InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Hoe plak je een fietsband

Hoe plak je een fietsband

Een lekke band. Dit is een probleem wat al bestaat sinds de uitvinding van de fiets. Veel mensen kiezen voor dit alternatief omdat de kosten bij een fietsenmaker snel hoog oplopen. Met het volgen van deze simpele stappen is het plakken van een band net zo makkelijk als het wegbrengen naar de fietsenmaker!

Waarom de band zelf plakken?

Waarom zou je zelf je fietsband plakken? Het is makkelijk als er geen fietsenmaker in de buurt is. Ook is het kostenbesparend. Een band laten repareren bij de fietsenmaker kost al gauw twintig euro. Een bandenplak setje daarin tegen ongeveer vijf euro. Dit betekent dat je vijftien euro bespaard door zelf je band te plakken!

Wat heb je allemaal nodig?

Bandenplaksetje

Om te beginnen heb je een bandenplaksetje nodig. Deze zijn gewoon te koop bij de plaatselijke fietsenwinkel of doe-het-zelf zaak. Een goed bandenplaksetje bestaat uit drie ijzeren "lepels". Dit zijn de bandenlichters. Ook moet er een tube lijm, een schuurpapier en banden plakkers inzitten. Verder heb je nog een emmer water, een fietspomp, een droge doek en een balpen nodig.

De band plakken

Stap 1: De band verwijderen

Zet de fiets op z'n kop neer, zodat hij steunt op het zadel en het stuur. Draai het ventiel los en laat alle lucht eruit lopen. Haal alle overige losse onderdelen van de band af. Zet de bandenlichters tussen de band en een spaak in vast. Doe dit totdat alle bandenlichters op deze manier vast zitten. Nu kan je, als het goed is, de band van het wiel afhalen.

Stap 2: Het gat opsporen

Haal nu de binnenband uit de buitenband. Pomp de band nu op een draai het ventiel dicht. Stop de volle band nu in de emmer water. Wanneer er luchtbelletje uit de band komen weet je dat daar het gat zit. Droog de band af en markeer de plaats van het gat. Voel nu eerst of er een scherp object in de band aanwezig is.

Stap 3: De band plakken

Laat de binnenband weer leeglopen. Schuur de lekke plek lichtelijk op met het schuurpapier. Smeer nu de plakker vol met lijm en plak hem op de band. Laat dit geheel nu een minuut of 10 drogen. Vervolgens pomp je de band weer op om te kijken of het gat volledig dicht zit. Wanneer dit het geval is, laat je de band nogmaals leeglopen. Leg de binnenband nu terug in de buitenband. Pomp dit geheel een klein beetje op en zit het weer vast aan het wiel. Wanneer alles weer goed op z'n plek zit pomp je de band volledig op en de band is geplakt!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.scholieren.com

Reageer op het artikel "Hoe plak je een fietsband"

Reacties

Willem, 16-01-2011 23:00 #2
Ja men kan altijd repareren met goed materiaal (rustines van tip top) maar wat kost een reserveband nu bitter weinig? (gratis misschien als ge nieuwe fiets koopt) ik heb in mijn straat meerdere mensen geholpen ze hadden geen sleutels en kennis van techniek bedienden die alleen een bureel kenden in hun leven ik dan met auto naar een fietshersteller wat deed hij de vuilbak in en een nieuwe geplaatst die nog zo duur niet was.

Niels Bijl, 08-01-2010 16:48 #1
Correctie op stap 3! Smeer niet de plakker maar de plek op de band dun in met de lijm (solutie) heel even laten aandrogen en dan de plakker (zonder lijm!) er op drukken.

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 23-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 2
Schrijf mee!