochargers
- Vermogen: 1183 pk
- Lengte: 4,48 meter
- Gewicht: 1249 kg
- Prijs: € 500.000
- Verbruik: onbekend
- Maximale snelheid: 411,76 km/h
- 0 t/m 100: 2,78 seconde
- Productiejaar: 2007
3. Koenigsegg Agera R
Deze supercar is de grootste rivaal van de Bugatti Veyron. Sinds 2010 is er sprake van een tweestrijd en ontwerpt Koenigsegg elk jaar een betere versie die theoretisch sneller zou zijn dan de Veyron. Tot nu toe is dat echter nog niet gelukt en is het record van Agera R 418 km/h. De 8 cylinder motor levert een vermogen van 1140 pk, maar kan dat alleen behalen als het alcoholgehalte in de brandstof hoog genoeg is. Een 'normale' versie levert een vermogen van zo'n 950 pk.
Specificaties:
- Motor: 5.0 L V8 (305 cu) met twin turbochargers
- Vermogen: 1140 pk (2013 versie)
- Lengte: 4,29 meter
- Gewicht: 1330 kg
- Prijs: € 1,5 miljoen
- Verbruik: 14,7l/100 km (combined)
- Maximale snelheid: 418,0 km/h
- 0 t/m 100: 2,8 seconde
- Productiejaar: 2013
2. Hennessey Venom GT
Op veel websites wordt beweerd dat de Hennessey Venom GT de snelste productieauto is, maar dat is niet juist. Op 14 januari 2014 werd de auto getest op de landingsbaan van Kennedy Space Center in Florida. Het Hennessey-team nam een snelheid van 435.31 km/h waar. Omdat er maar in één richting werd gereden, en er dus geen rekening werd gehouden met windrichting, kon er geen officieel record gevestigd worden. Ook zijn er slechts 16 exemplaren van deze auto gemaakt. Alhoewel Hennessey claimt dat hun V8 motor een snelheid van 447 km/h kan bereiken, is het niet waarschijnlijk dat de Venom GT officieel de snelste productieauto wordt omdat Hennessey niet zal besluiten om nog 14 exemplaren te bouwen. De officiële maximale snelheid blijft nog steeds 427.6 km/h.
Specificaties:
- Motor: 7.0 L V8 (427 cu) met twin turbochargers
- Vermogen: 1261 pk
- Lengte: 4,66 meter
- Gewicht: 1244 kg
- Prijs: € 1,0 miljoen
- Verbruik: 14,8l/100 km (economy)
- Maximale snelheid: 427.6 km/h
- 0 t/m 100: 2,9 seconde
- Productiejaar: 2012
Snelste productieauto: Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition
Hoewel het verschil klein is, blijft de Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition toch op de eerste plaats staan. Toen Volkswagen (het moederbedrijf van Bugatti) de eerste Veyron ontwikkelde, brak deze op 19 April 2005 gelijk het topsnelheidsrecord (met 408.47 km/h). Niet veel later werd de Veyron van de troon gestoten door de Amerikaanse SSC Ultimate Aero TT. Maar toen de nieuwe Bugatti Veyron 16.4 Super Sport op de markt kwam, werd er een gelimiteerde versie gemaakt (de World Record versie), waarvan er slechts uiteindelijk vijf gebouwd zijn. Deze nieuwe Bugatti verbrak in juli 2010 het record op de eigen testbaan van Volkswagen met een snelheid van 431.072 km/h. Zie hier
een filmpje van de supercar.. De vraag is of deze Veyron die omstreden eerste plaats wel verdient. Er waren namelijk minder dan twintig exemplaren gemaakt toen het record werd behaald, wat volgens de regels van Guinness World Records dus eigenlijk niet mag. Ook bleek later dat de elektronische snelheidsbegrenzer, die er voor moet zorgen dat de auto niet harder dan 415 km/h gaat (om te voorkomen dat de banden gaan slijten) was gedeactiveerd tijdens het record. Bij het productiemodel wordt deze begrenzer immers niet uitgezet. Guinness World Records reageerde als volgt:
“Following a thorough review conducted with a number of external experts, Guinness World Records is pleased to announce the confirmation of Bugatti’s record of Fastest production car achieved by the Veyron 16.4 Super Sport. The focus of the review was with respect to what may constitute a modification to a car’s standard specification. Having evaluated all the necessary information, Guinness World Records is now satisfied that a change to the speed limiter does not alter the fundamental design of the car or its engine.”
Specificaties
- Motor: 16 cylinder 8.0 L (488 cu) W16 quad-turbocharged
- Vermogen: 1200 pk
- Lengte: 4,46 meter
- Gewicht: 2080 kg
- Prijs: € 1,6 miljoen
- Verbruik: 24.9l/100km (combined)
- Maximale snelheid: 431.072 km/h
- 0 t/m 100: 2,46 seconde
- Productiejaar: 2010