Elektrische fiets: geen oubollig imago meer
De meeste auto’s rijden ergens tussen één op twaalf en één op zestien. Toch adviseert een bond om met een voertuig twee op vijf te gaan rijden. Die bond is de fietserbond en het advies is om twee van de vijf werkdagen met de fiets naar het werk te gaan en de auto te laten staan. Dat is goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw bestaat er een extra stimulans om meer te fietsen na de introductie van de elektrische fiets. Door middel van trapondersteuning kost fietsen (zelfs met tegenwind) veel minder energie.
Oubollig imago kwijt
De traditionele manier om te fietsen, met louter beenkracht, is altijd nog de meest toegepaste. Maar de opkomst van de elektrische fiets of e-bike is niet meer te stuiten. En niet alleen voor mensen die met hun zwakke
heup niet meer vlot vooruitkomen of die zware boodschappentassen op de fiets moeten meezeulen. De e-bike biedt ook voor recreatieve tochten mogelijkheden omdat met minder kracht langere afstanden kunnen worden gereden.
Uit onderzoek is gebleken dat de elektrische fiets vooral populair begint te worden voor woon-werkverkeer bij een afstand van ongeveer tien kilometer. De fiets bereikt ook een steeds jonger publiek. Bij de nieuwe modellen is de accu weggewerkt in het frame waardoor ze mooier en minder log zijn dan in de aanvangsperiode. Jongeren die dagelijks een eind moeten fietsen hebben hem ontdekt als vervoermiddel van en naar school omdat de fiets het oubollige imago kwijt is.
25 Kilometer per uur
De toevoeging “elektrische” betekent niet dat het een fiets is die geheel motorisch is. Een elektrische fiets is een fiets met zogenaamde
trapondersteuning. Zelf fietsen wordt ondersteund door een motortje dat via een accu wordt aangedreven. Een sensor volgt de beweging van de fietser en bepaalt de inzet van het motortje, afhankelijk van de extra kracht die nodig is om vooruit te komen. Zo zal de motor ook automatisch afslaan bij het stoppen van de pedaalbewegingen. Met behulp van het motortje is slechts weinig krachtsinspanning nodig om toch een snelheid van 25 kilometer per uur te halen. Zelfs met wind tegen is dat nog best te doen. Velen die voorheen de gewone fiets lieten staan en voor korte stukken de auto namen hebben een e-bike aangeschaft en dragen ook zo hun steentje bij aan een schoner
milieu.
Over de accu en het aantal kilometers
Een goed gebruik van de accu zal de levensduur verlengen. De manier van opladen speelt daarbij ook een rol. Het aantal kilometers dat na een keer opladen kan worden gefietst hangt van enkele zaken af.
Opladen
Een
accu kan het best helemaal opgeladen worden en vooral
lithiumionaccu’s mogen niet helemaal worden leeggereden. De accu kan na gebruik beter eerst afgekoeld worden naar kamertemperatuur, voordat hij opnieuw wordt opgeladen. Een nieuwe accu zal pas na een vijftal ontladingen en opladingen zijn maximale kracht krijgen.
Duur van het opladen en aantal keren
Via een gewoon stopcontact duurt het opladen enkele uren. Na ongeveer 1500 keer opladen verliezen de meeste accu’s hun kracht. Daar zal menige e-bikerijder zich overigens niet druk om maken omdat dan al zeer veel kilometers zijn afgelegd.
Actieradius
De actieradius (totale afstand die met één accu kan worden gefietst) is mede afhankelijk van de wind en eventuele hellingen, bandenspanning en meer of minder ondersteuning. Een tocht van 40 tot 60 kilometer is met een goede accu altijd haalbaar maar met gunstige omstandigheden en minder trapondersteuning kan soms zelfs 80 of 90 kilometer worden gehaald.
Opgave leverancier en zuinigheid
Het aantal kilometers dat door de leveranciers wordt aangegeven zal echter in de praktijk zelden gehaald worden. De maximaal opgegeven actieradius wordt alleen bereikt bij de laagste ondersteuning en gunstige omstandigheden. Een zuinigheidstrucje is overigens om met een lage versnelling op te starten en pas bij hogere snelheid door te schakelen.
Overheid en elektrische fiets
Het Ministerie van Justitie beschouwt de elektrische fiets sinds 2005, in navolging van de EG-richtlijnen, niet meer als een motorvoertuig. Waarschijnlijk heeft hierbij meegespeeld dat een normale e-bike niet sneller gaat dan een gewone fiets en de elektrische fiets niet zorgt voor geluidsoverlast zoals een
bromfiets of snorfiets. Er is tevens geen risico van opvoeren of sprake van uitstoot van verontreinigende stoffen. Voor elektrische fietsen die door een
groter vermogen wél sneller kunnen (wel tot veertig kilometer per uur) geldt een andere regeling.
Geen verplichte helm
De e-bike kent nog geen verplichting (2017) om een
helm te dragen en er is geen verzekeringsplicht (met uitzondering van de extra snelle e-bike). Er is dus geen kenteken noodzakelijk en er bestaat geen minimumleeftijd om er op te mogen rijden. Maar aangezien de modellen allemaal op volwassenen zijn gericht is het sowieso uitgesloten dat jonge kinderen op een
elektrische fiets fietsen.
Lees verder