Fietsverlichting met of zonder dynamo

Fietsverlichting met of zonder dynamo Een bekeuring voor zonder licht rijden op de fiets kost al gauw evenveel als een simpele diepvriesmaaltijd voor vier personen. De pakkans is weliswaar klein maar een dag zonder eten is niet leuk. En kies je verlichting met de klassieke dynamo of naafdynamo of toch liever zonder dynamo zoals batterijverlichting, ledlichten of funlights? Zoals bij veel producten het geval is hebben die verschillende verlichtingsmogelijkheden voordelen en nadelen. De keuze is dus weer naar eigen voorkeur.

Fietsverlichting een zwak punt

Bij het kiezen van de juiste soort fietsverlichting is het belangrijk om na te gaan op wat voor wegen je vaak fietst. Natuurlijk moet je altijd overal goed gezien worden maar er is een verschil of je alleen maar in de stad fietst of ook bijvoorbeeld over donkere jaagpaden of buiten de kom op onverlichte wegen. Ook maakt het verschil uit of je alleen in de zomer met mooi weer fietst of ook over besneeuwde wegen. Verlichting is veruit het meest kwetsbare en zwakke punt van een fiets. Verplicht is een lichtpunt aan de voorkant van wit licht en een aan de achterkant van rood licht.

Klassieke dynamo

Jaren geleden hadden alle fietsen een aan de voorvork gemonteerde dynamo. Ook nu zijn er nog veel fietsen met zo’n klassieke dynamo. Deze wekt energie op via een klein wieltje dat door contact met het fietswiel draaiend wordt gehouden en een verbinding heeft met een dynamo. Deze oude wieldynamo voldoet in veel gevallen nog prima.

De voordelen zijn:

  • Hij zit altijd op je fiets.
  • Is goedkoper omdat hij geen batterijen kost.

De nadelen zijn:

  • De draden zijn kwetsbaar en kunnen stuk getrokken worden in een fietsenstalling.
  • Bij slecht weer en sneeuw kan het wieltje van de dynamo slippen.
  • Je moet zwaarder trappen wat vooral op lange afstanden een bezwaar is.
  • Bij een langzaam fietstempo is de lichtbundel zwakker.
  • Het wieltje kan banden slijten.
  • Hij maakt lawaai.

Naafdynamo

Een naafdynamo is in de as van het voorwiel gemonteerd. Hij heeft een of meerdere magneten en een spoel van koperdraad. De stroom wordt opgewekt door het draaien van de magneten in de spoel. De spoel wordt goed afgeschermd tegen vocht. Een naafdynamo heeft een hoog rendement, slipt nooit en draait onhoorbaar. Bij het later monteren moeten alle spaken worden vervangen. Beter is bij aankoop van een nieuwe fiets er op te letten of hij een naafdynamo heeft.

De voordelen zijn:

  • Minder kwetsbaar dan een wieldynamo.
  • Slijt de banden niet.
  • Heeft een hoger rendement.
  • Maakt geen lawaai.
  • Heeft geen wieltje dat kan slippen.

Losse batterijverlichting

Het is niet meer verplicht vast licht te hebben. Losse fietsverlichting is toegelaten mits die niet knippert (hetgeen soms oogluikend wordt toegestaan). Dit soort verlichting is ook handig om altijd bij je te hebben als de vaste verlichting het laat afweten. Let wel op omdat losse batterijverlichting soms te weinig licht geeft om plassen in de weg en onverwachte hindernissen voldoende te kunnen zien. Maar er zijn inmiddels oneindig veel soorten, maten en kwaliteiten op de markt van lampjes om gezien te worden tot duurdere soorten die volop licht op het wegvlak geven.

De voordelen zijn:

  • Trapt niet zwaarder.
  • Brandt ook als je stilstaat.

De nadelen zijn:

  • Batterijen zijn slecht voor het milieu.
  • Batterijen kunnen onverwacht leeg raken.

Ledlichten

Eveneens op batterij werken ledlichten. Ledlichten zijn ook los en kunnen bevestigd worden op de plaats van een koplamp en een achterlicht of aan de zadelstang, maar pas dan op dat het licht niet verscholen raakt achter kleding, of een tas die op de bagagedrager wordt meegevoerd. Ledverlichting mag ook aan kleding worden bevestigd. Het voorlicht op een goed zichtbare plek aan de borst en het achterlicht aan de rug. Zorg wel voor een stevige bevestiging.

Funlights

Voor kinderfietsen zijn speciale funlights te koop zoals een achterlicht in de vorm van een smiley.

Enkele algemene tips:

  • Neem altijd reservelampjes mee.
  • Neem reservebatterijen mee voor losse verlichting.
  • Maak reflectoren regelmatig schoon.
  • Draag zichtbare kleding (reflectiehesje).
  • Let bij slecht zicht extra op omdat automobilisten je minder goed zien door aangeslagen ruiten.
  • Kies liever een lichtere route dan een kortere.
© 2009 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fietsverlichting aanleggen in vijf stappenFietsverlichting aanleggen in vijf stappenWilt u fietsverlichting aanleggen maar wilt u dit niet door een fietsenmaker laten doen? Het aanleggen van fietsverlicht…
Een USB-lader maken van een fietsdynamoEen USB-lader maken van een fietsdynamoTijdens het fietsen een mobieltje opladen, dat kan met de fietsdynamo. De dynamo op de fiets levert genoeg stroom om een…
Tips voor reparatie van defecte fietsverlichtingTips voor reparatie van defecte fietsverlichtingVan veel fietsen doet het licht het niet. Dit kan, buiten dat het een bekeuring op kan leveren, ook tot gevaarlijke situ…
Verkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en de verplichte verlichting voor fietsers. Voor de meeste deelnemers aan het verkeer gelden in grote lij…

Elektrische fiets: geen oubollig imago meerElektrische fiets: geen oubollig imago meerDe meeste auto’s rijden ergens tussen één op twaalf en één op zestien. Toch adviseert een bond om met een voertuig twee…
Hoe plak je een fietsbandEen lekke band. Dit is een probleem wat al bestaat sinds de uitvinding van de fiets. Veel mensen kiezen voor dit alterna…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsverlichting
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.