InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Diefstal van uw fiets en de verzekeraar

Diefstal van uw fiets en de verzekeraar

Diefstal van uw fiets en de verzekeraar In Nederland worden er jaarlijks vele fietsen gestolen, ondanks alle maatregelen die er genomen worden. Na een eerste zoektocht naar de fiets en wellicht een aangifte bij de politie rijst al snel de vraag, kan ik mijn schade nog bij een verzekeraar claimen. Meer informatie hierover treft u aan in onderstaand artikel.

De fietsverzekeraar

De fietsverzekering dekt, indien hiervoor gekozen is, ook diefstal van de fiets. Voorwaarde hiervoor is doorgaans wel dat u beschikt over twee originele fietssleutels waardoor bewezen is dat de fiets ook goed op slot stond ten tijde van de diefstal.
Helaas zijn fietsverzekeringen die het risico van diefstal dekken vaak maar te sluiten voor een beperkte duur (doorgaans 3 jaar). Daarbij is er ook nog vaak sprake van een eigen risico waardoor u niet uw volledige krijgt vergoed.

Uw inboedelverzekeraar

Diefstal uit de eigen woning of schuur

Voor velen is het onbekend dat er in bepaalde gevallen ook dekking mogelijk is op uw inboedelverzekering. De meeste inboedelverzekeringen bieden dekking tegen diefstal van fietsen uit de woning van verzekerde of daarbij behorende opstallen als garages en schuurtjes op het eigen terrein. Mocht uw fiets dan ook uit uw eigen schuur zijn gestolen dan kunt u deze schade indienen op uw eigen inboedelverzekering. Voor deze claim is het overigens doorgaans niet nodig dat er ook daadwerkelijk sprake is van braakschade aan het schuurtje. De meeste verzekeringen spreken over diefstalschade uit de eigen woning zonder dat hierbij sprake hoeft te zijn van braak, ook diefstal door een insluiper in uw schuurtje valt onder de dekking van de verzekering. Ook zal de inboedelverzekeraar niet van u eisen dat u ook beschikt over een tweetal originele fietssleutels, in de polis bestaat er geen enkele verplichting om uw fiets op slot te zetten.

Het bovenstaande kan echter anders zijn indien u woont in een flat waarbij u uw fiets stalde in de box, in dat geval zal doorgaans in de polisvoorwaarden zijn opgenomen dat er wel sprake moet zijn van braakschade. Mocht u twijfelen of de afwijzing van uw verzekeraar wel terecht is, vraag dan altijd om een gemotiveerde afwijzing met de daarbij behorende polisvoorwaarden.

Diefstal uit een ander gebouw in Nederland

Indien uw fiets uit een ander gebouw of een andere schuur werd gestolen dan zal uw eigen inboedelverzekeraar doorgaans wel het vereiste van braak kennen. Als er braaksporen zijn waargenomen aan het gebouw waaruit uw fiets werd gestolen (en dit kan worden bewezen, bijvoorbeeld door middel van een politieaangifte) zal uw verzekeraar doorgaans tot vergoeding van schade overgaan. Indien uw fiets werd gestolen uit de schuur van bijvoorbeeld een kennis zonder dat er sprake is van braakschade, dan kent uw eigen inboedelverzekeraar geen vergoeding toe. In sommige gevallen kan er dan wel geclaimd worden op de inboedelverzekering van deze kennis, of dit tot de mogelijkheden behoort is echter geheel afhankelijk van de polisvoorwaarden welke op die inboedelverzekering van toepassing zijn. Niet elke verzekeraar kent een vergoeding voor diefstalschade van inboedelgoederen van derden.

Diefstal buiten een gebouw of uit de open lucht

In dit geval zal er geen sprake zijn van een dekking op uw eigen inboedelverzekering conform de van toepassing zijnde polisvoorwaarden, ook niet als de diefstal plaatsvindt vanaf uw (eigen) afgesloten erf. Een verhaal op een andere verzekering dan de fietsverzekering behoort dan ook niet tot de mogelijkheden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Diefstal van uw fiets en de verzekeraar"

Reactie

Rene, 22-10-2011 16:58 #1
Heeft dit artikel een juridische grondslag of is het gebasseerd op juridische feiten.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 25-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!