InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kenteken

Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kenteken

Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kenteken Wanneer u uw voertuig niet meer gebruikt, kunt u ervoor kiezen om het voertuig van de openbare weg te halen. Op deze manier hoeft u het voertuig niet meer te verzekeren. Hier zijn echter regels aan verbonden. Zo moet u het kenteken schorsen. Het schorsen van een kenteken gaat via het RDW. Wanneer u het kenteken schorst, mag het voertuig niet meer op de openbaar toegankelijke weg staan. Hoe u dit doet en welke regels er gelden is hier te vinden.

Inhoudsopgave

Verzekering stopzetten

Wanneer u uw voertuig niet meer gebruikt of voor langere tijd stilzet i.v.m. renovatie of langdurig verblijf op een andere locatie, kunt u ervoor kiezen om uw voertuigverzekering stop te zetten. Dit betekent dat u geen verzekeringsgeld meer hoeft te betalen aan uw verzekeringsmaatschappij. Het stopzetten van uw verzekering moet u regelen bij uw eigen verzekeringsmaatschappij. De regelgeving m.b.t. opzegtermijn e.d. is per maatschappij anders geregeld.

Schorsen van een kenteken

Wanneer u uw verzekering wilt stopzetten, dient u dus uw kenteken te schorsen. Hoe u dit doet en welke regels hieraan verbonden zijn kunt u hieronder lezen.

Hoe kunt u uw kenteken schorsen

Schorsen van een kenteken kan op het postkantoor. U dient hiervoor het kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Alleen de eigenaar van het voertuig, de persoon op het kentekenbewijs dus, kan het voertuig schorsen.
Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk om uw kenteken online te schorsen. Hiervoor moet u in het bezet zijn van DigID en iDeal. Het online schorsen kan op de website van het RDW.

Ingang en duur

De schorsing van uw kenteken gaat direct na de aanvraag in. U mag het voertuig na de aanvraag dus ook niet meer op de openbare weg plaatsen. De schorsing duurt standaard één jaar en vervalt daarna automatisch. U kunt de schorsing eerder beëindigen maar u kunt de schorsing ook verlengen.

Kosten voor schorsing 2011

  • Personenvoertuigen tot 15 jaar en bedrijfswagens onder 3500 kg tot 15 jaar - € 71,50
  • Bromfietsen - € 10,50
  • Alle andere voertuigen - € 23,90
  • Verlengen schorsing - € 23,90
  • Verlengen schorsing bromfiets - € 10,50
  • Opheffen schorsing - € 0,00
  • Voertuigen tot 15 jaar schorsen binnen 1 jaar na opheffen vorige schorsing - € 119,00

Wet- en regelgeving

Openbaar toegankelijke weg

Wanneer uw kenteken geschorst is, mag het voertuig niet meer op een openbaar toegankelijke weg staan. Onder openbaar toegankelijke weg vallen ook parkeerplaatsen en vrij toegankelijke opritten. Het voertuig moet dus op eigen terrein staan, achter een hek. Wanneer het eigen terrein vrij toegankelijk is, dus zonder hekwerk, is stalling niet toegestaan.

Meer dan vijf voertuigen

Wanneer u meer dan vijf voertuigen wilt schorsen, kunt u gebruik maken van de verzamelaarsregeling van het RDW.

Boete

Wanneer u uw verzekering stopt maar het kenteken niet schorst, zult u een waarschuwing van het RDW krijgen, waarin staat dat u niet verzekerd bent. Als u uw kenteken vervolgens niet schorst, kunt u een boete krijgen voor het niet verzekeren van uw voertuig. Overigens kan de RDW ook direct over gaan tot het beboeten. Wees dus bij dezen gewaarschuwd!

Kenteken overschrijven

Wanneer u uw kenteken overschrijft, zal de schorsing automatisch vervallen. Zorg dus dat het voertuig dan verzekerd is.

Wegenbelasting

Na schorsing van uw kenteken hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Wanneer u automatisch wegenbelasting betaald, kunt u het te veel betaalde bedrag terug vragen.

APK

Wanneer uw kenteken geschorst is, hoeft u niet te voldoen aan de wettelijke APK keuring. Het voertuig hoeft dus niet APK gekeurd te zijn.
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uw kenteken en autoverzekering schorsenHet kan voorkomen dat u uw voertuig voor langere tijd stalt of een bepaalde periode geen kenteken op uw naam heeft staan…
Autoverzekering tijdelijk stoppenIndien u uw auto tijdelijk niet gebruikt of u hebt uw auto verkocht en u koopt geen vervangende auto, dan kunt u uw verz…
Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringBoete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringOnverzekerd, geen verzekeringspapieren kunnen tonen? Als uw auto of motorvoertuig onverzekerd is in 2017 en u gaat toch…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Consequenties niet betalen autoverzekeringConsequenties niet betalen autoverzekeringWie een auto op naam heeft is verplicht om de auto te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid. Niet verzekeren…
Bronnen en referenties
  • RDW

Reageer op het artikel "Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kenteken"

Reacties

Jean, 27-11-2016 20:09 #14
Goedenavond, Ik heb een auto steeds voor ca. een half jaar per jaar in het buitenland in gebruik. Nu heb ik deze auto altijd dat half jaar steeds geschorst, maar wel de APK erop gehouden en uiteraard verzekerd. Ik dacht dat schorsen alleen betrekking heeft op het rijden in NL en niet in het buitenland. Vraag is: klopt dit, kan dit en ben je verzekerd tegen bijvoorbeeld een ongeluk als je die onverhoopt krijgt in het buitenland met de geschorste auto? Alvast dank, Jean Reactie infoteur, 23-12-2016
Hoi Jean,
Het antwoord op je vraag weet ik helaas ook niet. Wellicht is het handig om even de RDW te bellen.

Bjorn, 18-10-2016 20:25 #13
Hallo, de verzekering van mijn auto is al gestopt maar ik breng hem pas vrijdag pas weg (doorverkoop aan een garage). Moet ik hem voor deze tijd nog schorsen? Of kan ik het voor deze 3 dagen laten? Reactie infoteur, 19-10-2016
Hoi Bjorn,

Je moet hem in die tijd verzekerd óf geschorst hebben. Het gemakkelijkste was geweest als je de verzekering 3 dagen langer liet lopen. Wellicht is dat alsnog mogelijk.

Co Zwetsloot, 21-11-2015 15:32 #12
Hallo infoteur.
Ik had mijn auto geschorst voor een jaar en ook de verzekering geschorst omdat ik lange tijd in het buitenland zou verblijven.
De auto stond achter een gesloten hek. alles de conform de regels
Ik was meer dan 13 maanden in het buitenland. de schorsing liep automatisch na een jaar af.
ik had de verzekering nog niet in werking gesteld ik wilde wachten tot ik in Nederland terug kwam.
Ik kreeg een boete van 400 euro! Heeft het zin om in beroep te gaan of ben ik kansloos. Reactie infoteur, 11-12-2015
Eigenlijk had de schorsing verlengd moeten worden, dit heb je niet gedaan. Je kunt echter altijd bezwaar maken en aangeven dat je niet wist dat dit nodig was en dat je in het buitenland niet in staat was om de schorsing te verlengen. Wellicht helpt dit.

J. Lohues, 03-09-2015 14:44 #11
Hallo, ik hebt mijn auto al 18 weken bij een autowerkplaats staan, kan ik hier belasting voor terugvorderen?

Peter Slotboom, 02-02-2015 11:53 #10
Mijn auto is naar de sloperij en heb nog geen andere hoe moet ik mijn wegenbelasting opzeggen?

M. Elberink, 30-10-2014 21:08 #9
In de wintermaanden gebruik mijn camper niet. Is het zinvol om deze dan te schorsen. Is dit ook zinvol voor de verzekering? Graag uw advies.

R. Koeman, 30-08-2014 20:21 #8
Onze tante (94) heeft al jaren een oude brommer in de schuur staan die zij gezien haar leeftijd en gebreken niet kan gebruiken.
Recent heeft zij haar brommerverzekering opgezegd met gevolg een boete van de RWD.
Deze brommer verkeerd niet meer in die staat dat hij verkocht kan worden.
Schorsen willen wij niet meer want na een jaar moet er weer geschorst worden wij denken aan vernietiging van deze bromfiets.
Vraag hoe doen wij dat met het kentekenbewijs kunnen wij dat inleveren en waar.
Waar kunnen wij terecht voor onze tante om dit voorgoed op te lossen? Reactie infoteur, 04-09-2014
Mijn advies is om contact op te nemen met het RDW, zij kunnen u verder helpen.

Peter, 24-11-2013 23:19 #7
Vraag, ik heb mijn camper laten schorsen omdat ik in de winter er niet mee rijd, nu hoor ik dat het adres door moet geven waar de camper op stalling staat? dat was voor mij nieuw is dat waar?
gezonde groed van peter

P. Erpelinck, 22-10-2013 15:55 #6
Is het mogelijk om een auto tijdelijk zeg 4 maanden geen wegenbelasting te betalen?

Gerrie Hiddema, 30-08-2013 16:09 #5
Kun je de camper ook schorsen? want die heeft al een lager tarief omdat je hem niet jaarrond gebruikt?

T. Jorritsma, 05-03-2013 21:22 #4
Als je met een verzekerde auto, indien deze wel geschorst is, een ongeluk krijgt op de openbare weg, ben je dan wel verzekerd en ook in het buitenland? Reactie infoteur, 06-03-2013
Ik heb geen idee. Het is gewoonweg niet de bedoeling om met een geschorste auto te gaan rijden.

A. Th Roos-Keijzer, 28-02-2013 11:35 #3
Mijn echtgenote mag wegens evenwichtsstoornis geen bromfiets meer berijden. Nu heeft zij hem weg gedaan, maar de geen die nu die brommer heeft, heeft alle papieren mee gekregen, maar kan de brommer niet op zijn naam laten zetten, want hij heeft geen vrijwaringsbrief of zo, dus hij mag er niet op rijden, wat moet er nu nog gebeuren? Verzekering heb ik opgezegd, maar mijn echtgenote blijft nu voor die brommer aansprakelijk wordt er gezegd door mijn verzekering. Wat nu te doen?
Kunt u ons zeggen, hoe of wat? Hartelijk dank. Reactie infoteur, 04-03-2013
Het is belangrijk om te zorgen dat de bromfiets overgeschreven wordt. U heeft nu een reele kans om een boete te ontvangen omdat de bromfiets niet verzekerd is en ook niet geschorst is.

Ga na waarom de bromfiets niet overgeschreven kan worden. Mocht u hier niet uit komen dan kunt u het beste even bellen met het RDW.
Voorkom veel problemen en regel dit zsm!

H. Sleeman, 26-02-2013 13:36 #2
De schorsing van mijn bromfiets kenteken vervalt binnenkort na 1 jaar automatisch. De brommer staat in mijn afgesloten garage op eigen terrein. Er wordt na opheffen schorsing nog drie weken geen gebruik van de bromfiets gemaakt. Wanneer moet ik de verzekering weer laten ingaan? Mag dat na die drie weken?
Hans Sleeman Reactie infoteur, 04-03-2013
Dag Hans,

Wanneer de bromfiets geschorst is dient deze van de openbare weg verwijderd te zijn. Dit is nu dus het geval. Wanneer de schorsing vervalt moet de bromfiets weer verzekerd zijn! Het maakt niet uit waar deze staat.

Optie 1: Verleng de schorsing en zeg hem na 3 weken op.
Optie 2: Verzeker de bromfiets vanaf het moment dat de schorsing vervalt.

Even zelf bekijken wat het voordeligst is dus.

Faisal, 03-07-2012 00:36 #1
Beste mensen,

Mijn auto is geschorst i.v.m aflopen van a.p.k (al vier maanden). Mijn auto staat nu in Spanje en ik zou hem graag Marokko willen inrijden. Als ik door de Spaanse douane op mijn papieren word gecontroleerd dan heb ik een probleem. Mijn vraag aan u is: mag ik een auto waarvan de a.p.k is verlopen, geen verzekering heeft, en is geschorst wel laten vervoeren met een auto ambulance/ takelwagen?.
alvast veel dank.
M.V.G
faisal. Reactie infoteur, 05-07-2012
Hoi Faisal,

Allereerst ben ik niet iemand van het RDW dus ik kan je geen uitsluitsel geven. Ik denk dat je de auto (in Nederland) wel op een ambulance mag vervoeren. Slepen mag weer niet, want dan is hij op de openbare weg. Al met al kan ik je geen antwoord geven over het vervoer in het buitenland. Misschien handig om even met het RDW te bellen, zij weten precies hoe het zit.

Tim

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 25-09-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Schrijf mee!