InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tips voor zuinig autorijden

Tips voor zuinig autorijden

Tips voor zuinig autorijden Hieronder geef ik tips voor milieubewuster en zuiniger autorijden. Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden om de onderhouds- en brandstofkosten te verlagen. Er zijn een aantal simpele handelingen die het verlagen van deze kosten mogelijk maken. Hieronder staan enkele tips gegeven.

Tip 1 Autorijden: Bandenspanning

Een groot deel van de energie voor de aandrijving van een auto gaat op aan de rolweerstand. Als een bandenspanning bijvoorbeeld 25% te laag is, verhoogt die de rolweerstand met 10%, waardoor het brandstofgebruik met 2% toeneemt. Banden met te lage spanning verhogen het brandstofgebruik en verkorten de levensduur van een band. Extra kosten dus. Belangrijk is het dus dat je zeker eenmaal in de maand de bandenspanning controleerd. Het is wel belangrijk dat dit gebeurt als de banden koud zijn.

Tip 2 Autorijden: Vooruitkijken

Het is belangrijk dat u goed vooruitkijkt en anticipeerd. Bij een niet constante snelheid is het motorvermogen namelijk vrij hoog. Vaak is dit het geval wanneer je abrupt moet remmen of gas geven. Door dus vooraf in te schatten wat het overige verkeer gaat doen, kan dat invloed hebben op de gelijkmatigheid van de snelheid van je auto. Dit scheelt weer in onderhoudskosten.

Tip 3 Autorijden: Motor afzetten

Het brandstofverbruik van een motor kan afhankelijk van het motortype oplopen tot 0,5 liter per uur, als deze stationair draait. Als je dus consequent je motor afzet, kan dit al snel tot besparingen leiden. Doe dit bijvoorbeeld bij het stilstaan voor een brug of in een stilstaande file. Hierbij is de vuistregel dat bij langer dan 1 minuut stilstaan het afzetten van je motor al zinvol is. Natuurlijk moet je wel goed in de gaten houden of de verkeersveiligheid het afzetten van de motor toelaat.

Tip 4 Autorijden: Uitrollen

Vaak zijn de benzine- en dieselauto's met een injectiemotor, vanaf ongeveer bouwjaar 1990, voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd. Dit is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en zichzelf dus niet op gang hoeft te houden, wat bij het stationair draaien wel het geval is. Je kan hierbij dus voordeel halen door tijdig gas los te laten. Bijvoorbeeld als je een verkeerslicht nadert of moet stoppen voor een voetgangersoversteekplaats. Nog een extra voordeel is dat het de slijtage van de remmen vermindert, waardoor de levensduur verlengt wordt en dus de onderhoudskosten omlaag gaan.

Tip 5 Autorijden: Schakelen

Het vermogen wat een automoter levert gaat verloren aan inwendige wrijvingsverliezen. Deze verliezen zijn gelijk met het toerental. Wanneer je dus met lage toerentallen rijdt, blijven deze verliezen tot het minimum beperkt. Dit is gunstig voor het brandstofgebruik. Het is het meest efficient om bij het optrekken tussen 2000 en 25000 toeren naar hogere versnellingen over te schakelen en daarin relatief veel gas te geven.

Als je met een automatische versnellingsbak rijdt, is het verstandig dat je de 'sportstand' en het gebruik van de 'kickdown' vermijdt. Als je bij het bereiken van de gewenste snelheid het gaspedaal net even iets loslaat kiest de versnellingsbak eerder de hogere versnelling. Deze manier van schakelen is overigens niet slecht voor de motor.
© 2008 - 2019 Luckyjob, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veilig en zuinig autorijdenVeilig en zuinig autorijdenDe essentie van autorijden is om veilig van A naar B te komen. Veilig rijden is hiervoor een voorwaarde. Maar ook zuinig…
Zuinig en milieubewust autorijdenZuinig en milieubewust autorijdenAls je autorijdt is het natuurlijk het belangrijkst dat je dit veilig doet. Maar naast veilig en correct autorijden, kun…
Angst bij het autorijdenAngst bij het autorijdenAngst komt in vele variaties voor. Ook angst tijdens het autorijden is een veelvoorkomende angst. Zelfs het denken aan e…
Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenZuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenDe auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendeli…

Reageer op het artikel "Tips voor zuinig autorijden"

Reacties

Iris, 18-02-2010 13:13 #3
Schakelen tussen de 2000 en 25000! toeren? Die laatste 0 is hopelijk een typefoutje?

Cas, 28-09-2009 11:41 #2
Wat het schakelen betreft: is het dan het beste om in een hoge versnelling te rijden. Ik kan bijvoorbeeld met mijn Smart automaat 55kph rijden in de zesde versnelling, terwijl de auto zelf in de automaat-stand liever kiest voor de 4e of soms de 5e.

Als ik de snelheid laat zakken naar de 50, schakelt de auto uit zichzelf naar beneden, maar mij is verteld dat dat niet slecht is voor de motor.

Ook het optrekken schijnt efficiënter te zijn in een hogere versnelling, ook al gaat het trager. Is het dan besparend als ik accelereer tot 120kph bij het invoegen (hierbij heb ik in principe een snelheid van 100 kph als ik de snelweg op kom, dus kan dit alleen doen als het rustig is op de weg)

Kan iemand antwoord geven op deze vragen?

Robbielab, 06-04-2008 22:22 #1
Mijn tips zijn de volgende: Zorg niet alleen voor de juiste bandenspanning, pomp de banden 0.5 a 0.6 bar harder op dan wordt geadviseerd. Niet alleen rijd je nog zuiniger, de wegligging verbetert aanzienlijk. Niet voor niets rijden veel wegcoureurs op aanmerkelijk harder opgepompte banden, dan de fabrieksstandaard. Met name het zijwaartse "wegdribbelen" in bochten verminderd sterk. Op wegen met verkeersdrempels wordt vaak voortdurend optrekkend en afremmend gereden. Dit kost heel erg veel extra brandstof. Probeer die snelheid te vinden waarbij je nog comfortabel over de drempels kan rijden en hou die snelheid steeds aan. Vaak ligt die snelheid aanmerkelijk hoger dan veel mensen denken en het scheelt brandstof.

Infoteur: Luckyjob
Laatste update: 02-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!