Pech onderweg met de auto
Meestal staan de vrouwen er om bekend, weinig tot niets te weten van wat er onder de motorkap zit. Maar de praktijk blijkt toch net even iets genuanceerder en de groep mannen die wel “even onder de motorkap kijkt en het probleem fikst” wordt steeds kleiner. Dat wil zeggen of massaal abonnementen op de servicediensten voor kapot auto’s of zelf iets meer kennis opdoen.
Enkele van de meer voorkomende problemen én oplossingen met de auto opgesomd.
Olie bijvullen
Bij de reguliere beurt voor de auto zal altijd het oliepeil gecontroleerd worden c.q. de oude olie wordt verwijderd en nieuwe olie wordt erin gedaan. Je kunt er dan voorlopig weer mee vooruit en hebt er dus geen omkijken naar. Maar dit is niet altijd zo en er kunnen allerlei redenen zijn, waarbij het zinvol is om ook je eigen oliepeil te kunnen controleren en zonodig olie bij te vullen.
Hoe werkt het?
Check als eerste het oliepeil met een peilstok. Bij het benzinestation is het bijvoorbeeld handig om te doen. Als je nog een instructieboekje van de auto hebt, dan staat daar in welke olie je het beste kunt nemen, maar in de speciaalzaak weten ze ook meestal wel welke het beste is voor je auto. Het eerste getal staat voor de dikte van de olie als het koud is. Het tweede getal staat voor de dikte als het warm is.
Let goed op dat je een warmgedraaide motor niet meteen bijgevuld wordt. Wacht zeker 10 minuten tot een kwartier en vul rustig bij. Als je er ongeveer een halve liter in hebt zitten, stop je even. Je laat de massa even zakken, peilt nog een keer met stok en als het nodig is doe je er nog wat olie bij.
Rokende auto
Je ziet het nogal eens, je zit achter een auto en er komt een enorme partij rook uit de auto ... en je denkt “dit zal mij niet gebeuren”. Maar het kan iedereen overkomen en dan is het maar net wat voor rook er uit komt, om te weten wat er mogelijk aan de hand is.
Kleuren
Even wat witte rook als je start in de kou is geen probleem. Meestal gaat het hier om wat condens. Maar als je al rijdend op de weg witte, grijze of blauwige rook uit je auto ziet komen, dan moet je actie ondernemen. Blauwige rook komt door olie (of teveel of een lekkage), witte rook wil zeggen dat er iets met de koelvloeistof is en grijze rook duidt op problemen met de verbranding.
Handrem of versnelling zit vast
Je hebt je auto de avond tevoren netjes op de oprit geparkeerd, de auto op de handrem … want anders rijdt de auto misschien langzaam achteruit van de oprit af. In de ochtend wil je de auto starten, van de handrem halen en de auto in de juiste versnelling zetten om weg te rijden. Maar dat lukt plots niet meer. Zoiets komt in feite alleen voor in de winter bij een stevige vorst.
Handrem eraf
Het is nu te laat om te zeggen dat de auto niet op de handrem moet bij vorst. Gewoon de auto in de versnelling zetten of in zijn vooruit zetten (in ieder geval niet in zijn vrij). Maar ja, als het al heeft plaatsgevonden moet je voorzichtig de handrem met de knop ingedrukt omhoog halen en weer los laten. Grote kans dat je handremkabels bevroren zijn en door je handrem voorzichtig aan te trekken, breekt het ijs van de kabels en kan je enig moment de handrem er weer wel afhalen en wegrijden.
Als de kabels tussen versnelling en motor zijn bevroren krijg je deze het beste weer goed, door de auto warm te laten draaien. Normaal gesproken smelt het ijs dan vrij snel en kan je alsnog wegrijden.
Een voorruit die steeds beslaat
Een auto moet je van binnen zo droog mogelijk houden (drijfnatte kleding of flinke klonten sneeuw aan de schoenen dus niet mee de auto innemen). Alle vloeistof kan leiden tot condens die bijvoorbeeld op de ruiten slaat. De ruiten van de auto moeten schoon en vetvrij zijn en de luchttoevoer moet schoon zijn (let op dat deze door bijvoorbeeld stof niet verstopt is geraakt). De kans op condens is dan minimaal.
Mocht er toch vocht in de auto zitten, bijvoorbeeld natte matten, laat dan de specialist kijken. Vaak is het een kleinigheid die voor vocht in de auto zorgt. Het moet alleen allemaal gecontroleerd worden, dus de specialist kan nogal eens een tijdje bezig zijn.
Koelvloeistof bijvullen
Het zal je maar gebeuren, rook van onder de motor door het niet meer goed afkoelen van de motor. Het koelvloeistofreservoir is leeg (of kapot en het loopt er onderuit). Bijvullen dus en bij een gat, zorgen dat het gerepareerd wordt. De meeste auto’s hebben één reservoir, maar als dit anders is moet je even in het instructieboekje kijken.
Begin met het laten afkoelen van de motor, draai dan de dop voorzichtig los. In het reservoir zie je altijd een minimum een maximum streepje. Daar tussen moet de vloeistof zitten en de kans is groot dat het reservoir (bijna) leeg is. Vul het zodat het tussen de streepjes zit, sluit het reservoir goed en dan moet je weer weg kunnen rijden.
Ruitenwissels vast op de ruit
Het heeft gevroren en gesneeuwd en je wilt de sneeuw lekker handig met de ruitenwisser van je voorruit halen. Zijn de ruitenwissers vast gevroren...
Voorzichtig loshalen
Voorkom dat er iets kapot gaat en giet er vooral geen kokend water overheen. Zet de motor aan en de kans is groot dat je ruitenwissers zo los schieten. Mocht dit niet het geval zijn, wat lauwwarm water er overheen gieten wil nog wel eens helpen.
Voorkomen is uiteraard beter en dat kan heel eenvoudig door iets tussen de ruit en de ruitenwisser te plaatsen. Een stukje kurk is al voldoende, maar er zijn ook hoesjes die je er omheen kunt doen als je vorst verwacht.