Het gebruik van auto's nu en in de toekomst
Nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen voor een efficiënter gebruik van de auto zorgen. Daarnaast zorgt de veranderde houding van jongeren ook voor een andere kijk en een efficiënter gebruik van de beschikbare auto’s. Wat zijn de verwachtingen met betrekking tot de auto en het gebruik van de auto in de toekomst? Hoe zit het met slimme en zelfrijdende auto's?
Jongeren zijn minder geïnteresseerd in autobezit en autorijden
De houding van jongeren ten aanzien van het bezit van auto’s en autorijden is anders dan de houding van de meeste mensen van boven de dertig. De zogenaamde generatie Z is niet zo geïnteresseerd in auto’s. Jongeren halen vaker later hun rijbewijs en laten dit, als ze het eenmaal hebben gehaald, vaker vervallen. Voor hen is de auto geen statussymbool. Met name jongeren in de grote stad verplaatsen zich op andere manieren (denk aan fiets, lopen en openbaar vervoer) of delen een auto. Deze trend is sterk waarneembaar in Amerika en Japan, maar inmiddels ook in Europa. In de stad ervaren zij het hebben van een auto eerder als een beperking van hun vrijheid. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat deze jongeren bijna continue online zijn. Dit is makkelijker in het openbaar vervoer dan in de auto. Ook werken kan makkelijker in het openbaar vervoer. Op de fiets kan je lekker doorrijden en heb je in principe geen parkeerproblemen. Wanneer je wel een keer een auto nodig hebt, carpool je of leent of huurt een auto. De meeste jongeren van generatie Z vinden het hebben van de nieuwe smartphone belangrijker dan het hebben van een auto. Zij hebben geen band met de auto. Wat betekent dit in de praktijk?
De mogelijke gevolgen van minder autobezit
Al voor de grote kredietcrises trad er een daling op in de verkoop van auto’s in de Verenigde Staten. Wat zijn de mogelijke gevolgen van minder auto bezit?
Minder parkeerruimte nodig
90% van de auto’s staat stil. Daar is veel parkeerruimte voor nodig. Parkeerruimte is in feite ongebruikt land met ongebruikt kapitaal.
Minder milieuvervuiling
Als minder mensen zich individueel per auto verplaatsen maar ervoor kiezen om te carpoolen, de fiets te pakken of met het openbaar vervoer te gaan, dan is er minder uitstoot van CO2 en dat pakt gunstig uit voor het milieu.
Minder wegen
Minder auto’s betekent minder verkeer op de weg. Er zijn op den duur misschien wel minder vierbaanswegen (of drie-) nodig.
Vrijheid van mobiliteit
Voor jongeren is vrijheid van mobiliteit niet hetzelfde als vrijheid door autobezit. De mogelijkheden om van A naar B te komen zijn aan het toenemen. Naast meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer wordt autodelen ook steeds populairder. Er komen steeds meer verschillende autodeelsystemen. Dit komt ook door de digitalisering van onze maatschappij. Het is makkelijk om eigenaar en gebruiker met elkaar in contact te brengen waardoor het delen van auto’s steeds vaker voorkomt. De capaciteit van de auto wordt op deze manier veel beter benut. Niet alleen is het makkelijker om te carpoolen, ook is het makkelijker om je eigen auto te verhuren of die van een ander te huren of om een auto met chauffeur te regelen (tegen een redelijke prijs). Deze laatste ontwikkeling is ook van invloed op het huidige taxi-systeem.
De zelfrijdende auto
In 1958 werd het idee van een zelfrijdende auto al geïntroduceerd op de wereldtentoonstelling. Inmiddels zijn er steeds meer technologische ontwikkelingen die de realisering van dit idee dichterbij brengen. De groei van elektronica en software verloopt exponentieel. De hoeveelheid computers in auto’s neemt zeer snel toe. Inmiddels hebben alle grote autofabrikanten een researchcentrum in Silicon Vally om nieuwe software te creëren en te testen. Inmiddels is het technisch al mogelijk dat auto met elkaar communiceren door middel van netwerkintelligentie. Deze technologie kan ervoor zorgen dat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor er beter efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de weg.
De nieuwste Mercedes-Benz S-klasse bestaat uit zogenaamde slimme auto's. Ze zijn rondom voorzien van camera's. Het is mogelijk om tot 30 kilometer per uur te rijden zonder handen aan het stuur en in de file houdt de auto de voor- en achterligger in de gaten en de strepen op de weg. De auto is dan in staat om zelf zijn snelheid aan te passen en netjes binnen de lijnen te blijven rijden. Als de auto stil staat gaan de achterlichten automatisch knipperen als er een andere auto hard komt aanrijden en bij hogere snelheden gaat de richtingaanwijzer automatisch aan als de bestuurder dit zelf vergeet en over de lijn gaat. De auto kan verkeersborden in de gaten houden en dankzij een infraroodcamera's signaleert hij ook mensen in het donker die langs de weg staan.
De digitalisering verandert de auto zelf en de wereld om de auto heen. Google streeft ernaar om in 2018 een volledig zelf rijdende auto te hebben ontwikkeld. Een zelfrijdende auto brengt revolutionaire mogelijkheden met zich mee bijvoorbeeld voor blinden. Zij kunnen dan overal makkelijk en veilig heengaan. De vraag is alleen of 2018 wordt gehaald. De menselijke inschattingen in het verkeer zijn lastig in een computerprogramma te zetten. Zo zien wij vaak aan het gedrag van mensen of ze willen oversteken. Rolt er een bal op straat dan weten wij dat er waarschijnlijk een kind achteraan komt hollen (zonder te kijken). Daarnaast zijn er de juridische consequenties. Mogen blinden echt in een zelfrijdende auto rijden of moet je als ‘bestuurder’ altijd meekijken?
Worden zelfrijdende auto’s eigen bezit of een soort taxi’s die door middel van intelligente communicatie met elkaar en de gebruikers en hun bestemming ervoor zorgen dat iedereen zo snel en efficiënt mogelijk komt op de aangegeven bestemming?
Eén ding is zeker door de veranderde houding van jongeren en de technologische vooruitgang zijn de mogelijkheden om auto’s efficiënter te gebruiken enorm aan het toenemen.
Automatisch rijden in Nederland
In Nederland is een proef gedaan met automatisch rijden. Drie zelfrijdende auto's bewogen zich in het najaar van 2013 achterelkaar op de A10. De voertuigen gaven informatie aan elkaar door over het versnellen, afremmen en de stuurbewegingen. Hierdoor konden zij dichter op elkaar rijden en de wegcapaciteit beter benutten. De auto's waren aangepast door onder andere TNO met onderlinge communicatieapparatuur, radar, camera's en sensoren.
Praktijkproef mobiliteit ringweg (A10) Amsterdam
Ongeveer zestigduizend automobilisten zullen meedoen aan een anderhalf jaar durende proef op de A10 om de doorstroom van en naar Amsterdam te bevorderen. Een betere doorstroming vergroot de verkeersveiligheid en heeft positieve gevolgen voor het milieu. Om de beter doorstroming te realiseren wordt realtime data van de automobilisten gebruikt in combinatie met de actuele situatie op de A10 en de weersvoorspellingen. Deze data worden gebruikt om de automobilist een persoonlijk reisadvies te geven en daarmee (hopelijk) zijn rijgedrag te beïnvloeden. Als het hierdoor lukt om de flexibele reiziger uit de spits te krijgen zullen er minder files ontstaan. De smartphone-app heeft ADAM.
Lees verder