Nieuwe trapondersteuning maakt allerlei fietsen tot e-bike
Het lijkt een grote stunt om een product aan de man te willen brengen en bij voorinschrijving te laten betalen en nooit te leveren. Op die manier kan een flinke som geld worden afgetroggeld. Maar de manier van presenteren en de betrouwbare uitstraling van een website met informatie, geven toch de overtuiging van de komst van een echt product. Namelijk een wiel dat na bevestiging van een gewone fiets een e-bike maakt.
Bedenker Niko Klansek met bedrijf FlyKly
De bedenker van het wiel, de van oorsprong Sloveense Niko Klansek, reist naar grote steden om een prototype van zijn product te promoten dat waarschijnlijk vanaf mei 2014 geleverd kan worden. Het wiel is ontwikkeld door het bedrijf van Niko Klansek met de naam FlyKly. Een groot gedeelte van het wiel ziet er uit als elk fietswiel met een velg, band en spaken. Die spaken houden een grote dichte binnencirkel op zijn plaats. In die cirkel zitten alle onderdelen die, net als bij een e-bike, zorgen voor de trapondersteuning. De belangrijkste onderdelen zijn een motortje en een accu.
Veel moderne technologie
Hoewel de technologie van het wiel op zich al zeer vernieuwend is komt daar nog de mogelijkheid bij om het wiel via Bluetooth te verbinden met een app op een smartphone. Daarmee kan vooraf bijvoorbeeld de snelheid ingesteld worden die dan als een soort cruisecontrol kan werken. Via dit systeem zijn er meer mogelijkheden om bij te houden zoals het niveau van de accu en allerlei routegegevens. En, heel belangrijk, mocht er zich iemand over de fiets willen ontfermen die er af moet blijven, dan is te volgen waar de fiets naar toe gaat en waar hij achter blijft.
Woon- werkverkeer en middagje fietsen
Het motortje in het wiel begint te werken zodra begonnen wordt met trappen en stopt zodra dat niet meer het geval is. De accu heeft de mogelijkheid om, zonder tussendoor op te laden, ongeveer 50 kilometer stroom voor het motortje te leveren. De fiets is daarmee uitermate geschikt voor woon-werkverkeer om bij veel tegenwind niet bezweet op het werk aan te komen. Maar ook voor een middagje fietsen is de accu sterk genoeg.
Verlichting en wielkleuren
Een bijgeleverd apparaatje, Smart Light, zorgt voor de verlichting en op dat apparaatje kan ook een telefoon bevestigd worden en zelfs worden opgeladen. Er wordt voldoende stroom gegenereerd om door middel van LED-licht een donkere fietsroute te verlichten. Het dichte centrumgebied van het wiel is in diverse kleuren verkrijgbaar zoals blauw, geel, groen, grijs, rood, roze, wit en zwart.
Geschikt voor allerlei fietsmodellen
Het prototype weegt weliswaar nog twaalf kilo en maakt een licht zoemend geluid maar de bedoeling is dat het gewicht wordt teruggebracht naar een kilo of vier en dat de motor nauwelijks hoorbaar meer is. Evenals elektrische fietsen, zoals die al enkele jaren als een goedlopend product worden verkocht, is de maximum snelheid van een fiets met het wiel 25 kilometer per uur. In principe is het wiel geschikt om op verschillende modellen van bestaande fietsen te monteren zoals sportfiets, opoefiets, mountainbike, racefiets of zelfs vouwfiets. Die montage is geen langdurig werk en zou na enige handigheid slechts 15 seconden duren.
Technische specificaties
omschrijving | gegevens |
Accu | 250 watt |
Oplaadbaar | 1000 keer |
Oplaadtijd | 2 tot 3 uur |
Topsnelheid | 20 tot 25 km |
Actieradius | 50 kilometer |
Gewicht | 4 kilo |
Wielomtrek | 26" / 28" / 30" |
Verbinding | Bluetooth 4.0 |
Werkt met | iOS / Android / Pebble |
Aanschafprijs
In plaats van een complete e-bike te kopen hoeft nu alleen een wiel te worden aangeschaft. Hoewel het wiel naar verhouding duur is komt de aanschafprijs toch slechts neer op ongeveer eenderde tot eenvijfde van een complete elektrische fiets.
Lees verder