Autopech - vervangen van een lekke band
Vooreerst heb je een aantal gereedschappen nodig om de band te kunnen vervangen. Het vervangen van een autoband gebeurt in een handomdraai. Iedereen kan het.
Basisgereedschap
- zaklamp (indien het donker is)
- schroevendraaier
- krik en wielmoersleutel
- poetsdoeken
- bandenspanningsmeter en bandenpomp
Het wiel vervangen op 30 minuten
Parkeer uw auto op een veilige plaats op een stevige, vlakke ondergrond. Zet de auto op handrem, schakel de tweede versnelling in en plaats indien mogelijk blokken achter de wielen. Haal het reservewiel, de moersleutels, de krik uit de auto. Deze bevindt zich gewoonlijk in de kofferruimte, mogelijk onder de bodemplaat of achter een paneel in de zijkant.Het reservewiel is soms ook onder de motorkap, onder de auto of achter de voorstoel te vinden. Trek de wieldop met de hand los of wip deze eraf met een schroevendraaier of het uiteinde van de wielmoersleutel. Draai de wielmoeren of -bouten een halve slag los (nog niet afhalen).
Zoek het punt waar u de auto moet opkrikken. sommige auto's hebben aan elke kant één punt, andere twee. Soms moet u de krik in een gat steken, soms moet de krik onder het krikpunt worden geplaatst. Zet de krik in positie en breng daarmee het wiel dat u wilt vervangen, ten minste 2,5cm boven de grond. Draai de moeren of bouten van het wiel los en til het wiel van de wielnaaf. Plaats nu het reservewiel. Als het wiel met moeren is bevestigd, plaatst u het reservewiel op een tapeinde die uit de naaf steken en draait u de moeren daar weer op. als het wiel met bouten vastzit, plaatst u het wiel zo, dat de gaten in het wiel voor de boutgaten in de naaf zitten. Een autowiel is zwaar en het kan best lastig zijn om het in een goede positie te houden en tegelijkertijd vast te draaien. Indien mogelijk, vraagt u iemand om u te helpen, terwijl u de bouten of moeren vastmaakt. Zonder hulp, draai dan eerst de bout in het bovenste gat. Het wiel hangt dan op deze bout en u kunt gemakkelijk de rest van de bouten monteren. Draai elke bout of moer een paar slagen per keer aan. Dit zorgt ervoor dat het wiel recht op de wielnaaf terechtkomt. Draai ze zo vast mogelijk, zonder dat de auto daarmee beweegt. Laat dan de krik zakken en berg ze op. Draai nu de moeren of bouten van het wiel VOLLEDIG vast. Ze moeten zo vast mogelijk zitten. De kracht bereikt u door uw voet op de wielmoersleutel te zetten en uw gewicht in de strijd te werpen.
Zet de wieldop vast op het nieuwe wiel en berg het oude wiel en de gereedschappen op. Controleer de bandenspanning van het nieuwe wiel bij de eerste gelegenheid en stel zonodig bij. Vergeet niet de oude band zo snel mogelijk te laten repareren of te vervangen.
Soms gebruikt men bij het repareren van lekke autobanden, bussen schuim die je via het ventiel kan inspuiten. Dit is maar een tijdelijke oplossing. Eveneens wanneer je de oude band laat repareren gaat je dit extra geld kosten. Het schuim zet namelijk een laag af aan de binnenkant van de band waardoor dat het vervangen van de band wordt bemoeilijkt. De garagisten zien je hier niet graag mee afkomen.