Kleine zuinige auto’s op LPG
Kleine auto's op LPG zijn zuinig en milieuvriendelijk. Kleine auto's op LPG zorgen voor goedkoper rijden. Maar kleine auto's op LPG zijn ook nog eens vaak vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.
Energiezuinige auto op LPG
Veel mensen kiezen anno 2010 voor een energiezuinige wagen, waarvoor geen wegenbelasting en bpm hoeft te worden betaald. Bovendien geldt voor dergelijke wagens een lage bijtelling als iemand een
auto van de zaak heeft of least. Maar het gaat dan altijd om benzine- of dieselauto's waarvoor aan de pomp de hoofdprijs moet worden betaald. Er zijn ook nog andere mogelijkheden. Een kleine auto op LPG bijvoorbeeld.
Goedkoop rijden, maar dan ook al aan de pomp beginnen
Naast de groene benzine en diesel wagens zijn er ook nog andere mogelijkheden om
goedkoop en schoon te rijden. Aan de traditionele manieren van autorijden wordt nog amper gedacht en daardoor lijkt lpg wel helemaal uit de gratie. Toch lijkt dit ook te veranderen, nu veel autofabrieken ook met kleine auto’s komen die voorzien zijn van een gasinstallatie. Met zo’n wagen kan al voor 18 euro een hele tank worden volgepompt.
Chevrolet Spark Bifuel en de Opel Agila LPG-versie
- Vanaf augustus 2010 worden er enkele duizenden Chevrolets Spark Bifuel op de markt gebracht.
- Begin 2010 bracht Opel de Agila LPG versie al voor het voetlicht.
De Chevrolet Spark Bifuel
- Op autogas rijdt de Chevrolet Spark Bifuel zo zuinig dat er geen bpm voor hoeft te worden betaald.
- Om die zelfde reden vervalt ook de wegenbelasting.
- Daar komt bij dat lpg in 2010 maar zo’n 0,60 euro per liter kost en benzine een veelvoud daarvan. Een Chevrolet Spark Bifuel is dan ook volgetankt voor zo’n 18 euro. Daarop kan tussen de 350 en 450 kilometer gereden worden.
- Zoals de naam al doet vermoeden heeft de auto natuurlijk ook een benzinetank. Is de lpg op, dan schakelt de wagen automatisch over op benzine (met een hoger kilometerprijs).
Belastingkorting op aanschaf groene wagens: blijft die wel bestaan?
Wie in 2010 zo’n wagen koopt, krijgt belastingkorting op de aanschaf. Het is echter de vraag of de nieuwe regering ook in 2011 de zuinige en minst milieubelastende wagens ook nog wegenbelastingvrij laat rijden. Het kost de overheid namelijk flink wat inkomsten en in de huidige economische crisis kan de schatkist wel wat inkomsten gebruiken.
Zuinige lpg scheelt al snel 600 euro per jaar bij 12.000 kilometer rijden
In vergelijking met een normale benzine auto en met een gemiddelde rijafstand van 12.000 kilometer per jaar, bespaart de auto-eigenaar van bijvoorbeeld de Chevrolet Spark Bifuel aan de pomp al snel 600 euro. (Dat is nog zonder de voordelen van belastingvrij rijden). Wordt die wegenbelasting wel weer ingevoerd dan moet daarvoor voor de lpg uitvoering per jaar zo’n 360 euro worden betaald.
Prestaties van kleine auto’s op lpg?
Vanzelfsprekend zit er in een kleinere wagen ook een kleinere motor met minder vermogen. Toch rijden zowel de Opel Agila lpg als de Chevrolet Spark Bifuel goed. De Opel op gas rijdt zelfs niet anders dan de Opel op benzine. De Chevrolet Spark Bifuel valt alleen een beetje terug. De duizend cc viercilinder gaat van 68 naar 65 pk. Dat betekent dat hij iets minder snel rijdt, maar nog steeds snelheden van rond de 150 kilometer per uur kan halen.
Verdere details van de Chevrolet Spark Bifuel
- De gastank van 31 liter zit onder de laadvloer, op de plek van het reservewiel
- Wie een lekke band heeft, heeft pech, want een reservewiel is er niet, wel een reparatiekit
- Omschakelen tussen benzine en lpg gaat automatisch
- De Chevrolet Spark Bifuel start altijd op benzine. Zodra de motor warm wordt, schakelt hij over op gas.
- Handmatig overschakelen kan ook, via een paneel naast het stuurwiel
- Minpuntje is de universele gasaansluiting. Om te tanken moet een verloopstuk worden aangebracht
Prijzen
- De Opel Agila lpg kost 11.995 euro (niet veel meer van verkrijgbaar in 2010)
- De Chevrolet Spark Bifuel is er al vanaf 10.995,-- euro