InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > GPS fietsroutes, al tegen duizend

GPS fietsroutes, al tegen duizend

Nederland telt meer dan 18 miljoen fietsen en is een fietsland bij uitstek. Evenals bij auto’s bestaat er daarom behoefte aan een fietsnavigatiesysteem. Garmin heeft al een aantal jaren zo’n systeem met momenteel al tegen de duizend mooie fietsroutes. De routes gaan over zeer veel kilometers fietspaden. In provincies als Gelderland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg zijn al meer dan honderd routes voorhanden.

GPS apparaatjes klein, licht en waterdicht

Navigatiesatelieten zenden voortdurend gegevens uit die door een GPS (Global Positioning System) kunnen worden opgevangen en vertaald naar posities. Bij vrij zicht gebeurt dit met een nauwkeurigheid van ongeveer 10 meter. De voortschrijdende techniek heeft het mogelijk gemaakt om de ontvangstapparaatjes voor die signalen klein, licht en waterdicht te maken, waardoor ze ook op de fiets gebruikt kunnen worden. De apparaatjes geven niet alleen de positie aan maar registreren ook de afgelegde fietsroute.

Nauwkeurige routes met Garmin OnRoute

Toonaangevend in de fietsnavigatie is de Garmin OnRoute fietskaart. Die fietskaart is er in 2 versies. De CD-versie bevat een computerprogramma dat fietsroutes via de computer naar het Garmin apparaatje kan sturen. Die fietskaart wordt dan binnen Mapsource geïnstalleerd op de PC en van daar uit naar het toestel geladen. Daarnaast is er een plug&play SD-versie voor een Nuvi apparaatje. Het gebruik hiervan is heel eenvoudig. Het SD-kaartje wordt gewoon in het apparaatje geplaatst. Er komt dus geen computer aan te pas.
De fietsroutes zijn bijzonder nauwkeurig. Alleen in een donker bos of in de stad met hoge gebouwen kan de ontvangst wel eens even wegvallen.

41.000 kilometer mooie fietspaden

De routes van het Garmin-systeem bevatten in totaal 41.000 kilometer mooie fietspaden. Om die paden te bepalen werden tienduizenden fietsroutes, met een totale lengte van 236.295 kilometer, over elkaar gelegd en geanalyseerd.
Een route bestaat uit een rij wegpunten die door een computerprogramma automatisch worden verbonden en op een kaartje getoond. Het systeem werkt zoals bij autonavigatie door de bestemming in te voeren waarna het toestel een route berekent. Zodra tijdens het fietsen van de route wordt afgeweken, wordt een nieuwe route berekend en getoond.

Groeiend aantal fietsroutes

Maar voor veel fietsers is de ouderwetse paddenstoel genoeg om de weg te vinden tijdens een leuke fietstocht. Een veeleisende recreant bevestigt liever zijn navigatiesysteem op het stuur om de leukste route uit te stippelen.
Het ontwikkelen van fietsroutes voor navigatiesystemen is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Het aantal Nederlandse fietsroutes loopt al richting duizend. Een tussenstand per provincie is:
  • Provincie Groningen: 49 routes
  • Provincie Friesland: 42 routes
  • Provincie Drenthe: 59 routes
  • Provincie Overijssel: 99 routes
  • Provincie Gelderland: 136 routes
  • Provincie Flevoland: 9 routes
  • Provincie Noord-Holland: 87 routes
  • Provincie Zuid-Holland: 114 routes
  • Provincie Zeeland: 59 routes
  • Provincie Noord-Brabant: 101 routes
  • Provincie Limburg: 102 routes
  • Meerdere provincies en/of landen: 21 routes

Alternatief ongeschikt

Het gebruik van een autonavigatiesysteem als alternatief is niet geschikt voor fietsroutes. Soms kan dit wel ingesteld worden op “fiets” maar het enige effect is dan dat je niet de snelweg op wordt gestuurd. Zij bevatten namelijk hoofdzakelijk fietspaden langs grote wegen en geen fietspaden die daarbuiten of in mooie natuurgebieden liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nederlandfietsland.nl/alles-over-fietsen/fietsen-met-gps

Reageer op het artikel "GPS fietsroutes, al tegen duizend"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fietsroutes
Schrijf mee!