Hebben elektrische auto's de toekomst?
Breekt de elektrische auto dankzij Tesla eindelijk door? Wat zijn de feiten? En zijn er andere alternatieven?
Milieueffecten
Het grootste voordeel van een elektrische auto is natuurlijk dat er tjdens het rijden geen uitlaatgassen vrijkomen. Toch heeft ook elektrisch rijden zijn negatieve effecten op het milieu. De gebruikte stroom moet namelijk wel eerst opgewekt worden. Deze indirecte belasting op het milieu is echter wel degelijk kleiner dan bij conventionele auto's:
- Bij het produceren van de benodigde stroom met behulp van conventionele brandstoffen (bijvoorbeeld gas of kolen) komt minder CO2 en fijnstof vrij dan een conventionele auto zelf produceert bij een gelijke afgelegde afstand en gelijke snelheid. Een verbrandingsmotor is namelijk minder efficient dan de combinatie energiecentrale en elektromotor;
- Een deel van de gebruikte stroom zal echter groene stroom zijn of door middel van kernenergie opgewekt zijn. Bij het opwekken van dit deel komt niet of nauwelijks CO2 en fijnstof vrij;
- De schadelijke effecten van de uitstoot van fijnstof door bijvoorbeeld kolencentrales zijn beperkter door hoge schoorstenen en als de centrale in minder druk bevolkte gebieden is geplaatst.
Toch is er ook een keerzijde: de productie van een elektrische auto is meer belastend voor het milieu dan de productie van een normale auto. Dit zit hem in de fabricage van de accu's en de winning van de voor de accu benodigde grondstoffen.
Actieradius
De actieradius van een volle accu van een elektrische auto is beperkt. Het standaardmodel van de Tesla S heeft bijvoorbeeld bij ideale omstandigheden een bereik van 300 tot 400 kilometer. Bij hogere snelheden geldt echter een lagere actieradius. Bovendien wordt de capaciteit van de accu negatief beïnvloed door koud weer, terwijl dan ook nog eens extra stroom nodig is voor het verwarmen van het interieur.
Opladen
Bij een elektrische auto is het tanken vervangen door het opladen van de accu. Dit kan gewoon thuis met behulp van een normaal stopcontact of bij oplaadpunten. Echter, dit laden duurt normaal gesproken vele uren. Als je een grote afstand met de auto moet afleggen is dat niet erg praktisch. Voor dit probleem bestaan twee oplossingen:
- Supercharger - Oftewel een snellader. Een snellader is in staat om binnen een half uur de accu voor een groot deel op te laden. De bestuurder kan deze tijd gebruiken om te rusten. Er zijn echter nog maar weinig van deze laders beschikbaar.
- Batteryswap - Op wisselpunten kan de lege accu vervangen worden door een volle. Dit kan volautomatisch en snel gebeuren. Bij dit systeem is men geen eigenaar van de accu en hoeft men de dure accu dus ook niet te vervangen als deze uitgeput raakt.
Aanschafprijs
De aanschafwaarde van een elektrische auto is nog steeds relatief hoog. Dit komt met name door de hoge prijs van de accu. Met diverse belastingmaatregelen stimuleert de overheid echter de aankoop van elektrische auto's.
Verbruiks- en onderhoudskosten
Omdat er geen olie ververst hoeft te worden en er minder beweegbare onderdelen zijn, zijn de onderhoudskosten van een elekrische auto een stuk lager. Ook de verbruikskosten zijn een stuk lager: de kosten aan stroom vallen 40 tot 50% lager uit dan die aan brandstof voor een conventionele auto.
Verwarming
De verbrandingsmotor van een conventionele auto levert warmte op. Deze warmte wordt gebruikt om het interieur van de auto 'gratis' op te warmen als daar behoefte aan is. Bij een elektromotor komt echter nauwelijks warmte vrij. Er moet dus warmte opgewekt worden met stroom. Behalve hogere verbruikskosten heeft dit ook een lagere actieradius tot gevolg.
Geluid
Een elektromotor produceert nauwelijks geluid en een elektrische auto is daarom een stuk stiller. Overlast als gevolg van geluid is er echter nog steeds, als gevolg van wind en banden, zeker bij hogere snelheden. Het lage geluidsnivea bij lage snelheden heeft ook een nadeel: omdat men de auto dan minder goed hoort aankomen is de kans op ongelukken groter.
Waterstofauto
Een alternatief voor de elektrische auto is de waterstofauto. De voordelen van een auto die op waterstof rijdt zijn vergelijkbaar met die van een elektrische auto. Het nadeel van de zware en dure accu's die ook nog eens periodiek vervangen moeten worden bestaat echter niet. Echter, met de huidige stand van de techniek, neemt de waterstoftank nog te veel ruimte in. Waterstoftankstations zouden bovendien veel te veel ruimte innemen.
Conclusie
De elektrische auto is aan een duidelijke opmars bezig en is ook duidelijk meer dan een hype. Maar om een echt significant marktaandeel te veroveren of zelfs auto's met een verbrandingsmotor te verdringen moeten elektrische auto's goedkoper worden en moet het probleem met de beperkte actieradius opgelost worden door middel van voldoende snellaad- en/of wisselstations. Beide zaken zijn echter zeker niet onmogelijk. Bovendien is een waterstofauto voorlopig nog geen serieuze concurrent. De toekomst lijkt er dus rooskleurig uit te zien voor de elektrische auto.